Hvilket akvarium?

Hei. Hva slags akvariumpakke vil dere anbefale på under 100L? Alle størrelse under det er av interesse. Der pumpen som følger med er tilstrekkelig. Helst ikke altfor dyrt, men betaler selvfølgelig litt ekstra for kvalitet

Takk for svar.

Mvh Juliane Grav
Hei Juliane )
Hm.. Litt vanskelig å svare på.. Da dyrebutikker har så forskjellig utvalg og "ferdig pakker".. Legg gjerne ut bilde og tekst om noen alternativer din dyrebutikk har ... Så er d enklere å gi råd.. Om hvilken av de son Er best )
Takk for svar Glemte helt å legge til hva jeg hadde sett på :P Her er de jeg har tittet mest på.

http://petsonnet.com/produkt/akvarium/ferskvann/akvariesett/startsett/startup-60x30cm

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=250345&pageId=15393

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=243283&pageId=15331

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=243909&pageId=15390


Sliter med å finne ut av hva som er best.. Vil liksom ikke kjøpe noe hvor jeg må bytte pumpe eller filter i første sving :/
Hei! Jeg har ikke direkte erfaring med noen av disse, men har derimot noen "beslekta" startpakker jeg kan si litt om:

Diversa: jeg har startpakke Diversa 112 liter. Jeg vil tro at filteret ikke holder mål: Jeg har faktisk ikke prøvd mitt engang, det har en gjennomstrømningshastighet på 1000 L/t, og veldig lite filtervolum, noe som er en dårlig kombo - jeg gjetter på at det sikkert er samme problem med filteret i 60-literen. Ellers et greit kar, litt lite lys. Varmekolben funker fint.

Aquael: jeg har ikke 60-literen, men 30 L shrimpset smart. Det ser ut til at samme filter (PAT mini) også hører til 60-literen - det er et lite svampfilter, svært stillegående hvis du ikke bruker luftslangen, men det er uegnet til et så stort kar, etter min mening. Min erfaring er at filteret blir fort tett og taper seg veldig over kort tid. Jeg kjøpte ett til av samme sorten så jeg kunne rense ett annenhver gang, for det dugde ikke med ett til min da litt overbefolkede 30-liter. Jeg har nå gått over til utvendig filter også på 30-literen. Leddy smart-lampa er jeg godt fornøyd med. Hvis Leddy-lysrøret er like bra som Leddy-lampa (og at det er rett lysmengde i forhold til akvarievolumet), gjetter jeg at Aquael-karet er det beste kjøpet hvis du satser på planter. Du må forsikre deg om at varmekolben har justerbar temperatur (kan se ut slik på bildet). Den som fulgte med 30-literen hadde ikke det, og var helt håpløs.

De andre to har jeg ikke noe erfaring med, bortsett fra at jeg tror faktisk armaturet på 63-literen min stammer fra Eheims startpakke. Jeg ser at filteret som hører til Eheim-karet er tilpasset akvarier 30-60 liter, det må jo bety at det er helt på grensa for dette startsettet. Funker sikkert noenlunde ved lav belastning, men jeg vet ikke. Juwel-filteret har jeg ingen formening om. Jeg tipper begge filterne er noe bedre enn i Diversa og Aquael, ihvertfall. Som Diversa har nok både Juwel og Eheim-pakkene litt lite lys. Det trenger jo ikke å være noe problem såklart, kommer an på hva slags planter du skal ha.

Jeg vet ikke om dette var til noe som helst hjelp, håper noen flere med erfaring og tips slenger seg på her. Jeg er relativt fersk i dette gamet fortsatt, men har vel allerede konkludert med at det lønner seg å "komponere" ting selv framfor å kjøpe ferdige pakker. Men så er jeg kanskje litt ekstra kresen, særlig på filtrering...
Enig med Kuledrøm i det meste her. Problemet med alle slike startpakker er dårlige filter og dårlig lys. Ser en del brukere her på AF som ønsker å oppgradere lys, ihvertfall. Og filtrene har ofte kun svamp, noe ikke alltid er lett å mdifisere, siden man må kjøpe tilpassede "kassetter". Små filter går fort tette.

De siste AquaEl Leddy har ikke Pat-mini (som er alt for dårlig for 54 liter, syns jeg). De har et nytt (?) filter som heter ASAP 300 (bildet er av ASAP 500). Vanskelig å si noe om den fysiske størrelsen, og AquaEl oppgir den ikke på sin produktside. Såvidt jeg kan se har de et gjennomsiktig fillterhus, men fremdeles bare svamp. Dette trekker 300 l/h uten filtermedium, kanskje drøye 200 l/h med svamp. Får håpe det er aningen bedre enn det BioBox-filteret jeg fikk med mitt AquaEl kar for en del år siden...det ble kastet ut veldig fort.

Juwel-karet har et filter som er noe tilsvarende AquaEl sitt, og et 18W T8 lysrør. Det er 5cm høyere enn de to andre (noen liter mer).
Eheim-karet har alt for dårlig filter, selv Eheim selv anbefaler 2008 for akvarier opp til 45 liter. Også her kun et T8 lysrør.


Alt i alt hadde jeg nok valgt AquaEl-karet av disse tre, det har da LED-lysrør og (forhåpentligvis) et filter som ihvertfall ikke er noe dårligere enn de andre to. Ikke at LED-rør i seg selv er noen lysforbedring hva angår mengde, men mer strøm-økonomisk.

Men personlig ville jeg heller gått for et litt større kar...kjøpt et lekkert "nakent" kar og utstyrt det selv. For eksempel dette på 81 liter. Men det blir selvsagt en god del dyrere, men mye bedre kvalitet....det er en grunn til at startpakker er billige...
Hmm... På sida Juliane linket til var det bilde av pat mini som en del av pakken. Men - en liten film om ASAP 300 - det så litt stusslig ut.

Som den nysgjerrigper jeg er, sjekket jeg også ut lyset til Aquael - Leddy tube 6 W. Hvor mye "bedre" (hvis bedre i det hele tatt) enn 15 W T8 ville det være? Den vil bare dekke halvparten av karets lengde, om jeg forstår det rett.
SilverShaded
Men personlig ville jeg heller gått for et litt større kar...kjøpt et lekkert "nakent" kar og utstyrt det selv. For eksempel [URLBLOCK1] på 81 liter. Men det blir selvsagt en god del dyrere, men mye bedre kvalitet....det er en grunn til at startpakker er billige... ;-)


Vurderte selv Opti-White, men bør man ikke ha lokk på pga varmetap/fukt/fisk som hopper ut? Finnes det standard-lokk som passer?
Man ikke ha lokk. Når det byttes vann ukentlig, og man ikke har labyrintfisker eller fisk som hopper, er det helt greit med åpent kar med f.eks. en LED-list over. Jeg har selv to åpne kar, og det fungerer helt fint. Behagelig også...man slipper å fumle med lokk av/på etc. når man skal nedi karet.

Noe vann vil dampe av, ja. Men vi har som regel for tørr luft i husene våre uansett Nå skal jeg imidlertid i gang med labyrintfisker, og da er lokk et must ! Det nye karet har dekk-glass, men det er tungt og trøblete å løfte på, så det har jeg nå erstattet med 3 mm plexi-glass.
Hvordan burde jeg evt gå fram i jungelen av utstyr dersom jeg skal sette sammen ett selv? Hvilket merke? Hva slags filter og pumpe (l/t) passer i et kar med få fisk og 60 - 80l? Er eheim best på varmepumpe?

Er nesten avhengig av lokk, men det får man vel sammen med akvariet. Hvordan bestemmer jeg lys og slikt? Har det noeå si på om jeg kan ha (lette) levende planter?
Hei igjen! Hvis du vil ha et billigere kar enn den fine opti-white, kan du f.eks. kjøpe noe slikt: Jeg har den i 63 liter, bestilte gjennom dyrebutikken og betalte 3-400 kr. Det fulgte med dekkglass.

Det er forresten ganske billig å få laget dekkglass hos glassmester.
Ja, det er klart du kan velge et enklere helglass- eller ramme-kar Kommer helt an på hvor mye du vil spandere på deg selv...for fiskene spiller det ingen rolle. Din lokale dyrebutikk kan sikkert bestille, men du bør forsikre deg om at dekkglass følger med hvis du ønsker det, det er ikke alltid automatikk i dette. Vet ikke hvor i Akershus du bor, men hvis du er på sydsiden av Oslo, er det enkelt å ta kontakt med Anders på Akvafisken i Moss. Du har også muligheten til å få bygget et kar med akkurat de målene du selv vil hos Webzoo i Heggedal. Det kan være litt tynt med kavarier i størrelsen mellom 50-60 og 100 liter.
Juliane Grav
Hvordan burde jeg evt gå fram i jungelen av utstyr dersom jeg skal sette sammen ett selv? Hvilket merke? Hva slags filter og pumpe (l/t) passer i et kar med få fisk og 60 - 80l? Er eheim best på varmepumpe? Er nesten avhengig av lokk, men det får man vel sammen med akvariet. Hvordan bestemmer jeg lys og slikt? Har det noeå si på om jeg kan ha (lette) levende planter?


Utstyr til karet kommer helt an på hvilket kar du eventuelt velger, men det hjelper vi deg med. Bare vær klar over at det kan være litt problematisk å skaffe godt lys til kar på 60cm. Og større kar er bedre/enklere !
Det du trenger i tillegg til et "nakent" kar er filter, varmekolbe og lys...alt det andre må du jo ha selv om du kjøper startsett (sand, planter, fisk, termometer, røtter o.l)

Har satt sammen en handleliste for et akvarium, men sliter med å velge lys..


Så langt har jeg plukket ut et 63l akvarium med plastramme, et Eheim innvendig filter 2010 (litt usikker på dette) og en Eheim varmekoble på 100W..

Er det noe essensielt jeg glemmer da?
Du har et brukbart lys her, LED er rimelig i drift og man slipper årlig bytte av rør.

Tror jeg heller ville valgt Eheim Biopower 160, det er bygget for både biologisk filtermedium (Eheim Substrat Pro) og svamp....bedre filtrering.

Du trenger neppe 100W varmekolbe i et kar på 63 liter, 50W burde holde bra hvis karet ikke står i et ekstremt kaldt rom.
Tilfeldig bekjentskap
© Simonsen/Engdal
Reklame for plussmedlemskap