Fortvilet stimfisk eier

Jeg sitter å beundrer akvariet og ser på alle fiskene mine. Plutselig ser jeg at mallen min er død. Jeg åpner akvariet for å forsikre meg at den er død og for å så fjerne den. I tillegg hadde jeg altså 9 stimfisk. Jeg har telt disse gjevnlig fordi de har drevet å forsvunnet inn i pumpen min. Har reddet flere etter å ha funnet de inni pumpen. En av stimfiskene skilte seg ut med å være ekstra liten. Jeg starter å telle fisken etter å ha tatt på lokket igjen. Og da ser jeg plutselig bare 7 stimfisk. Jeg oppdager først at en av dem har hoppet ut av akvariet og har dødd. Når dette skjedde er uvisst, men mest sannsynlig sist jeg byttet vann i akvariet. Tragisk nok. Men så ser jeg plutselig at minsten også mangler! Jeg tenker selvfølgelig at denne har hoppet også og ser rundt overalt. Ingen fisk å se. Jeg åpner akvariet igjen og løfter steinen i akvariet og finner ut at den har klart å grave seg under steinen. Enda en død fisk. Jeg kan tenke meg at dette må ha skjedd fordi den har blitt redd. Men denne har tidligere vært et offer for pumpen, men ble reddet. Altså noe den taklet fint. Kan noen fortelle meg hva som skyldes denne oppførselen? Er det normalt at de blir så redde at de gjemmer seg og dør? Og er det normalt at de hopper ut av akvariet? Er usikker på hva denne fisken heter. Legger med et bilde.
Blir glad for alle svar.
Noen arter hopper nærmest rutinemessig. Andre fisk kan finne på å hoppe hvis de er stresset. Stresset kan de bli hvis de blir veldig skremt av noe eller noen (andre fisk f.eks.) eller hvis vannverdiene er helt feil.

Har du vannverdiene for karet ? Jeg tenker da på pH, GH, NH3/NH4 og NO2. Litt vanskelig å vurdere pH/GH-verdier når man ikke vet hva slags fisk man har...og jeg kan ikke se hvilken art dette er ut fra bildene. men hvis øynene er så blå som på bildet, kan det tyde på en Pseudomugil-art, muligens P.signifer. Hvor lenge har du hatt dem, og har de vært veldig skvetne siden du fikk dem ?

Fisken du fant under steinen har nok vært skadet, enten det er den som var i filteret eller den som havnet på gulvet. Skadde/syke fisk kan prøve å gjemme seg vekk fordi de vet at de er sårbare for angrep, så den har nok presset seg inn under steinen i mangel av et bedre gjemmested (karet ser litt nakent ut). Men den har neppe dødd av skrekk.
Tusen takk for svar! Jeg har kun testet vannverdiene da jeg kjøpte fisk for første gang for ca. 2 mnd siden. Det kan stemme at den var skadet, ikke av pumpen siden dette er lenge siden og den har sett helt frisk ut i ettertid. Men jeg så at kampfisken min nappet i den flere ganger i dag, men jeg trodde ikke det skadet ham, noe det mest sannsynlig har gjort likevel. Jeg skal kjøpe noen flere gjemmesteder for fiskene mine i nærmeste fremtid Jeg har hvertfall lært at jeg ikke skal kjøpe meg flere slike stimfisk igjen ettersom de ikke passer så bra inn i karet mitt som jeg hadde håpet. Vet du om det er mulig å levere fisk tilbake til dyrebutikken ettersom jeg ikke ønsker flere? Disse fiskene trives jo helst når de er rundt 10-15 stk, og nå er de jo alt for få.
solveige
Tusen takk for svar! Jeg har kun testet vannverdiene da jeg kjøpte fisk for første gang for ca. 2 mnd siden. Det kan stemme at den var skadet, ikke av pumpen siden dette er lenge siden og den har sett helt frisk ut i ettertid. Men jeg så at kampfisken min nappet i den flere ganger i dag, men jeg trodde ikke det skadet ham, noe det mest sannsynlig har gjort likevel. Jeg skal kjøpe noen flere gjemmesteder for fiskene mine i nærmeste fremtid :-) Jeg har hvertfall lært at jeg ikke skal kjøpe meg flere slike stimfisk igjen ettersom de ikke passer så bra inn i karet mitt som jeg hadde håpet. Vet du om det er mulig å levere fisk tilbake til dyrebutikken ettersom jeg ikke ønsker flere? Disse fiskene trives jo helst når de er rundt 10-15 stk, og nå er de jo alt for få.

Glemte å svare på spørsmålet ditt om de har vært skvetne. Etter hva jeg kan dømme har de sett ut til å trives og har ikke vært særlig skvetne. Bare for å si litt mer så startet jeg med 10 stk, men kjøpte 5 stk til, en uke senere. 2 har dødd av pumpen (noe jeg må få gjort noe med snarest), 2 har hoppet ut av akvariet og 2 har dødd av ukjent årsak (mest sannsynlig skadet eller syke som du sier ettersom at de begge lå under steinen)
Må si jeg føler meg som en skikkelig dårlig fiskemamma nå..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap