Nybegynner og om forskjellige fisker. Jeg vet da at jeg skal ta meg god tid :) Planter - Må plantene passe med hvilke fisker jeg velger? eller er det bare å plukke noen jeg syns ser fine ut? De første fiskene - La oss si jeg begynner med 60l eller 100l akvarium og vil ha Ancistrus, kan den være i akvariet alene? Eller må han ha noen venner? Og hvor mange Ancistrus kan jeg ha i en 60L eller 100L? Fiskene som kommer etterpå - Må jeg ha stimfisker? og hvordan finner jeg ut hvilke fisker som liker å være nær hverandre? Tusen takk på forhånd!"> Nybegynner og om forskjellige fisker. Jeg vet da at jeg skal ta meg god tid :) Planter - Må plantene passe med hvilke fisker jeg velger? eller er det bare å plukke noen jeg syns ser fine ut? De første fiskene - La oss si jeg begynner med 60l eller 100l akvarium og vil ha Ancistrus, kan den være i akvariet alene? Eller må han ha noen venner? Og hvor mange Ancistrus kan jeg ha i en 60L eller 100L? Fiskene som kommer etterpå - Må jeg ha stimfisker? og hvordan finner jeg ut hvilke fisker som liker å være nær hverandre? Tusen takk på forhånd!">

Noen spørsmål før jeg setter i gang

Hei, jeg er nybegynner og ikke kjøpt noe av akvarium eller fisker enda.
Jeg har lest blant annet "Oppstart av akvarium", noen av trådene her på
Akvarieforum->Nybegynner og om forskjellige fisker. Jeg vet da at jeg skal ta meg god tid
Planter - Må plantene passe med hvilke fisker jeg velger? eller er det bare å plukke noen jeg syns ser fine ut?

De første fiskene - La oss si jeg begynner med 60l eller 100l akvarium og vil ha Ancistrus, kan den være i akvariet alene? Eller må han ha noen venner? Og hvor mange Ancistrus kan jeg ha i en 60L eller 100L?

Fiskene som kommer etterpå - Må jeg ha stimfisker? og hvordan finner jeg ut hvilke fisker som liker å være nær hverandre?

Tusen takk på forhånd!
Nei, plantene må ikke passe til fiskene, bortsett fra at enkelte fisker herper planter. Til slike fisker må man ha planter som tåler en trøkk. Noe annet er det at planter er littegrann som fisk på den måten at de har ulike krav til omgivelsene sine. Noen må ha veldig mye lys og næring for å trives, mens andre krever lite av begge deler. Så det lønner seg å planlegge litt hva slags planter som kan trives i de forholdene som er i ditt akvarium når den tid kommer.

Ancistrus kan godt være alene, i så måte at den ikke trenger noen artsfrender. I en 60-liter kan du ha et par stykker. Men de lever på bunnen, og akvariet blir jo ganske kjedelig uten noen fisker av andre arter. Du ikke nødvendigvis ha stimfisker...men i 60-100 liter passer det best med relativt små fisker. Og disse er ofte stimfisker. Det er disse som liker å ha andre av samme art nær seg, de føler seg utrygge og trives ikke alene.

Når det gjelder forholdet mellom fisker som er av ulike arter, har de ikke noen behov for å være sammen. Tvert imot er det arter som ikke liker så godt å ha andre fisker innpå seg. Hovedsaken når man velger arter, er at de kommer fra samme type vann, altså med samme vannverdier. I hovedsak gjelder dette vannets surhetsgrad og hardhet, men også hvor mye strøm de trenger å ha i vannet. Man setter f.eks. ikke sammen fisker fra stillestående kulper med fisker fra rasktstrømmende elver. En del opplysninger for hver enkelt art om dette vil du finne i Fiskebasen her på AF.
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap