Kampfisk.

Jeg har en hann kampfisk å 3 hunner oppe i kare mitt på ca 60L. Disse har nå laget skumrede å de har holdt på å lagt egg nå i tja ca 5 timer... hannen er begynt å jege på hunnene nå... men de er fortsatt rognstinn.... skal jeg la de bli der litt til eller ta de ut?
Å jage hunnene etter egglegging er vanlig kampfiskoppførsel. Hvis du ikke tar hunnene som blir jaget ut kan de bli seriøst skadet, så det er nok lurt å flytte dem.
Ok takk for svar. Det har hvert en spennende opplevelse å vere vitne til da.
Så nå går jeg å venter i spenning!

Tar det ca lang tid fra de klekkes til jeg ser kjønn å må skille de av da?
fisker i hjerte
Ok takk for svar. Det har hvert en spennende opplevelse å vere vitne til da. Så nå går jeg å venter i spenning! Tar det ca lang tid fra de klekkes til jeg ser kjønn å må skille de av da?


Har du lagt planer for hva slags yngelfôr du skal gi dem da? Kampfiskyngel spiser ikke flakfôr. De er knøttsmå og kan kun spise ørsmått levendefôr som infusorier i starten. Senere må de få annet levendefôr.
Og pass på: hannen må også fjernes kort etter at yngelen er frittsvømmende, for da kobler han ut "barnevakt-instinktet" sitt og kan begynne og se på yngelen som mat.

Kampfisk kan legge 500-600 egg.... Jeg må dessverre stille meg skeptisk til at det går an å oppdrette et helt kull med kampfisk i en liten 60 liter. De kan legge hundrevis av egg, og det er hverken plass eller (sannsynligvis) filterkapasitet nok til å greie hundrevis av yngel.

Her er en artikkel fra en hjemmeside om kampfiskoppdrett, anbefalt lesning. Iflg. den artikkelen må yngelen skilles på kjønn når de er to mnd gamle. Da må hannene ha hver sin tank...Det krever plass.
Her i denne tråden kan du lese litt om noen typer levendefôr til yngel man kan lage hjemme. Du må regne med noen innkjøp for å kunne starte da.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap