Nytt akvarie 240 liter med fisker.

Skal hente et nytt akvarie i dag, 240 liter. Den er med 6-7 fisker. Har et fra før 75 liter. Hvordan gjør jeg det enklest mulig og skåne fiskene best?
Kan jeg ha de fiskene fra det nye akvariet i mitt 75 liter mens jeg venter på at det nye akvariet har fått avkriminalisert seg? Blir litt trangt for fiskene en liten stund da...

I 75 literen har jeg 13 rødhode tetra, en skalare, en malle og en pakistan botia. Er litt uskikker på hva som er i det nye. Men av bilder er det to skalare, en malle + andre.
Hvilke arter?
Her er noen bilder av fiskene. Noen som kan igjenkjenne artene?
Hvis du kan få transportert filteret i en bøtte vann og holder temperaturen oppe, er det egentlig ikke noe problem å sette inn fiskene med en gang. Du løper minst like stor risiko ved å sette alle de "nye" fiskene inn i 75-literen...der kan det fort bli en nitritt-topp på grunn av denne store ekstrabelastningen.

Ellers er det en mix av fisker som ikke alle passer så godt sammen. Syns jeg ser scalare, SAE (?), tigerbarber, noen regnbuefisker, juvel-ciklide og en malawi-ciklide. Særlig den siste passer veldig dårlig sammen de andre, da den skal ha hardt og basisk vann...de andre har det helt greit med pH 6.5-7 og lav til middels GH.
Takk for svar :
Da tar jeg med filteret i bøtte. Fiskene skal jeg ha i et kar for seg selv. Skal jeg fylle 240 literen full med springvann? Eller skal jeg gradvis fylle det? Sørger selvfølgelig for at temp er riktig før de blir sluppet tilbake. Kanskje ta varmekolben fra 75 literen i for å få riktig temp fortere?
Hvis du kan få med en dunk av vannet fra det nye akvariet, er det fint. Så fyller du det opp med kranvann, gjerne med et vanntilberedningsmiddel i. Har du mulighet, er det fint å få luftet vannet først. Bruk gjerne den andre varmekolben for å få temperaturen opp i 23-24 grader før du tenker på å slippe ut fisken.

Det er egentlig bedre å transportere fiskene i plastposer i en frysebag (for at de ikke skal bli kalde). Da kan du henge dem på kanten av karet når dette er klart, og bytte inn litt og litt med vann fra karet slik at tilvennes sakte. En halv kopp ut av posen (i vasken), og en halv kopp inn i posen (fra karet). La dem få 10-15 minutter mellom hvert "innbytte", og bruk minst 2 timer på dette. Da er sjansene best for at klarer omstillingen.

Ikke sett inn noen fler fisk i det nye karet før du er sikker på at NH3/NH4 og NO2 holder seg på null. Dråpetester er et must.
Den store algespiseren er en gibbiceps.
Jeg har en slik selv.
Så ser jeg du har et par ciklider (Den gule og den blå-lige litt store)
Og den trekant-fisken er en scalare.
Resten er jeg litt usikker på
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap