Kjøpe nytt filter til "bruktkjøpt" akvarium med filterpumpe?

Jeg er fersk akvarist. Kjøpte et (nytt) 54 liters akvarium for noen måneder siden (med full pakke), og nå har jeg kjøpt et brukt 110 liters akvastabil-akvarium, der det fulgte med en Fluval 2 pluss innvendig filterpumpe. Den ser veldig "brukt" ut, men den virker. Hvordan vet man når man bør kjøpe ny? Og bør jeg kjøpe nye filtersvamper?

Takker for svar....
Dette filteret er ikke tilfredsstillende for et akvarium på 110 liter. Fluval selv sier at filteret er beregnet på kar opp til 90 liter, og produsenten er vanligvis litt vel optimistisk.
Personlig har jeg ett Fluval U3 filter...Fluval påstår at dette er til kar på 90-150 liter. Jeg kjører det i en 60 liter, og det holder sånn akkurat. Fluval påstår at dette filteret yter 600 liter/t, noe som er milelangt fra sannheten !
Nye filtersvamper må du ha det får du her:



Det står 2stk men er 4 for det er vel men som til 2 ganger for det brukes 2 filtersvamper av fangen.
Vask pumpa i varmt rennende vann uten noe midler.
Husk og få skyldt propellen godt samt inne der propellen sitter.
Den sitter løst fast siden det er en magnet som holder den på plass.
Fluval sin U serie er LANGT fra så god som plus serien. Så dem som har plus serien enda er heldige.

Det er sant som Silver sier Plus 2 er for liten til et 110l.






Du har erfaring med disse seriene (U og Plus), Skattebo ?
Jepp. Har det.
Har enda Plus 3 og 4 i hus.
Mangler bare opphengene :-/

Skulle bytte ut min ødelagte Plus 2 (den gikk i gulvet med en kjempesmell) og da hadde U serien kommet.
Så tenkte at det er vel et godt valg og da ta en ny fra U serien (en U2).
Den tok bare halvparten av det den skulle i forhold.
Måtte opp i en U4 for og ta det en Plus 2 tok.

Det var da jeg gikk til innkjøp av Plus 3 og 4.

Plus 4 passet ypperlig i mitt 250l, da jeg hadde det.



Jeg har modifisert mitt U3 vesentlig...revet bort karbondelen av mattene erstattet disse med tynn blåmatte, pluss byttet ut det elendige bio-mediet. Likevel er det ikke mer enn så det holder for 60-literen, syns jeg.
Tusen takk for svar!

Jeg skjønner at jeg må kjøpe ny filterpumpe, noen som har noen tips i den forbindelse? Akvariet er som sagt 110 l.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap