Fortell meg alt jeg må vite om slørhaler?

Hei. Da jeg fikk en fisk i gave for 8 måneder siden, ble jeg utrolig glad, med tanke på at jeg har alltid synes det har sett koselig ut med en fisk i bolle. Siden den tid har jeg funnet ut at det er mye mer og vite om gullfisk enn hvor ofte det må rengjøres og hvor mye mat den trenger. Jeg ønsker ikke ta livet av flere fisk, da dette har godt utrolig inn på meg, begge gangene dette har skjedd. For øvrig lever den slørhalen jeg fikk for 8 måneder siden enda, men de to andre har dødd.

Kan noen fortelle meg alt jeg trenger å vite? Jeg har googlet og lett opp og ned på denne siden, men føler meg heller forvirret enn noe smartere.

Hvor lenge kan jeg ha fisken i 54 liters akvarie? (dyrebutikken sa at du kunne ha i bolle i et år eller to, så regner med 54 liters går i den tiden også?) Er det farlig med visne planter, og hvordan skal plantene behandles? Er det farlig å ta vann rett fra springen? Hvilket utstyr bør jeg ha, hvor ofte bør jeg rengjør og ja. Alt jeg brude vite. Har lest det som står under fiskebasen på denne siden, og lest litt ellers på nettet. Har også skjelt ut dyrebutikken og prøvd å få informasjon, men velger å ikke stole 100% på det.

Setter utrolig stor pris på dersom noen kan svare. Jeg vil bare at fisken skal ha det bra, noe jeg vet den ikke har nå.
Slørhale er en variant av gullfisk, og som du ser her trenger den mye større plass enn en 54l, og hvertfall mye større enn en "gullfisk bolle".

Det at gullfisker selges i boller er helt feil. De selges uten filter, varmekolbe og andre nødvendige ting. At din slørhale har levd så lenge er nesten et mirakel!

Kunnskapsnivået i dyrebutikker er ofte veldig lavt, som du kanskje har skjønt, men det finnes unntak. Den du har snakket med er nok ikke veldig smarte på fisk. Gullfisker i bolle er som sagt helt feil.

Jeg foreslår at du oppgraderer akvariet til 200l++ eller gir bort fisken og kanskje skaffer noen andre som krever litt mindre plass.
Visne planter er ikke direkte farlig, men hvis det ikke er nok filterbakterier til å bryte ned ammoniakken den danner vil giftstoffer hopes opp. Det er en langsom prossess, så hvis du er flink med vannbytter og å fjerne visne blader, går alt bra. Hvordan du behandler plantene kommer litt ann på arten. Hvilke planter har du?

Når du bytter vann bør byttevannet luftes i 24timer før du har det i akvariet. Da luftes forskjellige gasser som du ikke vil ha i akvariet ut. Vannet tempereres også, så du ikke trenger å bruke varmt vann.

Du bør bytte ca. 30% vann hver uke og med det kan du fjerne døde planterester, slamsuge (bruke heverten til å suge ut avføringer og annet slam fra bunnen) og styre med andre ting hvis det trengs (f.eks. skrubbe alger, luke planter). Filteret skal kun rengjøres hvis vannstrømmen er merkbart sløvere. Hvis du har en form for filterfleece, bør den byttes når den er "full".

Har du vannverditestere? Hvis ikke bør du skaffe det. Dråpetester (helst fra JBL) er mest nøyaktig og viser rikitig resultat. Strips er ubrukelig. Med vannverdimålere kan du måle vannet og se om det er riktig til dine fisker. For å se hva de krever kan du søke i fiskebasen her på akvaforum.

Hvis du lurer på noe bør du spørre eller søke her, for dyrebutikker gir ofte dumme råd som man senere angrer på.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap