"spindelvev" på trerot i akvarium

Hei! Jeg er veldig nybegynner på fisk, men jeg har skaffet meg en sewellia lineolata. Fikk beskjed om at denne fisken trenger en trerot i akvariet så da kjøpte jeg det. Jeg har lagt oppi sånne tabletter som heter "betta tropical" som er til sugefisk. Også lurte jeg på om det var vanlig at det kom et sånt type spindelvev på treroten? Hvorfor skjer dette? Har ikke sett sugefisken i nærheten av denne treroten så jeg vet ikke om noe er galt. Hva kan jeg gjøre? Takk for alle svar!
Nei, dett er ikke en art som "trenger" en trerot i samme forstand som de artene som må ha tre å gnage på. Denne fisken lever av å gresse på biofilm/alger som finnes på stein og bunnlag i rasktstrømmende elver. Så den kan godt "gresse" på en algegrodd trerot, men rører ikke selve treverket.

Hvis dette er en ny rot, vil det gjerne vokse et belegg på den i flere uker fremover. Hvis du ikke liker det, kan du ta opp roten og børste bort filmen.

Ellers er hovedsaken for denne fisken rent klart vann (hyppige vannbytter !) med bra strømning. Siden den trenger biofilm, burde den ikke settes inn i et nyoppsatt akvarium, da dette ikke har noen biofilm. Tviler på at Betta-tabletter er det rette for denne fisken, den er stort sett vegetarisk orientert. Du kan prøve med f.eks. litt agurk, forvellete skrelte erter, forvellet spinat. Spirulina er også veldig bra til disse.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap