Når kan jeg flytte fiskene over i nytt akvarie?

Hei!

Har en 54 liter som har blitt for full (mye yngel). Startet opp en 128 liter for en uke siden (med en for liten pumpe). I går fikk jeg den nye pumpa og prøvde å klemme over filterslam fra det gamle akvariet. Har kjøpt testsett fra jbl, men nh4 test er ikke der. Har målt nh2 til ca 0,075 og nh3 til 1(?). PH 6,5. Kh 6. 26 grader i akvariet. I det gamle akvariet er det platy og molly som jeg tenker å flytte. Tenkte å la guppyene være igjen med yngelen. Evt også kardinaltetraene.

Nh2 er jo i gul sone, må jeg vente med å flytte noen fisk til den er i grønn sone? Vil jeg se at fiskene ikke har det bra og så kan jeg flytte de tilbake til det gml karet, eller ser man ikke noe før de er døende?

Så vanskelig dette.....
Går ut fra at du mener NO2 (nitritt), ikke NH2.
Selv om du har brukt filterguffe, vil det ta en stund før filteret er ferdig innkjørt. I mellomtiden må du sørge for at bakteriene får noe å leve av, ellers blir ikke filteret innkjørt. Så jeg anbefaler deg å lese om Fiskeløs innkjøring, f.eks. her og her.

Både ammoniakk (NH3/NH4) og nitritt (NO2) må være stabilt på null etter en tilsetning av 3-4 ppm med Lilleborg Salmi.

Å flytte fiskene før filteret er innkjørt behøver ikke nødvendigvis ta livet av dem, men de kan likevel få langtidsskader. Tenk også på hvilke vannverdier du har i karene dine...levendefødere skal ha høy pH og GH, noe du ikke har med de verdiene du nevner. Å flytte fisk frem og tilbake fører til masse unødvendig stress for dem, så det beste er å få det nye karet ferdig innkjørt før du begynner å flytte dem.
Tusen takk for svar. Og ja, jeg mente selvfølgelig NO2, ikke NH2

Hadde håpet å slippe unna Salmi-metode, den virker så innviklet, men jeg skjønner at det egentlig er den eneste måten å innkjøre et akvarium på...?

Godt du nevnte det med pH og levendefødere, det hadde jeg helt glemt
Det er ikke innviklet, men du må ha en ammoniakk (NH3/NH4)-test.
Med filterguffe burde det gå i løpet av kort tid. Hvis du bare lar karet stå uten noe belastning (det er hva Salmi tilfører), vil bakteriene etterhvert dø av sult. Bruk Guiden, så skal du se at det går fint. Og bare spør her på AF, hvis du lurer på noe !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap