Flere med nanoxtreme?

Hei, er en nybegynner med et Haquoss Nanoxtreme akvarium på 67 liter.

Flere her som har et sånt og kan dele erfaringer?

Slet litt med å forstå filteret, postet en tråd på teknisk om det:
Haquoss filter og svamptyper

Er i innkjøringsfasen nå, og startet for 10 dager siden.
Prosedyren har vært sånn:

Dag 1:
Vaske og fylle opp 3-4 cm med sand
Skylle 3-4 gjenstander og sette oppi
Fylle opp med vann blandet med Tetra Aquasafe
Plante 10-12 planter (3 typer)
Tilsette JBL Denitrol bakteriestarter (fjernet karbonsvamper fra filteret først som oppgitt i manualen).

Dag 2-10:
Tilsette daglig dose med JBL Denitrol.

Ser nå på nettsiden til Denitrol at vi skulle ha tilsatt fisker allerede dagen etter oppstart, selvsagt stikk i strid med det betjeningen i butikken sa (skulle vente minst 14 dager med å tilsette fisk). Har tilsettingen av Denitrol da vært til ingen nytte? Disse bakteriene har vel da ikke hatt noe å jobbe med, siden det verken har vært fisker eller fiskemat i akvariet...

Hvis jeg tilsetter fisk nå, må jeg vel fortsette å ta i Denitrol?

For å få en viss peiling på hvordan tilstanden i vannet er, har jeg bestilt JBL ProScan vanntest. Dette er strips man tar i vannet og legger på et fargekart (for kalibrering) og scanner med en app på smarttelefonen. Denne måler NO2, NO3, GH, KH, PH, CI2 og CO2. Noen som har erfaringer med denne?
JBL ProScan
Denitrol bakteriestarter og andre sånne mirakelmiddel er bare tull å bruke penger på i grunn for ingen virker som dem er lovet. Her er det bare tiden som hjelper.

Og en ting til: Strips er så upålitelig at det er en gru.
Alle merker her måler totalt feil av hva verdiene faktisk er.
f.eks. NO2-Nitritt: Stripsen kan vise at denne verdien er i 0 mens den faktiske verdien er langt over dødelig (1-6 og oppover).
Den dødelige verdien starter allerede ved ca 0,3-4.

Om du vil ha noe du kan stole på bruk når det gjelder vanntesting så er kun DRÅPETESTER greit, å gjerne av JBL sitt merke for her måles det helt ned i 0,00.

PS! Styr unna Tetra sine dråpetester for Tetra måler kun ned til 0.3, for i mange tilfeller er dette ikke godt nok.
Uansett Denitrol eller ikke, innkjøring går ikke på 14 dager, langt mindre 1 dag. Slike flaskebakterier inneholder som regel ikke de filterbakteriene som trengs, men fungerer som en slags midlertidig plasterlapp. Jeg har hørt om flere som har opplevd høye verdier av ammoniakk og nitritt med denne "metoden". Men JBL tjener selvsagt penger. Har du lest om Fiskeløs innkjøring ? Dette sparer fisker fra å bli utsatt for slike skadelige vannverdier.

ProScan er stripstester, og uansett den fancy avlesningsmetoden er strips upålitelige og har mange feilkilder. Vil absolutt anbefale deg å skaffe dråpetester...det er JBL bra på
Takk for svar.

Har også lest at strips tester er upålitelige, men at mange har mye bedre erfaring med ProScan, at de fungerer bedre pga fargekalibreringskortet. Er også rød/grønn fargeblind, så synes dette virket som en tryggere måte å avlese på. Men får anskaffe noen dråpetester også, i alle fall NO2 og NH3/NH4, og få noen andre medlemmer i familien til å kontrollere avlesing.

Får vel også komme i gang med salmi-metoden under, da min innkjøring antagelig ikke er mye verdt...
Det er ganske enkelt å teste : Kjøp Lilleborg Salmi, tilsett 2.5 ml, og sjekk at ammoniakk-nivået ligger på rundt 4ppm. Så venter du 24 timer, og måler ammoniakk og nitritt. Resultatet sier mye om statusen på innkjøringen.
Det skal jeg gjøre, må bare få kjøpt tester først.

Men har jeg rett i at innkjøringen sannsynligvis er rimelig resultatløs, siden jeg aldri har tilsatt noe som helst som gir avfallsstoffer (fisker eller fiskemat)? Bakteriene fra Denitrol flaska har vel da ikke hatt noe føde og ikke blitt til noe?

Lurer veldig på hva dyrebutikken har tenkt å måle, når de sa vi skulle komme tilbake etter 14 dager innkjøring uten fisker? De sa ingenting om å tilsette fiskemat (solgte oss heller ikke dette). Alle verdier vil vel da være helt fine, siden det bare har vært rent vann i tanken?
Ja, det er sannsynlig at det er dette som har skjedd. Muligvis kan Denitrol i seg selv ført til avfall i karet som kan ha skapt noe ammoniakk i karet. Men noen effektiv innkjøring er det ikke. Dessuten er det veldig mange dyrebutikker som "tester" med strips...med det resultat at målingene deres er høyst upålitelige. Ofte sier de også bare at "vannet er bra", uten å definere dette noe nærmere.
SilverShaded
Det er ganske enkelt å teste : Kjøp Lilleborg Salmi, tilsett 2.5 ml, og sjekk at ammoniakk-nivået ligger på rundt 4ppm. Så venter du 24 timer, og måler ammoniakk og nitritt. Resultatet sier mye om statusen på innkjøringen.


Ok, tilsatte 2.5 ml Salmi i går, og målte 4 ppm NH4. Målte igjen i dag 24 timer etter, og har ca 2 ppm NH4 og 0,05 NO2 nå. Så da har vi vel et stykke igjen. Skal jeg vente til NH4 er nede i 1 før jeg tilsetter mer Salmi opp til 4 ppm igjen?
Ja, det skal du gjøre. Så tilsetter du ikke mer enn at du kommer opp i 4 ppm igjen. Det er nok en del igjen av innkjøringen, noe "ammoniakk-spisere" er på plass, men ikke mye "nitritt-spisere". Men det kommer
Ok, da har jeg målt og observert i 7 dager med JBL dråpetester. Loggen er slik:

1. NH4 4 (målt etter tilsatt 2,5ml Salmi)
2. NH4 2 NO2 0,05
3. NH4 1,5 NO2 0,05
3. NH4 4 (målt etter tilsatt 1ml Salmi)
4. NH4 3 NO2 0,05
5. NH4 3 PH 7,75
6. NH4 3 NO2 0,075
7. NH4 3 NO2 0,075

Ser altså veldig ut som om prosessen har stoppet totalt opp...

Har målt kranvannet:
NH4 0,05-0,1
PH 7

Fikk JBL Proscan strips med app idag, og denne viser:
NO3 0
NO2 0
GH mindre enn 3
KH 3
PH 7,4
Chlorine 0
CO2 mindre enn 15

Den viser det samme for kranvannet, bortsett fra PH som er 7,0. Begynner å skjønne at strips er rimelig bortkastet...

Men om GH og KH stemmer, sier appen at disse er for lave. Men er disse parametrene noe å tenke på i innkjøringen? Hva kan dette komme av i så fall?
For det første : 7 dager er ikke så mye...vent noen dager til, så skal du se det tar av. Plutselig vil du se at ammoniakk begynner å forbrukes i stor stil. Ser ingen grunn til å tro at prosessen har stoppet opp

At appen sier noe er "for lavt", er nokså meningsløst. For lavt i forhold til..hva ? "Riktige" verdier av KH/pH og GH avhenger av hvilke fiskearter du har, eller rettere sagt hvilke du etterhvert skal ha i karet. Og under innkjøringen er disse verdiene heller ikke så viktige, så lenge de ikke er helt på null...og det er sjelden kranvann er helt fritt for mineraler.
Husk at jeg kjørte 10 dager før det, uten Salmi, bare med bakterietilsetning (Denitrol) så er på dag 18 i dag.

Fortsatt 3 i NH4 i dag, så tok et vannbytte på litt over en 1/4 (17 liter), da jeg synes det har samlet seg litt mye grums på bunnen, og endte da på 1.5 NH4. Tilsetter litt mer Salmi når den evt er nede i 1 igjen.

Har også 4-5 små "pestsnegler" som vokser seg litt større for hver dag.
De 10 dagene er ikke så mye å regne med som effektiv del av innkjøringen, men hvordan du regner er selvsagt opp til deg
1. NH4 4 (målt etter tilsatt 2,5ml Salmi)
2. NH4 2 NO2 0,05
3. NH4 1,5 NO2 0,05
3. NH4 4 (målt etter tilsatt 1ml Salmi)
4. NH4 3 NO2 0,05
5. NH4 3 PH 7,75
6. NH4 3 NO2 0,075
7. NH4 3 NO2 0,075
8. NH4 3
8. NH4 1,5 etter skiftet 17l vann (litt over 1/4)
8. NH4 1 på kvelden NO2 0,05
8. NH4 4 tilsatt 1ml Salmi
9. NH4 2,5
10. NH4 2
11. NH4 2
12. NH4 2
14. NH4 2 NO2 0,05 PH 7,75

14 dager ut i syklusen altså, og svært lite forbruk av ammoniakk og så og si ingen produksjon av nitritt. Skjønner ikke dette?

Tok en gjennomgang av filteret for å se om jeg kunne ha satt sammen noe feil, men kan ikke skjønne det. Se beskrivelse av filteret her. Vannet kommer inn i høyre kammer rundt varmekolben, suges over kanten ned i midtre kammer gjennom et prefilter, inn et hull nederst i sideveggen inn til venstre kammer, hvor det går gjennom et "keramisk" filter ("bacteria home") og sendes via pumpa og en slange ut hullet øverst til venstre.

Har hatt termostaten på varmekolba innstilt på 28 grader, kan vannet ha blitt for varmt når det har blitt ført gjennom filteret? Har senket den til 26 grader nå.

Oppdaget at vannpumpa har 3 innstillinger for hastighet, hadde den i midtre stilling. Har prøvd å øke den til maks-stilling nå.

Tips mottas med takk!
Nei, dette er ikke normalt ! Har du tatt vekk karbonfilteret ? Hvis ikke, tenker jeg årsaken ligger der.
Ja fjernet det helt i starten (dag 1), har bare det blå og det lyse.
Dette er veldig merkelig. Jeg ser tre mulige årsaker her :
1. Ett eller annet med disse merkelige filtersvampene som gjør at bakteriene ikke klarer å blomstre der
2. Vannet sirkulerer ikke gjennom svampene, men utenom
3. Noe galt med testene dine

I tilfelle det skulle være 1 eller 2, ville jeg ha skaffet et "normalt" innvendig filter og satt inn i tillegg. Uansett er dette filteret etter min mening i minste laget for karet, tror det pumper 160 liter uten medier og det er veldig lite. Heller ikke mye filtermedier for 67 liter egentlig.

Hva slags tester bruker du nå ? Har du målt nitrat ? På denne tiden burde du hatt masse nitritt og en god del nitrat. Noe er galt her...
1. Kanskje jeg burde fjernet de blå "prefilter" svampene også under innkjøringen, og bare hatt de under pumpa referert til som "bacteria home"? Da blir det jo som du er inne på lite filter materiale igjen.

2. Mistenkte også det, da pumpa var veldig klundrete å få på plass, og har ikke fått den til å ligge slik jeg ville, med vanninntaket ned mot svampene, da ville slangen ut blitt klemt flat. Slik den lå før, lå inntaket veldig mot veggen, har snudd den nå så det er mer midt i kammeret. Har også skylt svampene i litt vann fra akvariet jeg tok ut.

3. Bruker JBL dråpetester (NH4 NO2 og PH) og den mest innlysende feilkilden her er selvsagt meg selv, da jeg har redusert fargesyn, men har flere ganger, og senest i går, fått min kone til å kontroll-avlese. Jeg har da avlest først, og hun har ikke fått vite mine verdier. Når hun har avlest etterpå, har hun avlest det samme på alt. Har også kontrollmålt mot springvannet, hvor jeg får NH4 og NO2 tilnærmet 0.

Du sier kapasiteten til filteret er i minste laget, regner med problemet kanskje ligger her da, i og med at pumpa har gått på halv fart.

Har ikke målt nitrat med dråpetest, bare med strips, den viste 0 nitrat. Men den viste 0 på nitritt også, så ikke mye verdt den målingen antagelig.

Hvordan fungerer et "normalt" innvendig filter i forhold til det jeg har?
Høres ut som gjennomstrømmingen i filteret er tvilsom. Da blir det lite bakterier i filteret ! Vannet går ikke gjennom svampene frivillig, det må 'tvinges' gjennom, ellers tar vannet alltid minste motstands vei (utenom). Et "vanlig" filter er sikrere på dette området....filteret er bygget slik at vannet ikke kan komme utenom.

Hvis du ikke har nitrat i karet, tyder det på svært liten omsetning i filteret. Du har ingen nitritt og ingen nitritt-spisere, ergo blir det heller ikke noe nitrat. En dråpetest for nitrat er nok en god ide Tror sikkert du leser av testene riktig nok, så problemet er nok ikke der.

Den blå svampen ser ut som helt vanlig blåsvamp, så den skulle det ikke være noe i veien med. Jeg er egentlig mer skeptisk til denne zeolitt-svampen. Tror jeg ville satt inn f.eks. et Eheim Biopower 160 og kvittet meg med Haquoss-filteret...
Så grundig gjennom filteret i går, og kan ikke skjønne annet enn at vannet må passere gjennom svampene, vannet må ned i midtre kammeret og opp igjen i det venstre for å komme ut "utblåset", er ingen annen vei utenom. Og det ser ut til å være bra trøkk ut, kan også se partikler bli sugd inn åpningene på høyre side.

Skal få sjekket nitrat med dråpetest.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Erik Lindøe
Reklame for plussmedlemskap