For kraftig pumpe

Jeg har et akvarie med malawi i for tiden som jeg vurderer å gjøre litt om på, problemet er at pumpen jeg har (juwel ecoflow 1500) er så kraftig at f.eks scalare og sånne vil få problemer. Er det mulig å endre styrken på denne? Noen som har erfaring med juwel-pumpe?
Jeg har ikke hatt akkurat denne pumpen, men tror det går an å redusere sirkulasjonen med enkelte tjuvtriks. For det første, går det an å vinkle utblåsningen i annen retning? Dersom du bruker denne pumpa i en 250 liter, så skulle det være bra med storm. Men om du får til å snu strømmen i en annen retning, eller finne ut om du kan gjøre noe med nylonstrømpe eller noe annet som senker sirkulasjonen… Jeg tror det burde gå an å improvisere noe.

Alternativt fortsette med fisk som liker bra sirkulasjon. Det er jo ikke bare Malawi som liker det….. (og Scalare er vel omtrent motsatte ytterlighet).
Takker, skal prøve meg litt frem Jeg er ikke så dreven på det tekniske men jeg har trodd at jeg må ha så kraftig pumpe for å filtrere så mye vann (250l), det er kanskje ikke riktig?
En Eccoflow 1500 har potensiale til å flytte 1500 liter i timen. Dette vil si nesten 8 ganger karets volum hver time. Alt dette vannet skal gjennom den lille filter-enheten, og hastigheten gjennom filteret blir for stor til at du får optimal filtrering...kontakten mellom bakteriene og vannet blir for kort, og dette fører til problemer med vannkvaliteten før eller siden. Et innvendig filter har jo minimalt med filtermedier, og vannets hastighet stå i stil til filtermedie-volumet. Større hastighet gir altså ikke bedre filtrering ! Derfor lønner det seg bedre å ha et filter med korrekt forhold mellom medievolum og vannhastighet, og heller bruke en separat sirkulasjonspumpe hvis man ønsker stor sirkulasjon i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap