Sae

Hei
Ser at mine SAE`er skifter mellom to forskjellige fargevarianter mht til skinnfarge. Skifter mellom sterke og klare fargekontraster til en mer mer nøytral blekere variant.
Er dette en kameleontilpassning til underlaget, eller har det andre årsakssammenhenger? Å skifte farge etter underlaget er vel et kjent fenomen til kamuflasje fra predatorer. Min bunn består av ca 50:50 fordeling mellom hvit og svart grus. Ser ingen adferdsmessige forskjeller førøvrig. De har god allmenntilstand, og er i overkant aktive ( eller aggressive mot sine artsfrender). Litt vanskelig å fordele fôr i et kar med med 20 platyyngel og annen fisk til disse rakettene. Mulig de gjør en god jobb på natta mht alger. Har ikke observert groe av alger på hverken glass eller inventar. Har også 4 ancistrus. Mulig de tar algene før de er synlige for mitt øye. SAE' viser voldsom appetitt på algetablettene , men ser ingen grunn til å la være så lenge det ikke er algegroe.
Noen erfaringer?
Torgeir
Det er mange meninger om sae. Personlig synes jeg det er en genial fisk, som holder det meste rent og som i tillegg er artig å se på. Jeg har omlag 20 stk totalt. De er som regel i full gang hele døgnet. Som små spiser de stort sett alger, men innvendingen her på AF er at de blir dorske som voksne og helst ligger og venter på foring for å slippe å gjøre en innsats. Jeg synes allikevel at de beiter bra selv om de forsyner seg av normalt for. Kan være aggressive mot hverandre, men med mye planter, huler oa pleier det ikke å være noe problem i mine kar.
Mange fisk kommuniserer med hverandre ved hjelp av tegninger og fargeskiftninger. Som f.eks. Apistogramma ciklider m.fl. Ser ikke bort fra at SAE er en av dem. De meddeler sannsynligvis humøret sitt til "kollegene" sine rundt dem. Det er etter all sannsynlighet ikke noe galt i alle fall. Jeg har hatt SAE selv, og jeg husker godt at de brått kunne skifte til nesten sølvgrått, uten forvarsel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap