Turn over/omløpshastighet

Hei

Jeg er ny akvarist og lurer på hva turn over raten er i tanken min. Kan noen hjelpe meg? Jeg har en Juwel rio 450L med Fluval fx-6 filter.
omløpshastighet, regner med det er et annet ord/betegnelse på sirkulasjons mengde, liter pr. time. (l/h) ?
I hvilken sammen heng står ordet?
Hei BlueWater

Det er vell sirkulasjons mengde jeg mener. Leste denne teksten om en fisketype jeg har kjøpt.

The water must be clean, well-oxygenated, and ideally turn over 15-20 times per hour so we suggest the use of an over-sized filter as a minimum requirement plus additional powerheads, airstones, etc., as necessary

Jeg prøver å finne ut om jeg er innenfor dette (turn over 15-20 times per hour)
Nei, du er ikke i nærheten av 15-20 ganger per time. Filteret har oppgit kapasitet på 3500 l/h...det er uten filtermedier. Hvis vi regner 3000 l/h, og sier karet inneholder 410 liter vann, får du en turnover på litt over 7 ganger per time.

Hva i all verden for alags fisk er det som trenger 15-20 ganger i turn-over ? Dette må jeg si jeg stiller meg tvilende til... Et slikt filter måtte være nesten like stort som tanken og ha tilsvarende pumpekapasitet, for at filtermedie-volumet skulle stå i stil med pumpekapasiteten (og det er viktig !). Nei, tror ikke det tallet stemmer med det vi vanligvis kaller turn-over rate.
Hei SilverShaded

Takk for svar

Fant disse tallene her
http://www.seriouslyfish.com/species/sewellia-lineolata/

Hva er det norske ordet for turn-over?
Vel, jeg kaller det bare omløp, men bruker gjerne turn-over Ingen god norsk oversettelse, egentlig...

Sewellia lineolata er jo en fisk som lever i sterk strøm. Jeg vil si at en turn-over som du har burde klare selve filtreringen helt fint. Det som egentlig er mer viktig, er at denne fisken bør ha høyt oksygeninnhold i vannet...så jeg mener det er der du må konsentrere innsatsen. Altså god bevegelse i overflaten for å maksimere okygenopptaket mellom luft og vann, og at akvarierommet faktisk har tilgang på frisk og oksygenrik luft. I tillegg bør du selvsagt ha gode strømforhold i karet, slik at du mest mulig etterligner en elv. Kanskje en wave-maker ville være tingen til akkurat dette. Sicce sine Voyager strømningspumper er bra (har to selv), og jeg mener å huske at de større kan kjøres med en wave-maker.
Har forsøkt å finne en norsk akvarieside/butikk som selger Sicce produkter men finner ingen. Kan du hjelpe? Sett mange videoer på youtube og disse virker jo være helt geniale i forhold til mye annet man kan få tak i!
Jeg har kjøpt mine herfra. Sender fort, og ingen problemer de gangene jeg har handlet der.
Tusen takk for hjelpen )))

Tenkte jeg skulle gå for dette. Hva mener du?

Sicce WaveSurfer pumpestyring for 2 powerheads og to slike Sicce Voyager 3 eller to slike Sicce Voyager 4

Skal også ha andre typer fisk en maller

Det tror jeg blir bra...men vær klar over at Voyager er helt vilt sterke. Bare så ikke alt blir blåst bort i akvariet.. Du kan jo selv regne ut farten på vannet, f.eks en Voyager 3 pumper 1,25 liter per sekund....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap