Vannverdier

Hei
Har etter snart et år med akvarie har jeg begynt å teste vannverdiene. Har litt erfaring med vannverdier, men ikke fra et lite økosystem som i et akvarium. Resultatene var vel som forventet.
Nitritt: 0
Nitrat: ca 20
Gh: under 6
Kh: mot null
Ph: for lavt, under 6,4
Har på jobb en test av vannverdier der det ikke vises utslag på nitritt og ellers akseptable verdier.
En tysk test der testvannet måles opp i et glassrør tilsatt en reagens og blir påført en lysstråle. Dette blir brukt i vårt rogrneri og klekkeri, og settefiskanlegg for laks og ørett. Dette er resirkulerings annlegg der 98 % av vannet blir gjennbrukt, uv- behandling og varmevekslet og gjennom et stort biofilter
Jeg vil ha litt høyere ph i mitt akvarium.
Springvannet lufter jeg et døgn før vannbytte, gh under 6, kh mot null, ph for lav.
Har fått økt gh ved tilsetting av preparat, men ph er fortsatt for lav
Har 180 liter med innvendig filter
Fisk:
Mange platy, og yngel, 5 SAE, 10 kileflekk, to ancistrus, voldsom plantevekst, ingen algevekst, ingen dødelighet på voksen fisk. En del misdannelser og dødelighet på platy yngel.
Temperatur er 25 grader
To vannbytter, 40 %, hver uke
Jeg kjører mitt akvarium hardt mht mengde fisk og fôring, men jeg trenger litt råd om vannverdiene.
Tk

Hva slags Kileflekk? Tetra eller Rasbora?
For å ta første fisken du nevner så er vannverdiene dine helt ute, da Platyen krever 7,0-8,0PH og 9-19GH. For å få opp PH og KH kan du tilsette Natron utrørt i akvarie vann.
Takk
Det er sabrora jeg har?
GH+ pulver består gjerne av sulfatsalter, og hever derfor ikke pH. For å heve pH må det karbonater til, som i natron (eller diverse pH+ produkter, som også er natron).

Som Lord-Robin sier er det ikke bra med så lav pH og GH til platyer, ikke rart du har hatt yngeldødelighet osv. De passer ikke godt sammen med kileflekkene, som gjerne kan gå i det vannet du har nå. Vannverdiene blir altså feil enten for den ene arten eller den andre.

Er heller ikke så sikker på om et kolorimeter er et godt test-instrument for akvarium. Akvariumet er et lukket system, og vannet farges gjerne av røtter og planter, særlig i surt vann, noe som kan gi feil testresultater. Til "ufarget" vann i oppdrettsanlegg uten slike påvirkninger er det noe helt annet. Og nitrat på 20 til tross for 40% vannbytte 2 ganger per uke sier sitt om hvordan du driver fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap