- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Verdier døde fisk
Verdier døde fisk
Har to kar. et på 240 liter og et på 70 liter. Kjøpte 10 rødmunn tetraer for litt over en uke siden. De dør en etter en.... Var på dyrebutikk hvor jeg kjøpte de i dag. De målte vannverdier og sa de var OK. De ville gi meg nye ti! Bra servise! Men sa jeg ville se ann akvariet til jeg hadde forsikret meg om at ingen døde mer. Har flere fisk i akvariet men de virker ok! 70 literen. NO3 10-25. NO2 0 GH 3-4 KH 3-6 pH 7,5 Cl2 0 Ga de akvarie salt i går og Sera aqatan. Litt mindre enn anbefalt. Og vann fra mitt større akvarie med målinger: NO3 10. NO2 0. GH 5-7, KH 6-10 ph 7,2 Cl2 0. Har tatt vann fra det store akvariet hvor verdiene virker normale og byttet bøtte for bøtte mot det lille. I håp at "godt friskt vann" kan hjelpe 70 literen. En bøtte pr dag. Pluss skiftet en bøtte akvarie vann fra springen 1 gang hver dag i akvariet hvor det dukker hele tiden opp døde tetrar. Hva skal jeg gjøre? Når jeg skaffer meg levende vesner blir jeg lei meg når jeg ikke kan gi de optimal pleie.... (og testet for ammoniakk). bra verdier på begge akvarier). Ingen hvitprikk. De døde er rene på en måte.
Postet 20.02.16 kl 15:25
Spørsmålet er om målingene er gjort med strips ? Ut ifra at du nevner klor-måling, tipper jeg strips. Det er totalt upålitelig, og kan vise 0 nitritt når det faktisk er ganske mye. Mener du ble fortalt dette allerede da karet ble kjøpt.
Et annet spørsmål er hvordan akvariet ble innkjørt ? Hvis jeg ikke husker feil, er det ikke mer enn et par uker siden du kjøpte karet. Mulig at filteret/ filterbakteriene ikke har overlevd flyttingen intakt.
Et annet spørsmål er hvordan akvariet ble innkjørt ? Hvis jeg ikke husker feil, er det ikke mer enn et par uker siden du kjøpte karet. Mulig at filteret/ filterbakteriene ikke har overlevd flyttingen intakt.
Postet 20.02.16 kl 15:37
Endret: 20.02.16 kl 15:38
Takk for svar :)
Nitritt og nitrat har blitt målt dråpetestet i to forskjellige dyre butikker, begge akvarier. Bra resultater! Begge er også målt ammoniakk, bra resultater. Akvariene virker ok. Litt høyt på nitrat på minste akvariet... Fikk beskjed på zoo at jeg bare måtte vente på at dette ble normalisert. Har selv dråpetest på Ph... Rødmunntetraene har god farge. Så dør de en etter en... Håper de andre klarer seg... En kampfisk (liten) en malle (liten) og to molly (små). Er i det akvariet hvor tetraene dør...
Postet 20.02.16 kl 16:32
Endret: 20.02.16 kl 16:44
Klor
Og de testet ikke for klor. Men via strips er klor på null. Dette målt både på springvann, og begge akvarier. Vil klor drepe fisk om på strips målt på null?
Postet 20.02.16 kl 16:49
Postet 20.02.16 kl 16:52