- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelper det med aquasafe?
Hjelper det med aquasafe?
Som jeg var inne på tidligere dreit jeg meg ut med å kjøpe seks corydoras før filteret mitt var klart for det. hadde fiskeløs innkjøring i fire uker og da den om ikke akkurat i løpet av et døgn klarte å gjøre 4ppmm om til nitrat sluttet jeg med salmi metoden og skaffet meg en kampfisk som i de to ukene han var alene hadde det veldig greit og med fine vannverdier som jeg målte hele veien. Etter coryene derimot var det ikke så greit lenger. 0,05 i nitritt og rundt det samme i ammoniakk selv om den har sunket litt. nitrat ligger også på 15 som også er i høyeste laget regner jeg med. dette har imidlertid sunket betraktelig etter jeg begynte med daglig vannbytte på rundt 30 prosent for å forsøke å ordne opp. har det noen hensikt å tilføre aqasafe i forbindelse med disse vannbyttene?
Postet 07.03.16 kl 01:14
Nitrat på 15ppm er helt greit.
Om det har noen hensikt å bruke Aquasafe, det kommer an på hvilken hensikt du har. Aquasafe har lite effekt mot ammoniakk/nitritt, men fjerner klor og tungmetaller fra vannet. Tungmetaller har vi svært lite av i norsk vann, og klor kan man like gjerne kvitte seg med ved å lufte vannet over natten før man bruker det.
Om det har noen hensikt å bruke Aquasafe, det kommer an på hvilken hensikt du har. Aquasafe har lite effekt mot ammoniakk/nitritt, men fjerner klor og tungmetaller fra vannet. Tungmetaller har vi svært lite av i norsk vann, og klor kan man like gjerne kvitte seg med ved å lufte vannet over natten før man bruker det.
Postet 07.03.16 kl 01:40
Postet 07.03.16 kl 12:50
Postet 07.03.16 kl 12:53
Når du skifter vann ofte og mye, og ikke mellomlagrer vannet, så lønner det seg nok å ha i litt Aquasafe. Da sparer du fiskenes hud og gjeller for irritasjon, i tilfelle det er litt klor i vannet. Men du trenger neppe å bruke full dose.
Når akvariet er i gang og du foretar vanlige vannskifter, er det vanligvis ikke noe særlig poeng i å bruke Aquasafe i det hele tatt, med mindre du har over gjennomsnittlig mye klor i drikkevannet der du bor.
Når akvariet er i gang og du foretar vanlige vannskifter, er det vanligvis ikke noe særlig poeng i å bruke Aquasafe i det hele tatt, med mindre du har over gjennomsnittlig mye klor i drikkevannet der du bor.
Postet 07.03.16 kl 13:10
Endret: 07.03.16 kl 13:11
Postet 07.03.16 kl 18:57
Postet 07.03.16 kl 19:08