Sprekk i frontglass

Hei, så skjedde det som ikke skulle skje. Under frakt av 700l tiltet akvariet borti en stålbjelke i oppgangen i det vi skulle ha det inn døra. Helt i bunnen av karet, i skjøten, er det noe som best kan sammenliknes med et kraftig steinsprang, og det går en sprekk 4-5 cm oppover på frontglass derfra.

Jeg regner med at løpet er kjørt, får vel ikke fikset noe slikt, må i såfall bytte hele frontruta regner jeg med, og det koster vel en liten formue i den tykkelsen som dette karet har. Kan en glassmester gjøre noe med slike skader uten og bytte hele glasset?
Hvis ikkk dette er fiksbart blir det noen annonser til slags her på AF snart, filtre, armaturer, UV filter, bord. Ingen god dag.

Mvh
Øyvind

Den skaden der var ikke bra nei For all del ikke fyll vann i med mindre du planlegger en storvask. Men jeg tror ikke at det koster skjorta å få kuttet til ett nytt glass, og reprasjonen kan en gjøre selv om en er litt fingernem. Jeg ville nå tatt noen telefoner i morgen og hørt på priser.
Auda!
dette var kjipt, jeg har reparert en hel del laminert glass, med at vi vakuum suger ut all luft i glasset, når det var ferdig bobblet ut, så slapp vi opp vakuumet og presset in laminat guffa som vi herdet med uv lys etterpå, men med de belastningene det er på et akvarium. så tror jeg ikke at jeg att tatt sjansen,

så fram med kniven mann, skjer den ut og lim inn nytt front glass,
hvor tykt er det? og er det herdet glass? eller kjemisk herdet glass med laminat? vet du noe om dette?
Vet ikke noe om det, det er et Wromak kar, av typen som har buet front, litt over ett år gammelt. Jeg har 10 tommeltotter, så jeg går ikke på noe byttejobb selv. Glasset er jo 1 cm tykt, så innbiller meg at en glassmester skal ha en formue for det, glasset er i tillegg buet, men et nytt glass trenger jo ikke og være det. Usikker også på om bunnglasset er skadet, siden den rosetten er akkurat helt i bunnen på frontglasset, ser ingen sprekk der men.

Mvh
Øyvind
ser ut som du har kjemisk herdet glass, for det sprekker opp, og herdet glass granulere opp, så til den dårlige budskapet, kjemisk herdet glass med laminat, er vel den dyreste av de men du kan jo være heldig, snakk med de du kjøpte fra, vist det er et firma, så kanskje du her heldig og for en trøste pris på det, det er store provisjoner på glass i den bransjen!

håper det ordner seg på et vis med karret for deg.
h Buddhafisk
ikke gi opp enda Spermwhale!
det kan kanskje har kommet nye super midler på markedet, siden jeg jobbet med glass, men jeg hadde ringt de proffe gutta på glass, som jeg jobbet med glass fra!
de har avdeling i Norge skal finne de og sende deg link på det
Jeg kjøpte det privat, så ingenting og hente der. Fint med en link til en glasspesialist som evt. kan si om det er reparerbart, eller gi pris på et nytt frontglass inkl. jobben. Karet koster 18' nytt, så om jeg må betale 3-4 tusen for et nytt frontglass, så er det greit, bedre enn og kaste det på dynga.

Takk for konstruktive innspill.

Mvh
Øyvind


tjaa for jeg til detta nå da
Buddhafisk
[URLBLOCK1] tjaa for jeg til detta nå da :)

Jøss
Funker det Ser ikke noe om at de tilbyr reparasjoner, men jeg slår på tråden til de i morgen jeg, tydelig at de er store på mange typer spesialglass.

Tusen takk for linken
kontakt Oslo
Pilkington Norge AS

Oslo
Stanseveien 35
0976 OSLO
Tlf 23 33 59 00
Fax 23 33 59 01
oslo@no.nsg.com
Skal bli, de ligger 5 minutter fra der jeg bor.

Mvh
Øyvind
Spermwhale
Funker det :) Ser ikke noe om at de tilbyr reparasjoner, men jeg slår på tråden til de i morgen jeg, tydelig at de er store på mange typer spesialglass. Tusen takk for linken :)


tenkte mer att du kan forhøre deg om det fines en mulighet for rep!
men jeg tviler, neste spørsmål er da, hva koster et glass fra de i den dimmen!
Lykke til.
Spermwhale
Skal bli, de ligger 5 minutter fra der jeg bor. Mvh Øyvind

ja det er alltid best og snakke med noen under 4 øye, når en har muligheten, kanskje treffer du en som også er akvarist, da blir han hjelpsom da bedre en tlf service, synes jeg da
Hei, liten oppdatering. Ble litt snaut med tid i dag, men jeg ringte Pilkington og snakket med en selger og forklarte situasjonen. Han sa at de ikke håndterer akvarieskader direkte selv, men bruker glassmestere som underleverandører, avhengig av hvor jobben skal utføres. Utfra der jeg bor, ble jeg bedt om og kontakte Pedersen Glass-Service AS i Stålfjæra. Jeg ringte dit, men siden frontglaset er buet, kan de ikke levere nytt glass, rep. ikke mulig. Jeg ringte en annen glassmester, og fikk det samme svaret.

Jeg søkte så opp importøren av Wromac som er et firma som heter JanPol (www.janpol.no)
De selger kun til forhandlere, altså butikker. Snakket der med en veldig hyggelig kar, som hadde opplevet lignende skader på akvariumer under transport. Utfra hva jeg beskrev, er eneste sikre løsningen og bytte frontglasset. Han skal sjekke om de kan få med et frontglass på neste levering, jeg må sjekke pris hos en glassmester for demontering og montering av denne. Jeg skal ringe han i morgen mellom 11- 12 for og finne ut om det kan komme med på neste sending, og hva det vil koste. Han kan ikke selge direkte til meg, men lovte og legge prisen nær kostpris til en forhandler vi blir enige om eventuelt. Så må jeg kjøpe glasset fra den butikken vi blir enige om. Dette er veldig god service, men det er kun aktuelt dersom prisen ikke blir for høy. Et nytt maken akvarium kan kjøpes fra f.eks Webzoo for 8000,00, kun selve karet, men det er jo kun det jeg trenger. Dersom summen av hva glassmester skal ha for jobben, og prisen for selve frontglasset beløper seg til 5-6 tusen, kan jeg like gjerne kjøpe et nytt kar for 8000,00. Er jeg heldig kan det hende jeg kan få karet litt rimeligere grunnet omstendighetene. I morgen vet jeg hva det blir til.

Mvh
Øyvind
Vi får krysse fingrene for at dette går veien.
Frontglass
"Hvis ikkk dette er fiksbart blir det noen annonser til slags her på AF snart, filtre, armaturer, UV filter, bord. Ingen god dag"

Godt å høre at du ikke har gitt helt opp enda da Spermwhale , så du ikke gjør som over, er jo ikke mye å få igjen for det nå!

Men hvorfor skal du betale en glass mester mange hundre kroner i timen for å skjære ut og rengjøre det glasset, når du kan gjøre dette selv? dette er ikke så vanskelig å gjøre, Stanley kniv/eller pianotråd/aceton/akvarie silikon, så er mye gjort, og når du har fått ut og rengjort så setter du også dette inn selv, og du har spart en del tusen der!
Glass bord, kraftige sugekopper kan du låne av meg "bare jeg for det igjen" ser du ikke er så langt unna meg!
h Buddhafisk
Akvarium
her blir et akvarium bygg opp, i mindre format ja, men alt er jo grunnleggende det samme med å bygge opp ditt akvarie igjen. unntatt at du må rengjøre glass litt først da


kan se om jeg finner noen fler informative linker.
Takk for innspill, Buddhafisk. Jeg har vært i kontakt med glassmester igjen i dag, samt importøren JanPol. Totalkostnaden for og få på plass et nytt frontglass vil beløpe seg til mellom 6-7000,-, selve glasset koster ca 2500, resten er glassmesterkostnader, røft anslått uten og ha sett akvariet. Jeg er ikke lysten på og gå på en slik jobb selv, så det blir i stedet et nytt kar. JanPol tilbød seg som et plaster på såret, og levere karet direkte fra dem, kostnadsfritt hjem til meg, kjøper det fra Webzoo.

Jeg har lagt ut en annonse under gis bort, slik at folk som er mer nevenyttige enn meg kan skaffe seg et billig kar.

Mvh
Øyvind
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap