Innkjøring uten salmi

Inaktiv bruker
Fikk en akvarie pakke fra eheim til jul og satte den endelig opp i dag. Alt inni er vasket, skylt og ordnet på plass. Planter fra det gamle akvariet som ikke fungerte er også på plass.

Pumpa og varmekolba er også igang nå.

Har lest om salmi metoden, men jeg er bortreist fra tid til annet helt plutselig, og han jeg bor med bryr seg minimalt om akvarie og er ikke interresert i hjelpe på en evt oppstart om jeg må dra bort.

Så hvordan starter man opp uten salmi? Har lest litt rundt omkring og tilsatt blant annet litt filtergugge fra mitt andre akvarie.
Det fulgte med en liten pakke Eheim water conditioner, Eheim bio clean og Eheim 7days slow release fertilizer, er det noen av disse som det er greit å ta oppi i starten?

Kampfisken min har allerede et sted å bo, så vi kan ta så lang tid vi bare vil
Det siste jeg hørte fra deg var at du tilsatte salmi, så dette spørsmålet er litt snålt da du har fått svar på det i en annen tråd du startet også... Om ikke du har filterguffe til å kickstarte tanken din med så er det ikke så mange andre humane måter. Går visstnok å starte det med å hive oppi fiske for og har jeg hørt, samt den typiske dyrebutikk metoden som mange har gjort og feilet på, ikke så mange her inne som vil annbefale den... Fortsatt litt forvirret av at du spør igjen da vi prøvde å hjelpe deg igang på best mulig måte i din forgie tråd som omhandlet akkurat det samme...
Inaktiv bruker
Stemmere dere hjalp meg med det andre akvariet. Men der gikk først lampa, og pga alder på akvariet fant vi ingen som passet, så røyk pumpa, og oppi det hele gikk det en sprekk i det akvariet. Så det ble forkastet og akvarieoppstart ble satt på hylla frem til jeg fikk nytt.

Og det fikk jeg da i jula.

Som jeg skrev så har jeg tilsatt filtergugge fra det andre akvariet mitt, som kampfisken min har bodd i i hele tiden. Men hvordan blir oppstarten da? Hva av tester burde være på stell før jeg flytter kampfisken min?

Oppstart med salmi tok vel en 3-4 uker, så uten bruker kanskje litt lengre tid?
Det er to måter å kjøre inn et akvarium på : MED fisk, og UTEN fisk. Å kjøre inn med fisk er veldig lite humant, så den metoden er uaktuell, vil jeg si.
Fiskeløs innkjøring kan gjøres med filterguffe eller uten...det blir det samme, bortsett fra at prosessen går mye fortere med filterguffe (som oftest). Uansett er det bare å følge prinsippene i Guiden. Det krever ikke så mye...det meste går av seg selv så lenge man gidder å gjøre noen kontroll-målinger, som sagt i Guiden. De første 6-12 dagene er mest viktige, senere vil det mest være å tilsette en viss mengde Salmi hver dag og passe på at ikke pH faller for mye.

Enhver innkjøring krever medvirkning fra akvaristen (og det gjør jo også drift av et akvarium). Er du borte lenge av gangen, da ? Tydeligvis får vel Bob mat når du ikke er hjemme...er det virkelig umulig at samboeren kan medvirke litt ?
Inaktiv bruker
Bob får mat fordi jeg sender melding å minner på Han kan sikkert tilsette salmi, men å ta kontrolltestene er vel det som feiler. Jeg er sjelden borte mer enn 2-3 dager i slengen.
Vel, da burde det gå bra...hvis du kan komme deg til det stadiet der all Salmi brukes opp på 24 timer. Bare å vise "gubben" hvordan han skal trekke opp riktig mengde Salmi med en sprøyte til samme tid hver dag

Foreslår at du tilsetter startdosen med Salmi asap...når du måler NH3/NH4 og NO2 etter 24 timer vil det gi en pekepinn på hva status er med bakteriekoloniene. Så kan vi ta det derfra, og tippe på tids-prognosen. Uten filterguffe tar innkjøring gjerne ca. 5 uker, mens med filterguffe kan det være gjort på ca. 1 uke. Det kommer an på hvor mye bakterier du har fått med deg, og hvor godt de klarer å etablere seg.
Inaktiv bruker
Da tilsatte jeg salmi så fort du svarte

Da får jeg satse på at det var mye filterguffe, vannet var ikke helt rent etterpå :p Håper det er kjapt oppe å gå for fisken og samboerns skyld. Og den lille snegla jeg nå fant på ei plante!
Da får du rapportere målingene for ammoniakk og nitritt i morgen til samme tid...og så holder vi tomlene for at dette går kjapt
Inaktiv bruker
>0,3 mg/l NO2
Et sted mellom 1,5 og 3,0 mg/l på amoniakk
Og hvor mye ammoniakk var det i går etter at du tilsatte Salmi ?

Hvis du allerede har over 0,3 ppm nitritt har du nok fått med deg en del filterbakterier...skal nok gå greit, dette. Husk å holde øye med pH også.
Inaktiv bruker
Et sted mellom 3 og 5 på salmi i går. Ph er ok, hva burde alt ligge på før hsn kan flyttes?

Han startet jo i et ti liter uten noe som helst oppstart takket være dyrebutikkansatte så greit ø ha det i orden før han fmytter
Siterer fra Guiden : "Fortsett som før angitt med pH-kontroll, målinger og Salmi-justering til 4 ppm 1 gang hvert døgn, helt til du ser at nitritt er stabilt på 0 (null) minst et par dager i strekk....som regel etter 5-6 uker. Filteret er nå klart til å håndtere en «normal» fiske-belastning."

Det vil altså si at du tilsetter Salmi hver dag til 4 ppm, og når det i et par dager både er null ammoniakk og null nitritt på 24 timer, da er det klart.
Inaktiv bruker
Supert, skumleste over tydeligvis hehe, men da fortsetter jeg å teste og satser på at det går kjapt mtp filterguffe Bob har godt av å få noen venner, og flere gjemmesteder
Ja, det er bare å ta tiden til hjelp...kan tippe på et par uker til.
Kampfisker er vel ikke egentlig så veldig glad i venner, de er ofte einstøinger. Men selvsagt er det mer stimulerende å ha litt liv rundt seg
Inaktiv bruker
Ja, men noen algespisere og annet smått kan han nok ha oppi der. Han ernok ivrig på en frue, men det har jeg ingen kunnskap om så han får leve uten å få seg det
Inaktiv bruker
Tidlig morgen i morgen så tok testene litt tidligere

PH 7
No2 mindre enn 0,3 mg/l
Amoniakk 0,5 mg/l
Da må du tilsette Salmi opp til 4 ppm igjen. Dette ser meget lovende ut
Inaktiv bruker
Sånn, fikk tatt det kjapt før jeg tar natta
Inaktiv bruker
Testa i går kveld men siden forumet var nede fikk jeg ikke posta

No2 var et sted mellom 0,3 og 0,8
Amoniakk var lavt, husker ikke helt hvor, men tilsatte opp til 4 ppm
Da er nitritt på vei oppover...ikke helt uventet
Vi får bare se hvor høyt det går, men vi snakker nok fremdeles om 2 uker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap