275 l med masse rart

Hei.. Har en del ting jeg lurer på, og fant ingen direkte tråder som tilfredstiller meg på svar..

Så her kommer for historien..
Det hele startet med jeg kjøpte et 60 l aqvarium, og da startet jeg med guppy og neon tetra , kardinal tetra og en kampisk dame og en anticrus.. Men begynte så og plages med att plantene døde og det samme gjorde guppyene.. Men fant fort ut att guppy er ikke som de var for 10 år side.. De er avlet får mye.. Det fant jeg ut, men så startet det og ose i snegler, og leste da på akvaforum att pakitanbotia skulle være midt i blinken får og ta pest sneglene.. Så vi kjøpte da en sånn, DOMMESTE jeg har gjort, den er i seg selv en tøff raritet såm gjør mye rart, men gud så agresiv den jaget andre fisk, så fant vi ut den likte seg i stim på dyrebutikken, så vi kjøpte 3 kamerater til han. Og ting begynte og gå bedre, men kampfisken fortsatt ble nappet i , iløpe av nattestid.
Så fant da ut att pakistanbotia egner seg ikke til så lite kar, de skulle ha mere en 600l. så jeg anskaffet meg ett kar på 275 l Og ting så lysere ut , både får planter og fisk.. Så har nå planlagt og selge pakistanbotian, men da jeg kjøpte 275 l , så var det masse sarv fisk som var syk, noen rødmanstetra, 2 pansermaller, en antikrus, og en del andre fisk, men de var døde.. og fulle i pest, så jeg hadde de i bøtten de kom med, imens jeg vasket rent 275 litern , og startet det med aquasafe, og lot det stå 24 timer med luft og sirkulasjons pompe, og flyttet fiskene fra 60 litern i 275 litern og det gikk heldigvis bra..Så tok jeg de i bøtten i 60 litern og hadde de i karantene i en hel måned før jeg puttet de til 275 litern Og det også gikk som en suksess.. Men så gikk det noen uker så døde en sverdrager yngel som var litt over noen månder gammel. Og de kom i karet i desember. Og iløpe av de siste dagene døde en albino panser malle.. Den manglet øyne sine og halen, OG DEN FLØYT ikke til toppen :O og 2 kardinal tetra døde så si samma dag, men det tror jeg flyttingen som var påkjenningen...

I karet nå har jeg følgende
- 2 sverdrager voksne fra dyrebutikk 4 sverdrager yngel fra privat kar
- 3 Molly
- 1 pansermalle
- 2 antikrus
- 4 pakistanbotia
- 8 kradinal tetra 3 uten ett øye
- 4 rødmanstetra :P
en hel del planeter, grus, sant og falskeplanter, store stein, masse pynt og gjemmesteder og en relativ stor flyteplante..

Karet har fluval 204 pumpe
med bio matrial og svampe filter og det er tilkobledt ett uv filter. Og det er luft pumpe og termostat

så kommer spm mine..
1) Hvorfor døde albinomallen sånn uten videre?
2) Hvor ofte må jeg ha vannbytte? er ett ganske ekkelt hjørne akvarium.
3) er det pakistanbotian som napper øyer og "dreper fisken" ?
4) hvor ofte anbefaler dere og ta filtre,?
5) hva gjør jeg med fisken under store endringer i karet og ved rengjøring ?
6) hvor ofte er det viktig og vaske pynt osv?
6) alger på steiner og sånt, er det ett problem ?
7 ) kan jeg ha flere fisk?

mas mas mas, uten mas og spørsmål får man inte svar :p
Fra hele posten din virker du som du ikke har sjekket og lest så mye rundt vannverdier og fiskenes krav til vannet, og dette med innkjøring. Det store spørsmålet blir da om du har dråpetester og holder øye med vannverdiene ?

I karet har du levendefødere og kardinaltetra, som skal ha absolutt motsatte vannverdier. Molly/sverddrager skal ha ha hardt og alkalisk vann, mens kardinalene skal ha meget bløtt og surt vann. Så fiskesammensetningen din er ikke så ideel. Dessuten er pansermaller stimfisker og trives dårlig alene.

Skal prøve å svare på de fleste av spørsmålene dine.
1. Siden karet ikke ble skikkelig innkjørt, kan det ha vært dårlige vannverdier som har tatt livet av coryen. Dessuten er den som sagt ikke happy alene.
2. Vannbytte bør foretaes med 30-50% ukentlig, i forbindelse med slamsuging og eventuell rensing av rutene. Byttevannet kan helst forhåndslagres og tempereres før det brukes.
3. Det er sannsynlig at det er botiaene...men umulig å si sikkert. Vet ikke hvem andre som kunne ha gjort noe sånt...
4. Filteret skal ikke renses før sirkulasojonen er merkbart dårligere. Og da skal filtermediene bare skylles forsiktig i akvarievann.
5. Karet skal ikke "rengjøres" på en slik måte at fiskene ikke kan være der ! Ukentlig vedlikehold med vannbytte, slamsuging og plantestell er tilstrekkelig.
6. Det er ikke viktig å rengjøre disse, med mindre de gror helt igjen av alger og blir skikkelig stygge.
7. Om det er et problem, er det du som må avgjøre. Ingen akvarier er 100% fri for alger, de er en naturlig del av miljøet der. Men hvis de tar over karet, må man finne ut årsaken og rette til ubalansen i karet. Å fjerne store alge-forekomster har ikke så mye hensikt hvis man ikke samtidig retter opp årsaken.
8. Du kan nok ha noen flere fisk, men før du tenker på noe sånt bør du nok få tak på dette med vannverdier og rette opp fiskesammensetningen deretter.

Håper det hjalp litt...
Lest meg opp har jeg
Før jeg la fiskene oppi og kjøpte fiskene , så leste jeg meg opp på akvaforum sine egene sider om åssen fisk som passer ilag, og jeg er ikke ny på omeråde.. har dråpe tester på nitritt og elektronisk ph måler, og ph ligger jevnt på 7,4 .. og det er ikke noe dårlig lukt av annet.. men vill det si att det er feil infermasjon på siden da? får da jeg søkte på hver enkelte fisk , så sto det att de gikk overens med hverandre.. kardinal tetran skal i karet med kampfisken idag, får han er så ensom i 60 litern alene.. og pansermallene var det 2 stykker av , da jeg kjøpte 275 litern.. så skal kjøpe flere.. men må få kvitt pakstanbotian først.. får hvis ikke blir det for mange som spiser og renser bunnen
Jeg kan alt om innkjøring, og vannet var innkjørt før det var i aqvariumet, med både pumpe og luft og varme.. pluss jeg hadde i aquasafe som fjerner nitritt, klorin etc og bio som hjelper planter.. pluss salt ved hvert vannbytte..
Og ensom hvar den jo ikke, det var jo 2 pansermaller pluss botian..
Og yngle-sverdrageren hadde vell død viss det ikke er opptimalt neddi der før harføre fisker dør? og planter vokser kjempe bra neddi der..
Du må ikke se på "akvarievenner"...det er bare en liste over alt mulig rart folk har puttet i samme kar. Har ingen ting med hva slags arter som passer sammen ! For å skape en god sammensetning må man se på hva slags vannverdier de krever, og at de har størrelse og gemytt som kan gå ihop.

Nei, det er ikke noe feil på siden...vet ikke hvordan du mener ? Hvis du ser på fiskene i Fiskebasen, ser du f.eks at molly skal ha pH 7-8.2, og GH 11-30. Ser du på kardinaltetra, ser du at den skal ha pH 4-6 og GH 0-8. Det er meget forskjellig vann ! Du trenger følgelig tester for mer enn bare nitritt, du bør også ha tester for ammoniakk, nitrat og GH.

Vannet i et akvarium er ikke "innkjørt"...det er filteret som kjøres inn, ved at man dyrker frem de bakteriene som setter seg der og tar seg av omdanningen av ammoniakk og nitritt (til nitrat) i nitrogensyklusen. Aquasafe er ikke til noen hjelp med dette, det er et vanntilberedningsmiddel som fjerner klor og tungmetaller. Innkjøring tar absolutt ikke ett døgn...etableringen av bakteriene tar opptil 5-6 uker. Siden du fremdeles har det opprinnelige filteret i 60 literen, må du ha satt inn et annet i 250-literen, og det tar som sagt tid å kjøre dette inn. Og innkjøring bør helst skje uten fisk, så ingen fisker må gå i forgiftet vann. Hvis du søker på "fiskeløs innkjøring" finner du masse info

Sier ikke disse tingene for å være lei mot deg...så ikke ta det som det. Prøver bare å hjelpe deg å gjøre det bra for fiskene dine..
SilverShaded
Nei, det er ikke noe feil på siden...vet ikke hvordan du mener ? Hvis du ser på fiskene i Fiskebasen, ser du f.eks at [URLBLOCK1]skal ha pH 7-8.2, og GH 11-30. Ser du på [URLBLOCK2], ser du at den skal ha pH 4-6 og GH 0-8. Det er meget forskjellig vann ! Du trenger følgelig tester for mer enn bare nitritt, du bør også ha tester for ammoniakk, nitrat og GH. Sier ikke disse tingene for å være lei mot deg...så ikke ta det som det. Prøver bare å hjelpe deg å gjøre det bra for fiskene dine..



Har du en favorittfisk, så er det et godt utgangspunkt for å finne andre arter den passer sammen med. Utifra krav til vannverdier ( Må fortsatt ta forbehold om arferd i tillegg ).

For har du et sett med verdier, kan du bruke avansert søk i fiskebasen.. Der kan du sette opp minimum/maksstørrelse på akvariet, min./max. på GH, Ph,og Temp.

Da burde det være lettere å finne noe som passer sammen. Er du usikker, så spør.

Finnes ikke dumme spørsmål, men man kan få mange dumme svar....

Skautrollet
Finnes ikke dumme spørsmål, men man kan få mange dumme svar....

Var det til meg, siden det var meg du siterte ?
SilverShaded
[QUOTE=Skautrollet] Finnes ikke dumme spørsmål, men man kan få mange dumme svar....

Var det til meg, siden det var meg du siterte ?

Nope! den var på generell basis

Holder meg til en tråd jeg alerede startet
Hei igjen

For 9 dager siden ca, så fant jeg 7 små molly yngel. Og fikk lagt de i avlingskar. og molly-mor ble separert.
Nå idag så henger det noe ut av molly moren, det er litt gjennomsiktet og er rødt inni og det har vært på henne en stund, vi frykter det er orm, så vi legger ved bilde.. Så har noen noe terori og hva burde jeg gjøre ?
Burde jeg separere henne fra resten av fisken i karet ?
Syns ikke dette ser ut som noen parasitt/orm. Kan ligne på en prolaps av ett eller slag...enten tarm eller livmor.
Kan også være at hun er i ferd med å føde igjen, og har et foster det er noe galt med.
Uansett er det ikke så mye du kan gjøre, annet enn å følge og sørge for at vannet er rent og bra. Vær på vakt så du kan gripe inn hvis hun skulle bli mobbet/angrepet av andre fisker.
SilverShaded
Syns ikke dette ser ut som noen parasitt/orm. Kan ligne på en prolaps av ett eller slag...enten tarm eller livmor. Kan også være at hun er i ferd med å føde igjen, og har et foster det er noe galt med. Uansett er det ikke så mye du kan gjøre, annet enn å følge og sørge for at vannet er rent og bra. Vær på vakt så du kan gripe inn hvis hun skulle bli mobbet/angrepet av andre fisker.


er en slik prolaps dødelig for fisken??
Det er vanskelig å svare på. Får den en infeksjon, kan det gå galt (derfor dette med rent vann). Men prolapsen kan også trekke seg tilbake litt etter litt, så lenge vevet har bra blodsirkulasjon.
Jeg ville unngått å mate i noen dager, og se hva skjer. Kanskje en lett dosering med Esha Exit ville være en fordel, for å motvirke bakterieangrep.
takker så mye for svar..
Men da tar jeg faste i karet i 2-3 dager og ser det ant..
jeg har jo ikke anledning til og separere de, da ynglet er i ynglekassa..
Jeg har ett kar på 60 l med en kampfisk og en anticrus.. kan jeg overføre henne dit?
Det kommer an på om vannverdiene passer, og om kampfisken er hissig. Akkurat nå tåler hun dårlig å bli angrepet.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap