Div

En haug med spørsmål... Prøver å legge de til på aktuelle forum. Men legger alle ut slik at de som vil svare kan svare...
Ga begge akvariene mine med små fisker i det ene og store fisker i det andre grønt i går. Ga de suqars. Fordelte det på to lodd via teskjeder, da juvel cikliden ville eie den ene skjeda... I morgen fant jeg at alt var spist opp! 4 skiver a la 1 cm var borte.... Farlig for fiskene? I dag vil de ikke få noe mat... Kan man gi for mye "grønt"?

Har vaska alle stein og plastikk planter. Koka stein, men hva med plastikk planter? Vil de overføre alger med kokebehandling? Har vaska de grundig med kost, og latt de være i en kokende vann i flere minutter. Vil ikke bruke de før det er "sikkert". De har ikke smeltet, men litt jobb å få de sammen igjen... hehe Kan de tørke lenge uten det er fare for smitter? Hvor lenge?
Det ene akvariet har brune alger som nesten er umulig å vaske bort. Trå alger? Kan dette smitte til det andre akvariet? Hva bør jeg gjøre for at dette ikke skjer?
Har en super "tømme og fylle" slange. Bør den brukes kun til det ene akvariet? Med tanke på at alger skal fordele seg mellom de forskjellige akvariene?
Har en slam suger som funker godt. Bør jeg ha to? Et til hvert akvarie? Noe som jeg tror er tråd alger, er i sjakk på det lille akvariet. 180 liter. (flere ivrige maller.)
Og har lært mye her. Blant annet at å ha en kampfisk i 10 liter minus er dyreplageri. Det baller på seg... Fikk store fisk på kjøpet i 240 literen. De var vandt til vannbytte en gang i mnd... Eier hadde vaska og tømt hele akvariet en gang i mnd... Nå skal det bli 1 gang pr uke... Bare litt. Mange flotte fisk som har klart seg tross dette.
Har nå små fisk (de hadde blitt mumsemat av de store) i en nykjøpt 180 liter. Hater at jeg ikke kan gi dyrene best mulig pleie.
Men alt i alt... Moro å følge med på deres adferd
Det er jo relativt lite næring i squash, men noe fiber som kan være bra. Man kan ikke egentlig gi for mye grønt, ihvertfall ikke til fisk som trenger mye grøntfor (som f.eks. levendefødere).

Å koke stein er egentlig bare nødvendig hvis de kommer fra kar med sykdom eller mye alger. Ellers holder det å skrubbe dem godt. Stein kan også behandles med algedrepende midler som f.eks hydrogenperoksyd eller flytende carbo.

Plastikk-planter bør man unngå...størrre fisk kan nappe i dem og få i seg biter. Plastikk-planter hører heller ikke hjemme i et akvarium. Levende planter har en viktig oppgave i akvariet, de er med på å bruke opp overskuddsnæring og er derved med på å gjøre livet vanskelig for algene.

Ja, alger smitter fra et kar til et annet, som sykdom også gjør. Særlig håver kan være syndere her. Derfor er det fornuftig at hvert kar har sine egne redskaper, eller at man ihvertfall desinfiserer dem før man tar dem fra ett kar til et annet.

Akvariet skal jo ikke tømmes og vaskes hverken hver måned eller hver uke Akvarier kan fungere fint i flere år uten noe slikt ! Det som er viktig er ukentlige vannbytter på 30-50 %, med jevnlig slamsuging.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap