Innkjøring av flere filter

Hei. Jeg lurte på en ting. Jeg står og skal til å kjøpe et nytt kar igjen he he et 325 liter akva stabil effektline. Som Pr I dag er I drift. Spørsmålet mitt er da: kan jeg kjøre inn alle mine filtre I det karet for å få igang kulturen I di filtrene? Altså da vil det stå ca 8 filter å surre å gå I det karet... Hvor lang tid vil det evnt ta før jeg kan sette di over tilbake til karene di skal være I, og innsette fisk I di?? Takker for alle svar
Tror det er slik at mengden med bakterier som er nyttige i forbindelse med omdanningsprosessene til nitrat vil stå i forhold til tilgangen på mat for disse bakteriene. Altså er nitritt mat for bakteriene som omdanner nitritt til nitrat.

Det betyr at for et filter i et innkjørt akvarie vil du ha en viss mengde med nyttige bakterier i forhold til hvor stor belastning som dette filteret har hatt. Mange fisk og mye mat > mye mat for bakteriene > stor mengde med nyttige bakterier.

Jeg har også hørt at en veldig rask måte å få kjørt inn nye filtre er å plassere nye filtre i et akvarium der hvor det allerede står et innkjørt filter. Deretter vrir man opp svamper med filterguffe (fra det innkjørte filteret) i selve akvariet. Det vil bli stygt og "skittent" en stund, men så vil filtrene ta opp filterguffen og den vil bli fordelt på de filtrene som står i akvariet.

Jeg tror at om man har et akvarium på la oss si 125 liter, og deretter setter oppi ett ekstra innvendig filter, så går dette passelig greit. Man risikerer å ta med seg en brukbar porsjon av filterbakteriene ved denne metoden, men en god porsjon vil likevel bli igjen i det filteret som opprinnelig inneholdt alle filterbakteriene i karet.

Om du tenker å sette inn 7 andre filtre i dette ene akvariet, så øker nok sjansen for at du har tatt med deg en større porsjon av filterbakteriene til at det er helt greit… I alle fall må du være klar over at det filteret som har "mistet" bakterier ikke har like god filterkapasitet som tidligere… Man kan jo ikke fjerne alle renholdsarbeiderne i et samfunn og forvente at de har fordoblet seg innen at behovet for renhold dukker opp igjen…


Takk for svar har også vært inne på tanken å kjøpe et 840 liter kar. Og der går det kun 2 fisk I dag. Usikker på hva slags type, filtrene som skal kjøres inn er sånne små filter som er beregnet for yngel ( filter med 2 svamper som er koblet til luft.). Det er 2 stk 145 litere, 1 stk 95 literliter og 3 stk 60 liter. I hvert av disse karene skal jeg ha 2 slike filter. Altså totalt 12 filter. Disse karene skal brukes til oppdrett av diverse god saker også har jeg 2 stk utvendig filter, et am top filter til en 120 liter og et aquael 700 filter som skal gå I et 350 liter malawi kar I veggen ( blitt bitt av en alvorlig litersyke he he) og her kommer da et nytt spørsmål på ditt svar tank: hvordan er det å eventuelt økende belastningen I det karet på 840 liter? Ha mange flere fisk I det? Samtidig som alle disse filtrene står å jobber?
Disse biologiske filtrene det er snakk om
Hu hei - her går det unna…:-)
Tror det er viktig å øke belastningen gradvis. Det virker som om du har tenkt å starte opp egen sjappe!
Min erfaring med å kjøre inn nye filtre i akvarier hvor jeg allerede har innkjørte filtre, er nok kun ett om gangen. Så jeg er er ærlig talt usikker på hvor mange filtre som det lønner seg å kjøre inn om gangen.

Det er selvfølgelig slik som du skriver, at når du øker belastningen i akvariet (og av filteret), så øker du også mengden med bakterier. Og dersom du putter oppi nye filtre etterhvert, så skal du i teorien klare å kjøre inn disse filtrene uten at du "tapper" det opprinnelige filteret i for stor grad. Det som jeg ikke kan gi deg gode svar på er hvordan du skal kontrollere prosessene i hvert filter. Kanskje ville jeg ha startet ett akvarie som "forsøksakvarie" og sette oppi de mindre filtrene i dette akvariet og prøve å kjøre inn disse filtrene uten fisk. Hurtigmodning kan skje med bruk av mindre mengder fiskemat, masse tid, og den filterguffen som kan avses fra et filter i et akvarie som er i drift. Det var kanskje noe liknende du hadde tenkt deg?

For meg kan det se ut som om du kunne ha nytte av å teste ut salmiakkmetoden. Den har ikke jeg prøvd ennå - jeg har ikke hatt behovet for å starte opp så mange nye akvarier over kort tid.

Men - er du sikker på at du har lyst til å starte opp alle disse akvariene på kort tid? Er det ikke lurt å ta steg for steg? Alternativt - starte opp mange kar for å kunne ha tilgjengelige akvarier når behovet for mer plass dukker opp.

Selv har jeg funnet ut at jeg ønsker å holde meg til Malawi, også fordi at jeg ønsker å holde meg med samme vanntype, og for å ha muligheten til å kunne slenge alle fiskene i ett og samme akvarie.
Skal ærlig innrømme at jeg har fått diagnosen alvorlig litersyke kan selvfølgelig kjøre igang karene separat med salmi metopden det som også var tanken. Men får ikke begynt med enda, da jeg venter på at kona skal kalve først kjipt å starte prosessen for å stoppe igjen når det nå nærmer seg sykehusopphold hele tanken var å gjøre det mere lettvint kanskje jeg setter I aquael 700 filteret og lar det gå I 840 literen det filteret skal gå I 350 liter malawi kar
Må si jeg også undres litt over mengden akvarier du setter i gang, det er drøyt for en begynner. Det er en enorm mengde jobb du drar på deg, særlig nå som du akkurat skal bli far. Det blir utrolig mange liter vann som skal byttes hver uke, målinger som skal gjøres, slamsuginger, og planter som skal stelles. Er litt enig med thankthe fisktank i at det kanskje hadde vært lurt å ta det litt mer gradvis og samle noe erfaring med faktisk drift av akvarium. Du vel ikke ha alle de karene opp på en gang ?

Å kjøre inn så mange filtre er nok mulig, men den totale bakteriemengden blir da tilsvarende liten på hvert filter. Du kan ikke holde en så høy belastning i ett kar at alle de filtrene blir "fullstendig" innkjørt.
Kanskje sant det du sier silver blir nok litt for ivrig. Men hadde tenkt å legge opp til automatisk tømming og vannbytte:') da jeg er rørlegger så har jeg mange finurlige løsninger på ting vann og rør er noe jeg kan hadde ikke tenkt å holde mange planter I oppdrettskar ene. Kun I selskaps akvariumet... men får nok kanskje roe det litt og se hvordan det går med di karene jeg allerede har takk for gode råd
Og 350 litern vil det kun være stein/kalk til malawi
Behold entusiasmen, for all del...det er ikke meningen å slå kaldt vann i blodet på deg Men som sagt er det fort gjort å gape over for mye, og plutselig er den glade hobbyen blitt et ork. Da går man tom, og det hele er ikke morsomt lenger. Uansett hvor mye automatikk man legger opp til, ting skal gjøres og kontrolleres, ting tar tid. Og oppdrett er ikke noe man bare kan bestemme seg for, levende dyr er uforutsigbare. Og koner kan også være uforutsigbare, hvis de føler seg forsømt..
He he du sier noe der heldigvis så deler ho mye av interessen kanskje ikke like mye, men den er der gleder meg bare så mye til å komme igang med innkjøringen av kara :') di står å bobler å går nå bare for å se at noe skjer I di men må.vente med salmien
Så teoretisk sett så lar det seg ikke gjøre å la nye filtre stå å gå i Et kar som er innkjørt for å få di nye filtrene innkjørt også? Altså eneste måte er å kjøre salmi metoden I hvert enkelt kar? Hvor lang tid trur du/dere det tar for di små biologiske filtrene er innkjørt med salmi evnt?
Malawiciklider er flotte fisker men...
…. unger er bedre

Siden det snart kommer barn, så tror jeg at jeg anbefaler en "redusert" oppgradering. Kanskje ett enkelt akvarium med Malawi!

Men få filteret innkjørt i dette akvariet før du skaffer deg fisk. Husk at straffen for å utsette fisker for midlertidig nitrittforgiftning kan komme som sykdom i etterkant. Så det er best å skynde seg langsomt.

Når det gjelder Malawi så er det også noen andre ting som gjelder i forbindelse med filtrering og artssammensetning. Det ene er at du helst må bestemme deg for om du vil ha mbunas eller frisvømmere, for å bestemme deg for hva du vil med akvariet. Deretter må du bestemme deg for en sammensetning som tar hensyn til at artene er omtrent like tøffe i hodet, og ulike nok av utseende til at de ikke trigges til å slåss med individer av andre arter men med liknende farger og mønstre.

Så - når du har bestemt deg litt for hva du vil med akvariet - må du bestemme deg for i hvilken rekkefølge du skal tilsette disse artene i. De bør nemlig introduseres i grupper, gjerne på 6,7 stykker og gjerne av samme art av gangen. Det kan også være lurt å starte med de som har "mildt temperament" og deretter fortsette med de som er tøffere. (Men jeg tror ikke at jeg ville valgt arter som er regnet som veldig aggressive i et akvarium på 350 liter.) Husk at farge og form er en ting - personlighet er også noe. Altså - det som er det beste for fiskene er å bli introdusert gruppevis slik at aggresjonen fra territorieholderne fra før ikke går ut over nykommerne i for stor grad, men blir fordelt på de nye fiskene. Dette er ikke oppskriften for å øke filterbelastningen gradvis, og det vil nok være lurt med hyppige vannskift.

Har du forresten en egnet kjeller med betonggulv/våtromsbelegg og sluk i gulvet?

Og dette var bare noen av momentene rundt Malawi…

Så spørsmålet ditt nå: Det er teoretisk mulig å kjøre inn flere filtre sammen i et akvarium som er oppe og går med innkjørt filter. Og det går an å kjøre inn flere filtre samtidig med salmimetoden. Men det er noe å sette seg inn i - og å følge opp - når vannet går osv. Men - oftest så er jo et filter innkjørt fordi det står i et akvarium med fisk i fra før. Og problemet for disse fiskene oppstår dersom for mye av filterbakteriene blir med over til andre akvarier, og disse fiskene må klare seg med mindre filterbakterier etterpå. Tror heller jeg ville kjørt inn de små filtrene (som du tenker i små akvarier) i puljer. Da blir det heller ikke så store overganger når du tar de ut.

Misunner deg å få småunge.. De er jo noen hjerteknusere. Og viktigst
Helt enig I det tank blir pappa for første gang så det blir nok mye morro kombinert med mye skit også he he har kjøpt en egen bok om malawi som jeg driver å leser i høres ut som du har peiling på di og di er veldig flotte, huker tak I deg så fort karet er klart har ikke noe kjeller nei. Rommet det står på er nok.ikke best egnet for det, men det får stå sin prøve noe spesiell grunn til at du spør?
Som thank sier, og som jeg sa i min forrige post : ja, klart det er mulig å kjøre inn et filter ved å la det gå i et kar med et oppegående filter, det er en grei og lettvint metode. Imidlertid er det ikke noe særlig tid å spare på dette...det tar likevel 4-6 uker å få det nye filteret "kolonisert" til et trygt nivå. Og mer enn et par-tre ville jeg ikke prøvd meg på. Når du fjerner dem igjen, tar du også bort en stor del av filtrerings-kapasiteten fra karet. Den kapasiteten vil det da ta litt tid før filteret klarer å gjenoppbygge, noe som så klart kan resultere i ammoniakk- og nitritt-topper.
Du har jo en mulighet til å kjøre inn alle filterne i et av de nye karene etter salmi metoden. Gjerne forsøke å få litt gugge fra et innkjørt filter inn i svampene for å få en liten startkultur. Da kan du fore filterne med "mat" (salmi) etter hvert som du ser de begynner å bryte ned amoniakken. Da har du bare et kar å måle i, og vannmengden er ikke så interesant bare det er nok til at filterne får noe å jobbe med.
Jeg har valgt et litt annet alternativ ved alltid å ha minst et innvendig filter gående som tilleggsfilter i et av karene slik at jeg har et innkjørt nødfilter i tilfelle en av de utvendige skulle få stopp. Kjører også med bioballer i de utvendige filterne så jeg kan stjele noen og erstatte med nye for å få igang nye utvendige filtere.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap