Nytt akvarium, forebygging av eventuell vridning

hei

har nettopp gått til innkjøp av et juwel rio 125 liter akvarium.

bor i et hus fra 1938, som har blitt betydelig renovert de siste årene, men alikevel er det litt skjevhet i gulvet, vil tro rundt 0,3 mm forskjell da jeg måler
langsiden på akvariet, i det området akvariet står nå.

har forstått det sånn at det ikke er så farlig om det er litt skjevhet i gulv, men at det er vridning som er verst. og vridning får man vel hvis water
gir forskjellig utslag på langsidene eller kortsidene?(langsidene må være like og kortsidene må være like?)

lurer på å kjøpe et underlag(bare for å være sikker)til å ha mellom akvarium og møbel, for dette vil vel fjerne vridning dersom det skulle være noe?
hva lønner det seg å bruke av materiale i så fall...?

er det andre ting jeg bør tenke på?

vurderte å kjøpe 180 liter, men siden jeg var litt usikker på om det var så lurt mtp gulv osv, så ble det 125 liter, kan ikke se for meg at man er nødt
til å forsterke gulv pga 125 liters akvarium?
Nei, forsterkning er unødvendig. Det er jo mange mennesker som veier 125 kilo eller mer, og ikke så mange historier om at de går gjennom gulvet.

Har du et stativ som kan stilles, er det kanskje det beste. Da kan du kompensere for vridning ved å forlenge ett eller to av beina.

Har du et kraftig bord, kan det også hjelpe, men det er nok best å sette noe under det "løse" beinet hvis det vakler.

Mener du virkelig at forskjellen er bare 0,3 mm? Hvis den hadde vært 3 mm hadde det kanskje vært av betydning (og kanskje ikke), men husk at glass er også litt fleksibelt, og ingen akvarier står mikrometer-perfekt vater. Gulv kan også gi etter noen millimeter etter uker eller måneder med belastning, men det går jo stort sett bra.

En plate av 1 cm tykk isopor mellom akvariet og bordet kan hjelpe til å utjevne det aller meste av små vridninger.
hehe....hvorfor tenkte ikke jeg på det...med tunge mennesker vs akvarium..., stuen er ca på 30-35 kvadrat, så tror nok uansett at kjøpet ble rett

har målt begge lang sidene og kort sidene, de gir likt utslag på wateret...så da er vel kanskje vridning ikke noe å bekymre seg for...?

hvor får jeg eventuelt kjøpt en sånn isopor plate..?

haha mente 3 mm....og ikke 0,3....går litt fort i svingene til tider

det er et juwel kar, så ikke noe justerbare bein her....ingenting som vakler heller, alle bena står i bakken, virker stå stødig, hvis jeg dytter litt til møbelet så beveger det seg litt da, men det er møbelet og ikke gulvet som kan for det...

Møbelet hjelper nok med avstivningen, men en isoporplate eller lignende er uansett en fordel. Det forindrer også at et eventuelt sandkorn midt under karet skaper punktbelastning mot glasset. Det er noe man for all del vil unngå.

Isoporplate får du på byggevaresjappa. Men til et så lite kar, kan det kanskje også passe med et tilskjært liggeunderlag. Det smuldrer ikke så lett som isopor, og hvis det er svart så står det kanskje i stil med karet. Lettere å få tak i kan det også være, hvis du bor i nærheten av en sportsbutikk, og kanskje like billig hvis liggeunderlagene er på salg.
ble isoporplate 1 cm i tykkelse
har skjært den til så den passer toppen av møbelet...men siden det er isopor...så var d ikke så enkelt å skjære...så på ett par steder helt ytterst på isoporplatesidene kan man se litt av møbelet som ligger under....er dette ok...? klarte ikke skjære 100% rett enkelte steder
jeg har hvitt akvarium så det er helt ok med isoporplate
Ingen problem at det er litt ujevnt langs kanten.
tusen takk for alle tips og hjelp kampfisk
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap