Xxxx

Hei og god påske!
Jeg har en dam som er trekantet og si ca 5m i diameter. Fra 0 til ca 1,5m .
Det er en naturlig bekk i fra skogen som det renner ganske jamt med vann. Avhengig av været. Renner som en ca stor hage bekk.++++-----v tørke..!? Utløp over en mur m netting. Forsvinner i skogen. Enkelte steder er det mindre utskiftning av vannet fra bekken.
Vet at dette ikke er optimalt,men satt ut 17 små og store gullfisk og koi. Ca fra 7cm til to på 25cm. Dette gikk helt fint.
Tømte dammen i fjor høst å flyttet dem til en murdunk 100ltr m luftpumpe, grus,flat stor stein til å gjemme seg under og litt granbar som jeg har byttet jamt. Ca 3-7g hele vinteren. De har holdt seg rolig og greid seg bra. Fylt på vann etter hvert og byttet nå og da.
Hva nå? Har satt sirkulasjon på dammen så nå er jeg is fri men 3-4g. Veldig klart og fint. Også hele sommeren.Det kommer til å ta tid til at dammen blir over 10g. Murdunken kommer til å bli varmere en dammen.??
Plager jeg dem om jeg flytter dem til ett akvarie på 200ltr m alt utstyr. Bruker samme vann som i dunken og resten fra dammen for så å sakte øke temperaturen.Begynner å fore dem v 10g +. Når kan jeg sette ut fiskene? Om jeg drøyer i det lengste.Kanskje de tåler det nå med å sette dem pent ut.? Dammen er som sakt ca 3-4g og murdunken 5+-
Mye dette,men det funket i fjor.
HJELP.......??
Espen

Espen. hjelp
Espen Lunde
Hei og god påske! Jeg har en dam som er trekantet og si ca 5m i diameter. Fra 0 til ca 1,5m . Det er en naturlig bekk i fra skogen som det renner ganske jamt med vann. Avhengig av været. Renner som en ca stor hage bekk.++++-----v tørke..!? Utløp over en mur m netting. Forsvinner i skogen. Enkelte steder er det mindre utskiftning av vannet fra bekken. Vet at dette ikke er optimalt,men satt ut 17 små og store gullfisk og koi. Ca fra 7cm til to på 25cm. Dette gikk helt fint. Tømte dammen i fjor høst å flyttet dem til en murdunk 100ltr m luftpumpe, grus,flat stor stein til å gjemme seg under og litt granbar som jeg har byttet jamt. Ca 3-7g hele vinteren. De har holdt seg rolig og greid seg bra. Fylt på vann etter hvert og byttet nå og da. Hva nå? Har satt sirkulasjon på dammen så nå er jeg is fri men 3-4g. Veldig klart og fint. Også hele sommeren.Det kommer til å ta tid til at dammen blir over 10g. Murdunken kommer til å bli varmere en dammen.?? Plager jeg dem om jeg flytter dem til ett akvarie på 200ltr m alt utstyr. Bruker samme vann som i dunken og resten fra dammen for så å sakte øke temperaturen.Begynner å fore dem v 10g +. Når kan jeg sette ut fiskene? Om jeg drøyer i det lengste.Kanskje de tåler det nå med å sette dem pent ut.? Dammen er som sakt ca 3-4g og murdunken 5+- Mye dette,men det funket i fjor. HJELP.......?? Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap