Overbefolket?

Har et kar på 54 liter, hvorav nesten 10 liter er grus (4-5 cm dybde), for plantenes røtter.

Har 10 rosentetra, en stor sugemalle, en liten (svært ung) ancistrus og en kampfisk. Dessuten 15 reker av typen Neocaridina (røde) og 3 posthornsnegler.

Ingen spiser noen oppi der, så det er sagt.

Har en Eheim Pickup 60, som går nesten helt tett bare tre dager etter rengjøring, noe som forteller meg at det er mye stoffer i vannet som bakteriene lever av, slik at det vokser noen voldsomme mengder bakterier i filteret. Filteret på den pumpa er forøvrig veldig lite. Bra gjennomstrømningsareal, og god gjennomstrømningshastighet når den er ren, men volumet på filteret lite.

Den pumpa fulgte med karet, og skal liksom være opp til 60 liter, men det avhenger jo veldig av hvor mye fisk man har, og derfor tenker jeg at det kanskje er litt fullt oppi der?

Forøvrig er det mange gjemmesteder og fire store planter av tre forskjellige slag, som vokser godt, inkludert en sverdplante.

Ifølge papirstrimlene jeg bruker til å måle vannverdier har jeg alltid NO2 på null, mens NO3 ligger på ~25 (ppm?).

Tenker meg å lage en "sponge pump", altså luftdrevet pumpe med vesentlige større filtervolum og -areal. Den vil dessuten bli yngelsikker, da jeg håper at rekene kan få avkom. Inntil videre har jeg en sokk over Eheim-pumpa, og bare for å slå det fast, det er ikke den som er problemet. Det er filteret som blir fullt av slam, ikke sokken.

Bakteriene lever ikke av slam...de stoffene de lever av er oppløst i vannet (ammoniakk og nitritt). Det som tetter pumpa er organisk avfall, og det blir nok en del ekstra med to maller i karet. Det kan muligens være fordi du ikke er flink nok med vannbytter og slamsuging.

Ellers burde volumet på karet klare belastningen, men filteret er en annen sak. Når Eheim påstår at den går i kar opptil 60 liter, er den sannsynligvis såvidt tilstrekkelig for et 30-liters. En god tommelfingerregel er å ha filter som er beregnet for det oppimot det doble av karvolumet ditt.

Strips-målinger er uhyre upålitelige, og kan gi akvaristen en falsk trygghet. Du kan lese litt om dette her, med anbefalinger av hva du egentlig burde ha.
SilverShaded
Bakteriene lever ikke av slam...de stoffene de lever av er oppløst i vannet (ammoniakk og nitritt). Det som tetter pumpa er organisk avfall, og det blir nok en del ekstra med to maller i karet. Det kan muligens være fordi du ikke er flink nok med vannbytter og slamsuging. Ellers burde volumet på karet klare belastningen, men filteret er en annen sak. Når Eheim påstår at den går i kar opptil 60 liter, er den sannsynligvis såvidt tilstrekkelig for et 30-liters. En god tommelfingerregel er å ha filter som er beregnet for det oppimot det doble av karvolumet ditt. Strips-målinger er uhyre upålitelige, og kan gi akvaristen en falsk trygghet. Du kan lese litt om dette [URLBLOCK1], med anbefalinger av hva du egentlig burde ha.

Poenget mitt er at når filteret går tett av noe som minner om slam, selv med en sokk over inntaket, så er det noe som oppstår i filteret. Når dette etter tre døgn nesten stopper vanngjennomstrømmingen, så er det mye næring i vannet til bakteriene, og filtervolumet antagelig alt for lite.

Var innom butikken (Tam Lade, Trondheim) og klaget min nød, og de sa det samme, at man må beregne dobbel kapasitet. Dette er forøvrig samme butikken hvor jeg kjøpte karet, hvor dette filteret fulgte med. Hadde tidligere en Biobox2, men da det forrige karet begynte å lekke, ble det jeg har nå kjøpt, medfølgende Eheim-pumpa.

Biobox 2 var et ok filter, med plass til fem sånne "kassetter", som jeg selvsagt erstattet med tilskårne biter av svamp av ulik porestørrels, men Biobox 2 er for høy for nåværende kar, som har mer standard dimensjoner for en 54-liter (30x30x60).

Var ikke klar over tommelfingerregelen om at filtrene leverer så dårlig, særlig ikke fra velrennomerte Eheim.

Skal lime bunnpropp på flis i dag og lage ferdig svampefilter drevet av luft de nærmeste dagene. Bør gi et filtervolum på omtrent en liter.

Bytter forøvrig vann en gang i uka, som regel 20 liter.

Rupert
Poenget mitt er at når filteret går tett av noe som minner om slam, selv med en sokk over inntaket, så er det noe som oppstår i filteret. Når dette etter tre døgn nesten stopper vanngjennomstrømmingen, så er det mye næring i vannet til bakteriene, og filtervolumet antagelig alt for lite.

For å gjenta meg selv : slammet du finner i akvariet er organisk avfall...og bakteriene spiser ikke organiske forbindelser, kun uorganiske.

Alle filterprodusenter oppgir sine "filter-kapasiteter" på den måten. En del av årsaken er at selve pumpekapasiteten alltid oppgis i et filter uten filtermedier. Det vil si at når filteret fylles med filtermedier og kommer i bruk, blir den faktiske gjennomstrømningen redusert med bortimot 50% for enkelte filter. Og Eheim er slett ikke av de verste på dette området...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap