Kråkebolleskall

Hei. Skal begynne å planlegge dekorasjon i mitt nye akvarie, 96l. Jeg har flotte skall fra kråkeboller liggendes og tenkte høre her om noen vet om det er dumt å ha tomme skall fra kråkeboller i et akvarie. Har hørt at man ikke burde ha skjell, og kråkebolle er vel nesten som skjell?
Det kommer an på hva slags vannverdier og hva slags fisker du har. Har du (eller planlegger for) vann på den sure siden, vil det være mindre heldig å bruke slike skall og skjell. De er rent kalsiumkarbonat, og vil kunne øke pH og GH noe. I tillegg vil de da etterhvert tæres bort, de er jo ganske tynne.
Men hvis du skal holde fisk som trenger høy pH og GH, er det helt okay.

Et annet spørsmål er om disse skallene kanskje er skarpe og kan skade fisk ?
Ja kanskje de er vasse. Det hadde jeg ingen tanke på!! :O

Men flott å vite at det har med PH å gjøre, da får jeg se ann hvilken fisk jeg skal ha. Kommer ikke til det før etter nyttår tror jeg, ska behgynne med grus og planter nå i helgen.
Problemet er at fiskene vil prøve å komme seg inn hullet i kråkebollen, og jeg vet av erfaring at de kantene er ganske tynne og skarpe. Hvis en fisk får det litt for travelt med å komme seg inn eller ut gjennom hullet, kan den absolutt skjære seg.
Ellers gir jo pH- og GH-verdien i kranvannet en bra pekepinn på hvordan forholdene vil bli i akvariet ditt, og dermed er en del prametere lagt med hensyn til valg av fisk..
Aha da skjønner jeg mye mer. Tusen takk!
Tror kråkebollene får fortsette vare til pynt i skapet :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap