Snegler

Hei
I mitt akvarium er det en del snegler som tar en tur ut i friluft.
Plukket 16 stk i aften oppe på toppglasset. Har tidligere funnet tomme sneglehus under akvariet. Jeg syntes det er spennende , men fikk litt litt kjeft av min yngste datter.. er det normal adferd ?
Høres ut som vannverdiene dine er ute og seiler. Sjekk vannet for no2 og nh3/4. og Bytt vann.
Fortell gjerne litt mer om rutiner, akvariets størelse, osv.
Snegler
Noen snegler legger egg over vann. Bla epplesnegler
Hei
Er fersk på måling av vannverdier. Har esha-aqua strips test. Har lest her på forumet den ikke ikke er til å stole på. Har JBL dråpetest for gh. I tillegg tar jeg med vannprøver på jobb for test av nitrat og nitritt og ph. Har den siste tiden fått stabile verdier uavhengig av testtyper , så får bedre testmetoder etterhvert avgjøre.
Snittverdier siste 14 dager:
Nitritt: 0
Nitrat: 0-5
GH: 12
KH: 10
Ph: 8
Cl: 0

Tilsetter Noraq gh/Th + og natron i vannbyttestampen som blir luftet et døgn.
To vann bytter a 40- 50% hver uke.
25 grader i vannet.
Mye planter med god vekst.
Innvendig filter

Fisk: 20 voksne platy pluss mange yngel, 5 SAE, 10 kileflekk, 3 ancistrus.
JBL yngelfôr og flakfor. Tropical algetabletter, erter og litt brokkoli. Litt yngelfôr til laks. Fisken får mye mat.
Strips er så unøyaktig at det er ikke engang sikkert at dette er i nærheten av faktisk verdi.
Ville sjekket nh3/4
Hvor lenge siden er det karet vært i drift, hvordan og hvor ofte renser du filteret?
Bedre tester skal anskaffes.
SAE' ne, kileflekk og voksne play ble satt ut i mai 15. Mistet en kileflekk og et par fødende platy. Mått gi bort to gibbier som vokste seg ut av akvariet. Hadde et driftsuhell der anciutrus havnet inne i filteret, og måtte kjøpe nye.
Venter i det lengste med å rense filter, renser når den nesten stopper opp. 2 mnd siden sist. I en periode var det oftere, men roet ned fôring og annen aktivitet.
Kan ikke se noe sted i tråden her hva slags snegler det er snakk om?
Der er jeg på veldig tynn is. Likner mest på leverikte snegl, men kan det stemme? Har observert en geleaktig masse med mørke prikker i. Ligner litt på paddeegg. Ligger mellom srenglene på plantene. I mitt hodet har dette vært eggene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap