Filterpumpe under innkjøring

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg lurer da altså på om filterpumpa skal være skrudd på under hele den to uker lange innkjøringen av akvariet?
Ja, filteret/pumpa skal være på, bakteriekolonien som skal bygge seg opp inni filteret trenger gjennomstrømning av vann, oksygen og næring. Det tar vanligvis mer enn to uker å kjøre inn et filter, oftest ca 4-6 uker. Og da må du mate bakteriene med f.eks. Salmi eller fiskefôr for at de skal vokse, trives og formere seg. Har du satt deg inn i fiskeløs innkjøring?
Jeg trodde det, men jo mer jeg leser jo mer innviklet blir det, men 4-6 uker!!?
Har jeg forstått det riktig hvis det gjøres slik: 5 cm. sand, en stor mangroverot, en stor stein med hull som kampfisken jeg tenker å ha kan svømme gjennom, tre "kokosnøtthus" til 5 khulii åler pluss 3 små og 2 store planter. Har nå fylt på vann som jeg har skiftet halvparten av to ganger da det ble en del grums fra planter stein og annen innredning selv om jeg skyldte det godt først, har en varmekolbe som sørger for at temperaturen er ca 26 og nå står da altså pumpa også på. Er alt greit da, dersom jeg nå også gjør som du sier og slenger litt fiskemat oppi der i ny og ned og venter i 4 uker til jeg drar til dyrebutikken og får dem til å sjekke vannverdiene? bør jeg skifte vannet flere ganger før den tid?

Tusen takk for svar! å starte akvarium er tydeligvis no joke.
Jeg vil ikke anbefale fiskematmetoden, den har jeg ikke noe erfaring med, og såvidt jeg har skjønt er den ikke spesielt effektiv. Men jeg anbefaler innkjøring med Salmi, som du kan lese om her, her, her og her. Du må ikke be dyrebutikken teste vannet ditt, det bør du gjøre selv, med dråpetester (gjerne fra JBL, de er best) for NH3/NH4, NO2, NO3, pH, GH og evt. KH. Og dette må du gjøre underveis i innkjøringen for å se hvordan den skrider fram.
ok, then sami og dråpetest fra JBL it is! tusen takk for info. Nå bør det bli bra. Beste hilsen Tora og god helg videre
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap