Spørsmål om Ancistrus maller og utvendig pumpe.

Hei!
Jeg har drevet med ancistrus maller i ca. 5 år. Jeg har hatt noen planter i dette 60 liters akvariet. Jeg ser ofte at malle akvarier ikke har så mye planter. Hvorfor? Har plantene stor betydning for mallene?

Har tenkt til å skaffe et 160 liters akvarium nå. Har bestemt meg for å ha utvendig pumpe. Hvor stor bør pumpa til dette akvariet være (hvor mye bør den gi)? Utvendig pumpe er nytt for meg. Skal ha 5-6 Ancistrus maller og 5-6 Guppy. Skal også ha en stim med Neontetra.

Skal kjøpe inn pumpe så fort som mulig så trenger svar

Forslag : Eheim eXperience 350. Enkel og solid, og leverer utmerket filtrering.

Guppy og neontetra passer ellers dårlig sammen...de skal ha motsatte vannverdier.
OK. Tusen takk for tips. Skal se på det filteret. Da prøver jeg å finne en annen stimfisk
Mitt råd ville være å droppe guppy...da har du mye større utvalg i stimfisk.
Filteret har jeg to av selv, og er meget fornøyd med dem.
Ok. Takk for svar. Hvilken stimfisk anbefaler du da?
Du kan velge så mye...tetra, danio, rasbora, nannostomus... Personlig ville jeg nok ha valgt en nannostomus...herlige fisk som er både snille og vakre.
Ok. Jeg begynner med Ancistrus og guppy i 160 liters akvariet ført. Takk for fine svar
Da kan du mer eller mindre glemme de jeg ramset opp over...de vil stort sett ha lett surt og bløtt vann, og det passer ikke guppy.
Ja så på det jeg også. Begynner med guppy og Ancistrus siden jeg er mest opptatt av å få yngel
Ancistrus maller
Jeg ser ofte at malle akvarier ikke har så mye planter. Hvorfor? Har plantene stor betydning for mallene?


Vil tippe det har å gjøre med at maller lever av alger, og planter konkurrerer med algene om næringsstoffer.
At maller lever av alger er en sannhet med modifikasjoner. Mange arter tar en del alger, særlig mens de er små, mens andre venter på annen mat og er ganske late når det kommer til algespising. Pansermaller tar ikke alger, men beiter på småkryp i biofilmen. Derimot spiser en del sugemaller gjerne på plantene, og kan også rive dem opp under graving og annen aktivitet på bunnen. Mange syns derfor planter er bortkastet i kar med sugemaller. Men siden de trenger en del fiber, bør man egentlig se planter som en del av foringen.
Da skjønner jeg. Skal ha litt planter i det akvariet tenker jeg. Tusen takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Runa Vasstrand
Reklame for plussmedlemskap