Gullfisk som biter hverandre

Jeg hadde 2 gullfisker, men så døde den ene. For at den siste ikke skulle bli ensom kjøpte jeg et par til. De var nesten halvparten så stor som den første. De de nye kom jaget deg gamle gullfisken dem rundt nå og da. (litt andre veien også) Mest knuffet på de, så aldri at den bet, men merket at gullfiskene manglet noe skjell på sidene. Etter 2-3 dager fant jeg den ene nye død. Døde i løpet av natten. Nok en gang fikk krepsen skylda (Han har tatt scalare og dratt under steinen sin tidligere mm)

Dette er noen uker siden, og her om dagen ble jeg fristet til å kjøpe 2 nye venner til de som var igjen. En orange og en mest grå. Den orange startet å miste noen skjell, men ikke den grå. Har aldri sett de bite før men i dag var de eldste gullfiskene som gale etter den nye orange gulfisken. Virket som om han var i ferd med å gi opp. orket ikke svømme unna hele tiden og da var de på han.
Så i hu og hast ble stakkaren flyttet over i et annet akvarium, tok med den grå også da den ikke angrep han i det største akvariet. Men da de kom i det nye begynte også den grå å nappe i han så den grå fly rett tilbake til de andre
Det virker som om de ikke bryr seg om den grå mens de andre alle 3 har mistet endel skjell på sidenene. Så kanskje krepsen var uskyldig da i gullfiskenes død??
Vet ikke hviket kjønn de er om det har noe med det å gjøre?

Så spm mitt er hvorfor gjør de dette, spesielt den største?
Hva kan jeg gjøre for å unngå dette?? (de har endel planter de kan gjemme seg i om de vil)
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap