Hjelp

Ok, dette har sikkert vert spurt om før, men jeg er desperat og klarer ikke fokusere på å lete gjennom forumet.
Jeg har nettop kjøpt ett større akvarie, ett Juwel 150 liter, gått fra 20-70 og nå 150 liter.

Og nå dør fiskene mine, jeg har aldri hatt ett Juwel før, og den største forskjellen jeg ser er pumpen. Jeg er vandt å bruke pumpe fra Eheim som sirkulerer i overflaten, men denne Juwel pumpen er jo midt i akvariet, skal tuten på den peke ned eller opp? For meg virker det som om akvariet mitt ble oksygen fattig fort. Det er lett tåkete, og det er små spore lignende saker som flyter rundt, flere hundre om ikke tusen. Bakterier? Mistet 6 Neon tetraer i natt. Har flyttet ene Eheim pumpen min oppi nå for ett desperat forsøk på å få oksygen i vannet. For de som er igjen nå søker til overflaten....
Da kommer standardspørsmålene: 1) Er filteret innkjørt, og 2) Vannverdier?
Vel, nå er jeg en nybegynner på dette. Men beskjeden jeg fikk var at etter ca 1 døgn så kunne jeg flytte fiskene mine over. Og jeg har tilsatt Biotopol og Denitrol med ca 2 timer mellom de. Har ikke testet vannet, da jeg er langt fra en proff på dette, men stolte på det jeg ble fortalt.
Nå har akvariet stått å gått med den Eheim pumpen jeg har noen timer, og de "spore" lignende sakene er så og si borte, men vannet er tåkete enda. Har flyttet de fiskene som var i live tilbake til ett annet akvarie, der de trives mye bedre. men 10 stk Neon Tetraer bøtet med livet og en Malle Er skikkelig nedfor nå.....

Bør jeg skifte vannet? Bør jeg kjøpe en luft pumpe siden den Juwel pumpen/filteret bare sirkulerer ca 2/3 nedi akvariet? Eller skal jeg vri tuten så den peker opp?
Slik ser de ut, og det er sporer av ett slag.. For de lever og beveger seg... Hva er det for noe? Bakterier?
Planetarier er ikke farlige. det dukker opp gjerne i ny oppsatte akvariumer eller om det mates for masse.

Jeg vil tippe at det vil holde at du sette utblåset på pumpa oppover så det er bevegelse i vannskorpa.

Husk på at det tar flere uke og få i gang filter bakteriene i det nye akvariet.

Du kan prøve og hurtigstarte/kickstarte det nye filteret ved og klemme ut en del av driten i di andre filterne som er i gang over/oppi det nye. Pass på at svampene trekker driten til seg. Dette korter som oftest ned oppstartstiden.
Jeg tror også det er planarier du har, i såfall er det lite å bekymre seg for. Bekymringen her er heller at du har hatt masse fisk oppi et akvarium med ikke innkjørt filter. Foreslår at du leser dette. Hvis du har et annet akvarium med velfungerende filter, så bør du ha fiskene her fram til det nye filteret er innkjørt.

Du bør absolutt begynne å måle vannverdier, men kjøp dråpetester (JBL er bra merke), ikke strips. Man trenger ikke å være proff for å måle vannverdier! Faktisk så er det nødvendig å måle vannverdier. Det gjør det lettere for deg å finne ut om noe er galt, og å legge forholdene tilrette for å møte fiskenes behov/gjøre riktige valg av fisk. For ulike fiskearter kan ha svært ulike behov, det er det viktig å være klar over. Man vil jo at fiskene skal ha det best mulig. Du trenger tester for NH3, NO2, NO3, pH, GH og evt. KH.
Takker for all hjelp. Burde lest meg mer opp på dette før jeg kjøpte ett større akvarie. Har flyttet de gjennlevende fiskene tilbake der de var, og ser allerede at de er etter bare en timestid at de ermye mer livligere og friskere. De får bo der inntil jeg har fått fikset opp i det nye skikkelig. Har byttet vannet i det nå, og skal gå til innkjøp av test utstyr på mandag. Går ut fra de selger dette på de store dyrebutikkene (Som Midtun Zoo i Bergen?)
Hvis du har mulighet til å flytte Eheim-filteret over i det nye karet, burde problemet være løst. Det gamle filteret er jo innkjørt, noe det nye ikke er. Og innkjøring av filteret kan ta 4-6 uker. Kjører du det gamle og det nye sammen i 6 uker, får det nye opparbeidet gode bakteriestammer mens det gamle filteret tar seg av filtreringen/nitrogensyklusen.
Hvis man skal flytte over både filter og alle fisk til det nye akvariet bør kanskje endel av vannet fra det gamle karet også være med over?
Har ikke mulighet til det nå, da jeg har flyttet de gjennlevende fiskene tilbake til det gamle hjemmet dems. Så nå får det nye stå å gå til det er klart, skal kjøpe nødvendig måle utstyr på mandag. Er det noe poeng å måle nå i starten, eller skal jeg vente en ukes tid før jeg begynner å måle?

Jeg får bare reise meg opp igjen, og gå til innkjøp av nye fisker når ting blir klart. Synd den mallen døde, for den var vokst seg stor og fin. Hatt den en god stund
Da vil jeg tro at du kan gjøre det omvendt - kjøre det nye filteret sammen med det gamle i det gamle akvariet...? Husk at et filter ikke blir innkjørt ved å bare stå og gå. Filterbakteriene trenger mat for å formere seg.
Kuledrøm
Da vil jeg tro at du kan gjøre det omvendt - kjøre det nye filteret sammen med det gamle i det gamle akvariet...? Husk at et filter ikke blir innkjørt ved å bare stå og gå. Filterbakteriene trenger mat for å formere seg.


Nei det går ikke. Det nye er ett Juwel akvarium, der filteret boksen står fastlimt i akvariumet.
Ville tatt filteret fra gammel karet over i ny karet, og byttet 50% vann hver dag i minst en uke, og målt at vannverdiene blir bra, og helt til dem blir bra.
Da har jeg vert å kjøpt ett test sett, fikk dessverre ikke fatt i JBL i dag, kan bestilles og da har jeg det på fredag.
Byttet 1/3 av vannet i dag, tilsatte ca 5ml salmiakk.
Måling før vannbytte:
NO2: Mindre enn 0,3mg/l
PH: 5,0
GH: Rød til grønn med 2 dråper på 5ml vann
KH: Blå til gul med 2 dråper på 5ml vann (Skjønnte ikke de 2 siste testene)

Måling etter vannbytte og tilsetting av salmiakk:
NO2: Mindre enn 0,3mg/l
PH: 7,5-8,0
Gh og Kh det samme.
Test kittet er forresten ett dråpe sett fra Tetra.
Oi, her er man allerede igang med Salmi-innkjøring!

Du har kanskje allerede sett det, men i tilfelle ikke: Salmimengde-kalkulator, og steg-for-steg-guide.

Du må ha NH3-test for å komme videre med dette, du kan fint bruke Tetra sin til det. Ingen vits i å måle pH rett etter Salmi-tilsetning - Salmi øker pH.

Du hadde veldig surt vann, pH 5? Vet du noe om hvorfor?
Robin Fauskanger
GH: Rød til grønn med 2 dråper på 5ml vann KH: Blå til gul med 2 dråper på 5ml vann (Skjønnte ikke de 2 siste testene)


Da har du GH=2 og KH=2 - det er antall dråper til fargeomslag som gir verdien. Dette betyr at du har svært bløtt vann og lav bufferevne.
Har du lest om Fiskeløs innkjøring pg salmimetoden ? Du har tydeligvis ikke kjøpt den testen som er viktigst for innkjøring, nemlig NH3/NH4. Denne måler mengden av ammoniakk (i form av salmi) som tilsettes, og dette er helt essensielt for prosessen. Foreslår at du setter deg inn i både selve fremgangsmåten og teorien bak, slik at forstår hva vi gjør og hvorfor vi gjør det. For eksempel kan du starte her, og her.
Heheh...der var Kuledrm ute først. ja )
Var det eneste jeg fikk tak i i dag, skal skaffe det andre asap
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap