Vurderer oppstart med fisk.

Hei!

Jeg er helt fersk på dette med fisk. Eller, jeg hadde akvarium når jeg var yngre, men ser jo at jeg ikke gjort alt riktig. Nå vurderer jeg å anskaffe meg fisk igjen, men denne gangen gjør det veldig riktig! Dog er jeg litt usikker på om jeg i det hele tatt kommer til å starte opp med det pga tid. Så derfor tenkte jeg det var like greit å starte en tråd her hvor flinke folk kan kanskje hjelpe meg, også får jeg se om jeg ender opp med fisk eller ikke! Det er ikke den største sorgen hvis det ikke blir fisk på oss; jeg er veldig opptatt av at de skal ha det bra, og vil jeg føle at jeg ikke klarer å gi dem det de trenger, dropper jeg det bare, for nå ihvertfall.

Som sagt, anser jeg meg som helt nybegynner. Jeg husker fra da jeg var yngre at akvariumet vi hadde ble byttet på 1 gang i uka - alt av vann. Dekorasjon og pumpe ble vasket, også fylt opp igjen til et grønt området på termometeret. Jeg gremmes over alle feilene jeg gjorde den gangen, men jeg kommer aldri til å gjøre dem igjen, og er jo nå ute etter å lære. Men jeg husker jeg syns dette var fryktelig mye tung jobb, og jeg mistet derfor fiske interessen ganske fort, selv om jeg syns det er super flott å ha i hus.

Hva er den enkleste formen for å ha fisk? Størrelse på akvarium, fiskearter og hvordan man rengjør. Hvis noen skjønner hva jeg mener. Noen fortalte meg at kampfisk i et klassisk lite akvarium ("bolle") var enklest for det var mindre å rengjøre osv. Men jeg har jo lest meg frem til at det ikke er helt god fiskevelferd.

Jeg har enda det eldre akvariumet, men tror det er på ca 25 liter, noe jeg har skjønt er altfor lite til fisk. Men kunne man ha snegler og/eller reker i det? Hva/hvor mye krever dette av stell?

Hvor mye tid krever det egentlig å ha akvarium? Jeg har også hørt omvendt igjen; at jo større akvarium man har, jo mindre jobb er det.

Altså, "kravet" mitt er at det må være enkelt å holde - minst mulig jobb hvis dere skjønner. Og hva av utstyr er det jeg da evt trenger og hvilken fiskearter er det som kan være aktuelle for meg? Tror jeg begynner her jeg, så kommer det nok flere spørsmål etterhvert sikkert, hehe.
Ja, du kan ha noen reker og/eller snegler i et 25-liters kar. Imidlertid er det litt for lite for fisk.

Hvis man har ekstremt lite tid å legge ned på en hobby, er det lurt å tenke seg om ja. Hvis akvariet skal være både en pryd for stua og et godt sted for fiskene å leve, går ikke dette av seg selv. Et akvarium, uansett størrelse, krever et visst vedlikehold. Hver uke skal 30-50 av vannet byttes, slamsuging foretaes, ruter skal renses for eventuelle alger, planter skal stelles, og man må (ihvertfall bør) gjøre regelmessige målinger for å holde øye med vannverdiene.
Så egentlig fins det ikke noen "enkel" måte å holde fisk på, jobben må gjøres uansett hvor stort akvariet er, hvor mange fisk man har og hva slags fisk man har. Imidlertid kan man si at det "letteste" er et kar av håndterbar størrelse 60-100 liter, med relativt få fisk (i forhold til akvariestørrelsen) som passer bra med de vannverdiene man har i kranvannet.

Uansett størrelse på karet trengs de samme grunn-elementene : varmekolbe, filter, bunnlag, termometer, lys, planter og dråpetester. I tillegg trengs rekvisitter som f.eks. fiskemat av ulike slag, hov, akvariebøtter, timer til lysstyring, plantegjødning, slamsuger/hevert.

Kom gjerne tilbake med mer presise spørsmål, når du eventuelt kommer så langt at du bestemmer deg
Titovn
... jeg er veldig opptatt av at de skal ha det bra, og vil jeg føle at jeg ikke klarer å gi dem det de trenger, dropper jeg det bare, for nå ihvertfall. (...) [B]Hvor mye tid krever det egentlig å ha akvarium?[/B] Jeg har også hørt omvendt igjen; at jo større akvarium man har, jo mindre jobb er det.


Du har et bra utgangspunkt når du er opptatt av at fisken skal ha det bra.

Hvor mye tid? Jeg har en 54-liter som jeg bytter 15-20 liter på ukentlig. Vil kanskje si at vannbytte, filtervedlikehold og trimming av planter, tar omtrent mellom en halv time og en time, per uke.

Hvis du også regner med tiden det tar å sitte og se på det som skjer oppi akvariet, og se på dem når de spiser, og vokte på om den store sugemallen finner det for godt å komme fram i dag, og hvem som ser ut til å være bossen blant stimfisken, og så videre, så blir jo tidsforbruket et helt annet.

Iblant er det litt tiltak å gå løs på akvariet, men plantene mine vokser såpass at de må trimmes med ikke mer enn en ukes mellomrom, iblant får de en kutt mellom vannskifte også. Og overgangen fra halvt nedgrodd til rengjort og frisert kar er alltid trivelig.



Det er riktig i det at det er lettere å få et stort kar stabilt en et lite. Pga, at du har større volum til og fordele giftstoffer i. Så stort volum fungerer som en buffer.. Slik at trender på No^3, No^2, osv.., tar litt lenger tid enn i et lite kar. Der man kan få en peak på noen timer, vil det ta kansje 2 dager i et stort volum.

Men ellers er det samme regler for et stort og et lite kar. Enten man har fisk, reker, krabber, kreps, snegler og triops. En må gjøre sitt ytterste for å tilfredstille livsvilkårene til snegler, krepsdyr og planter så optimalt som mulig.



Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap