Trenger veiledning - er redd vi har forhastet oss med å tilsette fisk i akvariet

Hei,
Jeg er ny medlem her og nybegynner. Jeg kjøpte et Juwel 200liter Lido til barna til jul og leste en del på nett (blant annet her på forumet) og forhørte meg i de to nærliggende dyrebutikkene. Jeg forsøkte etter beste evne å kjøre inn akvariet på 2 uker ut fra de rådene jeg fikk slik at jeg kunne tilsette fisker lille julaften(siden barna skulle ha mest glede av det-de er 2 og 6 år). Etter dette har jeg forstått at jeg har gjort en feil ved å ikke bruke salmi metoden som er godt beskrevet her på forumet, og håper å få veiledning til hvordan jeg kan gjøre det beste for fiskene våre til akvariet er innkjørt. Nedenfor lister jeg opp "situasjonen" med den informasjonen jeg har:

Oppstart: 10.12.15 (med bakgrunn, plantesubstrat/sandbunn, 5 planter, røtter, filterpumpe, varmekolbe og 2 x lysrør) Ble ikke tilsatt salmiakk, bare litt fiskefôr.
Første vanntest: 23.12.15. (Med jbl strips i butikk. Alt Ok- klart til å tilsette fisk sa de...)
Tilsatt fisker: 23.12.15 (10 kardinaltetra, 2 perlegurami)
Første rens: 28.12.15 (slamsuger, lett vask av glass, byttet 25 % av vann, tilsatte aquasafe)
Tilsatte mer fisk: 28.12.15 (3 corydora, 1 algespiser, 1 reke, 1 guppy)
Vanntest hjemme: 28.12.15 (kjøpte jbl teststrips med app for Mobil. Alt innenfor grønn sone)
02.01.16: besøkte Akvariemagasinet på Alnabru. Fikk beskjed om å kjøpe flere hurtigvoksende planter. Ble kjøpt 3 stengelplanter og plantet samme dag. Kjøpte også 3 platyer.

Jeg har nå brukt de siste kveldene på å lese mye om dette og begynner å innse at jeg sikkert har gjort en stor feil med å tilsette fisk etter bare 2 uker. Jeg har også skjønt at teststrips ikke er så bra og kommer til å kjøpe dråpetest i morgen. Nedenfor listes verdiene avlest i dag. (JBL teststrips tester ikke NH3/4, så det vet jeg ikke)

Testverdier 03.01.16
- NO3 nitrat: 0 (på orange, får beskjed om at den er litt lav og må tilsette plantevitaminer. Dette har jeg gjort. Se egen oversikt over pleiemidler.)
- NO2 nitritt: 0 (på grønn)
- GH: 4 grader d (??, grønn)
- KH: 4,5 grader d (??, grønn)
-pH: 6,8 (sunket fra 7 i går)
-klor: 0 (grønn)
- CO2: 20 (grønn)

Liste over pleiemidler:
- aquasafe ved hvert vannbytte
- easy-life Nitro plant fertilizer (ble anbefalt på Akvariemagasinet pga lav nitrat)
- easy-life Carbon fertilizer (ble anbefalt på Akvariemagasinet)
- Tropica plant growth premium fertilizer
- mat: Tetramin flak og Tetra safer Mix tabeletter til bunnfisk

Liste over planter:
- 2 egeria densa
- 1 vallisneria spiralis
- 2 araceae
- 3 Alismataseae
- 1 litt usikker
Se bilder av akvariet

Som dere skjønner har jeg forvillet meg inn i jungelen av råd fra butikker og forskjellige steder på nett, og har nå skjønt at det er her på Akvaforum jeg kan få råd fra erfarne akvarister. Hvordan kan jeg komme meg ut av uføret uten at fiskene skal bli syke/skadet/dø?

-vannbytter hver dag? Jeg vet jo ikke om det er høyt nivå av NH3/4 siden jeg ikke har test for det. Hva bør jeg gjøre her?
- Tror dere at det nå i de nærmeste dagene vil bli en ammoniakktopp, siden det er ca 10 dager siden jeg tilsatte fisk (som er hovedkilden til ammoniakk og ikke har tilsatt noe av dette i "oppstartsukene")?
- og vet en nitritt-topp om ca 20 dager ? I så fall vil vel fiskene stryke med en-etter-en da...?

Tar imot alle råd.
Hilsen Mariann

Bilde av akvariet
Legger ved bilde av akvariet jeg er engstelig for.
Det er synd og si at du bør dessverre ikke høre så mye på de som jobber i dyrebutikkene. Det mest fornuftige de har sagt til nå er det med planter.
Strips/stick test er unøyaktig måte å teste vannet på, da vil jeg heller anbefale dråpetest, gjerne JBL.
En god måte og komme seg ut av dette på er flere delvannbytter i uken.
Må nok også på peke at sammensettingen av fisk er uheldig, da neontetra og corydoras trives best med total motsatt vannverdi av det platy og guppy ønsker.
I tillegg er Corydoras stimfisk, og trives best i gruppe på minimum 5-6 stk.
Når det kommer til barn og akvarium, er det du som voksen som må sette ned foten og bestemme over barna, det er bedre enn at dyrene skal dø, og da blir det bare mer trist.
Fisk som andre dyr ligger under dyrevellferdsloven. Link til mye info
Ser du har gått i akvarie fella som mange andre.

Start med et vann bytte på 50% asap

Vannbytting hver dag på ca 40% er det beste du kan gjøre nå.
For
NH - Ammoniakk
Og
NO2 - Nitritt
Kommer tidlig og er super giftig for fiskene.

Og da man ikke vet med sikkerhet om det er farlig/giftige stoffer i vannet er vannbytte hver dag viktig å gjør for at fiskene skal ha det så bra som mulig.

Ønsker deg lykke til fremover.
Krysser fingrene for at dette skal gå bra og at fiskene vil klare seg.
Velkommen til AF
Ja, du har gått i "høre-på-dyrebutikk-ansatte"-fella. MEN, det som taler til din fordel er at du har innsett feilen og gått igang selv med å skaffe deg kunnskap og informasjon...og at du har havnet her

Hovedsak nå blir som de andre har sagt : skaffe dråpetester i morgen den dag, slik at du kan holde strengt øye med vannverdiene...og vannbytter hver dag. Dette blir en hard jobb en stund fremover hvis du vil redde fiskene, men se det positive : du lærer masse ! Og andre her på AF som har gått i samme felle har vist at med masse vilje kommer man langt... Lykke til, og ikke nøl med å stille spørsmål hvis noe er uklart...du kan også lage deg en egen tråd !
Tusen takk for raske svar alle sammen.

Jeg går i gang med vannbytte i dag og dråpetester i morgen, og videre vannbytter i dagene / ukene fremover og håper fiskene vil ha det best mulig tross forholdene.

Etter en stund med vannbytting- hvordan ser jeg at verdiene er stabile og at akvariet er innkjørt?

Så dumt at jeg har fiskearter som trives i motsatt forhold da, enda jeg har opplyst om hvilke fisker jeg har fra før da jeg kjøpte platy i går....

Hvilke vannverdier bør jeg sikte meg inn på ut fra de fiskene jeg har for at de skal trives best mulig?

Mariann
Kardinaltetra er en såkallt sortvannsfisk...dvs. at den lever i biotoper med veldig lav pH og GH (hardhet). Så lav hardhet er ikke riktig for gurami, men ok for ancistrus og corydoras. Guppy/platy trenger mye høyere hardhet og pH. Så uansett hva du gjør, blir det feil for noen....men mest for levendeføderne.

Hvis du legger deg på en pH rundt 6.5 og GH runst 5, er vel det som er beste løsning på et vrient problem. Kardinalene tåler forhåpentlig dette, som oftest lever de heller ikke i ideelle forhold i oppdrett og handel.

Hei igjen,
Nå har jeg foretatt 40% vannbytte hver dag siden jeg startet tråden her, og nitritt nivået gikk fra gult (de første dagene) til orange og rødoransje (målt med tetra dråpetest) i ca 1 uke, mens det nå den siste uken har vært stabilt på gult igjen.
Jeg har ikke skiftet vann siden søndag nå, men har målt hver dag gult nivå. Betyr dette at nitrittnivået har stabilisert seg?

Jeg mistet bare en fisk på veien, det var algespiseren...

Takk for god hjelp!
Ja, hvis nitritt er stabilt på mindre 0.3 ppm er du nok over innkjøringsperioden. Men med Tetra-test er det vanskelig å si, da den ikke måler lavere verdier. Likevel må det så klart gjøres rutinemessige ukentlige vannbytter med slamsuging, hvor du skifter 30-40% hver gang.

Du burde også skaffe noe bedre mat til fiskene. Tetra flakfor er ikke noe å henge i juletreet, og ensidig flakmating vil kunne resultere i dårlig ernæring og mageproblemer. Fisk trenger fullverdig og variert kost akkurat som mennesker. Og de behøver fiber for å holde magen i orden. Varier maten deres med frossent levendefor som de fleste dyrebutikker har...artemia og mygglarver er fint, og dafnier for fibertilskudd. I tillegg har JBL noen bra fortyper, som f.eks. JBL Discusbits.
Ja, heg forsøkte å få tak i jbl dråpetest, men den hadde de bare for bestilling. Kjøpte derfor tetra sin slik at jeg fikk målt med en gang. Kjøper jbl neste gang.

Takk for tips angående variasjon på for.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap