Grønnalger/blågrønnalger

Hei!
Jeg er vel ikke akkurat nybegynner da jeg startet opp mitt kar i 2012.
Jeg hadde for noen år siden et skikkelig angrep med sveve-alger og hele karet gikk fra "gjennomsiktig" til mørke grønt. Dette fikset jeg med behandling av alger, mørklegging samt at jeg byttet vann ofte.

Nå har jeg fått alger i karet igjen, men denne gangen er det plantene som får gjennomgå. Jeg mistenker at det problemet har dukket opp fordi den ene algespiseren døde for ca halv annen mnd siden.

Algene jeg har nå er veldig glatte i "konsistens" og ligger på plantene mine som et tykt edderkoppspinn. Jeg har nylig renset akvariet, fjernet de aller styggeste plantene og frisert litt på de plantene som vokser fort og som hadde blitt alt for lange.

Jeg kjøpte ny algespiser i går og har nå en siamesisk algespiser, en gibbiceps og en leopardfroskpleco, samt noen neontetra og ca 10 platy-yngel.

Jeg var nedi karet i går og fjernet noe av algene fra plantene, men jeg vil ikke stresse fisken unødvendig mye med å rote for mye nedi der.

Er det noen som har opplevd noe av det samme? I så fall; hvordan ble du kvitt problemet?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap