Hvordan gjøre rent sand mellom vannskift?

Har 110 liter juwel med innebygd filter og pumpe.

Har sand i bunnen. Å gjøre rent v vannskifte går greit. Dt ser pent og rent ut - til jeg har i nytt vann. Da ser det like skittent ut. Årsaken er selvsagt at jeg ikke rekker å få gjort godt nok rent hele karet før vannstanden kommer for lavt.

Spørsmålet mitt er hvordan dere gjør rent sandbunnen innimellom vannskifte.

Ser at det er noe som heter Eheim Quick Vacpro Automatic Gravel Cleaner, men den er latterlig dyr og håper på et rimligere alternativ.

Noen tips?
Høres nesten ut som du bytter alt vannet ? Det skal du ikke...hver uke byttes 30-50% av vannet, og sanden slamsuges. Til dette bruker du en vanlig hevert, eller en av de mange variantene du får kjøpt i akvariehandelen. Noe sånt som dette.
Jeg har kjøpt meg en liiiten slange som trekker lite vann pr minutt og bruker den først til å støvsuge bunnen med. Når jeg føler meg fornøyd med bunnen og det meste som er igjen uansett flyter fritt pga rotinga mi, så bytter jeg over til en større slange som tapper vannet mye fortere.

I en 110 ville jeg kanskje ha tappet noe vann før jeg begynte å støvsuge med lilleslangen for å slippe å få vann til skuldra (kort person med korte armer).

Når jeg har i nytt vann så står jeg med vannslangen i ene hånda og kjører vannstrålen inn i en kopp nedi akvariet så jeg ikke skal hvirvle opp mer drit fra bunnen. Det er litt grumsete en times tid etter vannbytte når jeg har støvsugd før alt roer seg igjen.
Bruker man en hevert, slipper man å bli våt på hendene, langt mindre opp til skulderen. Sugerøret kan trekkes ut og rekker overalt i karet.
Nei, jeg bruker hevert og tapper max 1/3 av vannet. D er de som er problemet. Jeg rekker ikke å gjøre skikkelig rent for jeg vil jo ikke tappe for mye vann.

Så spørsmålet er hvordan holde d rent og pent for dritt uten å skifte vann / innmellom vannskifte?
Enah
Jeg har kjøpt meg en liiiten slange som trekker lite vann pr minutt og bruker den først til å støvsuge bunnen med. Når jeg føler meg fornøyd med bunnen og det meste som er igjen uansett flyter fritt pga rotinga mi, så bytter jeg over til en større slange som tapper vannet mye fortere. I en 110 ville jeg kanskje ha tappet noe vann før jeg begynte å støvsuge med lilleslangen for å slippe å få vann til skuldra (kort person med korte armer). Når jeg har i nytt vann så står jeg med vannslangen i ene hånda og kjører vannstrålen inn i en kopp nedi akvariet så jeg ikke skal hvirvle opp mer drit fra bunnen. Det er litt grumsete en times tid etter vannbytte når jeg har støvsugd før alt roer seg igjen.


Takk for tipset. tar gjerne i mot flere..
Hvis det ikke holder med vannbytte og slamsuging en gang per uke, bør du kanskje vurdere om filtreringen din er god nok. Hvis filteret er for lite eller er fullt av slam, blir skitten igjen i karet.
Etter at jeg gikk over til sand i alle kar (Biltema sin) fant jeg ut at hov var en grei måte å gjøre sanda ren på. En passe grov hov der sanda går gjennom nettingen og resten ligger igjen. Man kan virvle opp skit og fange den opp med hoven eller trekke den forsiktig gjennom det øverste laget. Imidlertid bør man være litt fosiktig så ikke allt for mye virvles opp og tetter fileret, eller man får opp så mye som kan råtne at man får en topp av amoniakk og dermed nitritt. Der er altså fullt mulig å gjøre rent sanda uten å skifte vann selv om det ofte gjøres samtidig med lavere vannstand. Vannet pumper jeg ut med en sirkulasjonspumpe med slange til en vask, og sender nytt vann samme vei tilbake gjennom pumpa slik av det ikke blir en konsentrert stråle som roter opp i karet.
Kan forøvrig legge til at grunnen til at jeg gikk vekk fra hevert var at det var vanskelig å bare få opp skitt uten at det ble med for mye sand. Med grus var ikke dette noe problem.
Trikset er å vifte med røret slik at skitten virvles opp, men ikke sanda. Littegrann sand kan av og til komme med, med det er det jo enkelt å erstatte. Syns det er bedre enn å pløye opp sanda og få ammoniakk/nitritt.
Hans E:
Takk for tips. Bruker av og til hoven jeg også. Får litt sand m heverten, men ikke for ille. Legger sanden tilbake når jeg er ferdig
SilverShaded
Trikset er å vifte med røret slik at skitten virvles opp, men ikke sanda. Littegrann sand kan av og til komme med, med det er det jo enkelt å erstatte. Syns det er bedre enn å pløye opp sanda og få ammoniakk/nitritt.


Ja gjør dette jeg og. Synes d funker greit. Er bare d at jeg ikke rekker å ta alt innimellom plantene før vannstanden blir for lav. Og da synes jeg d fortsatt ser skittent ut.

Så jeg forsøker å finne en metode å gjøre rent på uten å tømme for vann Så en smart metode på youtube hvor fyren legger røret til heverten (som man vanligvis legger i bøtten) rett i filteret. Da kunne han gjøre rent grundig uten å skifte vann. Han byttet filtersokk når han var ferdig m en ren en slik at dritt ikke skulle komme tilbake i akvariet. Men han har filteret under akvariet. Mitt filter/pumpe sitter i akvariet og da får jeg ikke brukt denne metoden for utløpet på heverten må jo være lavere enn vannet..
Det er fullt mulig å sette et dørslag over bøtta og kle det med filtervatt. Da kan man "gjenbruke" noe av vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap