Sykdom eller bare en skavank??

Hei
Jeg er en nybegynner i denne undervannsverden. Jeg oppdaget idag en liten "skavank" på den ene fisken min idag. Jeg har kun hatt de i 2 dager så det kan hende den har vært slik hele tiden, men lurer på om det er noe sykdom? Har tatt noen bilder og fisken har en liten klump? kul? utvekst? under haka.. Er det noen som kan se hva dette er utifra bildene?
Håper bildene er bra nok til å se hva jeg mener..

Takker for all hjelp..
Dette er nok ikke en skavank, men resultat av skade og/eller sykdom.
Jeg syns det ser ut som sopp-angrep, antagelig som følge av en skade. Hold øye med fisken og se om det blir bedre eller værre.

Vet ikke hvor lenge du har hatt akvariet ditt gående, og om det ble skikkelig innkjørt, men sopp angriper ofte fisk som har svekket immunsystem...gjerne pga. dårlige eller gale vannverdier. Ser at du har en noe tvilsom fiskesammensetning, kardinaltetra og guppy krever helt motsatte vannverdier når det gjelder pH og GH.
Takk for svar..
Skal følge med å se på utviklingen, sammensetningen kom dessverre etter råd fra butikken.. Vannverdien er bra, nitritt under 0,3 med tetratest og 0,02 ifølge jbl sin test.. Hadde akvariet uten fisk i 4 uker til verdiene ble bra og satte inn de første fiskene som var guppy 21.12.15.. Jeg har byttet ca 40 liter vann annenhver dag for er litt redd for stigning i verdiene etter alt jeg har lest her inne men foreløpig har de vært bra hvis jeg har forstått alt riktig
Etter at jeg har blitt medlem her og fått lest endel har jeg skjønt at man ikke kan stole helt på de i butikkene, noe som er veldig synd for oss amatører..
Så bra at du samler deg informasjon/kunnskap
"Dyrebutikkansatte-fella" er det desverre mange som går i, ja. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt med guppyene tilbake til butikken og sagt dem et alvorsord.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap