Anbefalinger ang fisk til 240 liter akvarium

Inaktiv bruker
Hei ,

Jeg er helt fersk og søker anbefalinger angående fisk til et 240 liter Juwel Rio selskapsakvarium. Karet har innvendig Juwel Bioflow 6, og utvendig Eheim 2224. Det har nå vært i gang i 3-4 uker og nitritt-verdien er nå så lav at vi (slik jeg har forstått det) kan starte med noen få fisk. Ph er 7,5 og GH er 3.

Vi ønsker Blå Acara som "hovedfisk". Hva er bra match til denne? Vi vil ha 1-2 malletyper og en stimfisk, og gjerne noe mer, men lytter til gode råd!

På forhånd takk for svar!
Har dere gjort noe for å kjøre inn filteret, eller har karet bare stått og gått ? Om det siste er tilfelle, vil du nok få forgiftning (ammoniakk og nitritt) i vannet hvis du setter inn fisk. En "normal" innkjøring med Salmi tar som regel en del lenger tid enn 3 uker. Når karet er klart, skal det ikke være noe ammoniakk og nitritt i det hele tatt.
Inaktiv bruker
SilverShaded
Har dere gjort noe for å kjøre inn filteret, eller har karet bare stått og gått ? Om det siste er tilfelle, vil du nok få forgiftning (ammoniakk og nitritt) i vannet hvis du setter inn fisk. En "normal" innkjøring med Salmi tar som regel en del lenger tid enn 3 uker. Når karet er klart, skal det ikke være noe ammoniakk og nitritt i det hele tatt.


Det har bare stått og gått; ikke salmi. Filtermedie i Eheim'en er brukt fra før og er vel da kanskje delvis innkjørt? Svampene i Juwel-filteret er nye. Nitritt-testen sier
Inaktiv bruker
Noe av teksten forsvant i forrige innlegg. Nitritt-testen sier
Du kan ikke bruke "større enn" og mindre enn" tegn her på AF desverre, da blir resten av teksten borte.

Uansett om filtermediene er brukt fra før, kan ingen bakterier leve veldig lenge uten mat (ammoniakk/nitritt). Og hvis filtermediene har vært tørre vil bakteriene uansett være døde.
Inaktiv bruker
Aha, det forklarer "forsvinningen".

Nitritt-nivået er mindre enn 0,3. Og ja, medie i Eheim'en var tørt ved kjøp. Ca når bør karet være klart uten Salmi?

Har du anbeflinger mht fisk?
Som sagt : uten mat, ingen bakterier...karet kan gå i månedsvis på den måten, og likevel vil du få utslag straks du setter en belastning i karet. Og nitritt på 0.3 er også for høyt til å sette inn fisk.

Til selskap for nannacara kan godt ha en stim av f.eks en tetra-art som går med vannverdier rundt pH 7, eller hvorfor ikke en nannostomus-art ? Øksefisk er også flotte, samme er cherry-barber ! Hovedsaken er at du velger fisk som er litt kjappe i snuinga, slik at de kommer seg unna vei når ciklidene oppfører seg territorialt.
Inaktiv bruker
Takk for tips ang fisk!

Mulig jeg misforstår... Du mener at uten salmi må man via mat og noen få fisk til å starte med? Og hyppig skifte av vann....?

Hva om jeg får filterguffe fra noen andre..... Stemmer det at jeg da får akvariet klart for fisk ganske umiddelbart?
Null

No^2 må ned på null enten man bare mater tomt kar med fiskemat o.l, eller man bruker salmi metoden.

Poenget er å bygge opp flere bakteriekulturer som tar seg av nitrogensyklusen. Og når den er ordentlig i gang, vil den fortsatt få litt No^2. For belastningen på filterkolonien må økes litt og litt, slik at innebyggerene i filteret kan øke bestanden med bakterier...

Har du lest denne, og denne...?

Lykke til!

Det jeg mener er ganske enkelt at filterbakterier oppstår ikke ut av ingenting...de må dyrkes frem vha. "mat". Om du bruker Salmi eller fiskemat, er fprsåvidt mindre viktig. Men å ha fisk i karet mens dette pågår, er ikke lenger noe vi driver med...med salmi-metoden kjøres filteret inn slik at det kan ta full fiskebelastning fra dag 1 etterpå, og ingen fisk behøver å utsettes for amoniakk/nitritt.

Kickstart med filterguffe er en forkortet innkjøring, men gir ingen garanti for at fisk kan settes inn "umiddelbart". Man bør regne med at det tar litt tid, det kommer an på hvor heldig man er med overføring av bakterier (bakteriene befinner seg ikke i slam, så det er begrenset hvor mye man får med seg). Det kan ofte gå en ukes eller to før alt er i orden. Uansett bør karet status sjekkes med Salmi-test før fisk settes inn. Man løper også en risiko ved å benytte slam fra andres akvarier, da man er garantert å få med seg de smittestoffer som eventuelt kan finnes der.

Riktig forsåvidt som Skautrollet sier, men litt feil å linke til ti år gamle artikler som snakker om "at vannet må modnes" og anbefaler innkjøringsfisk. De har gått ut på dato...

Inaktiv bruker
Skautrollet
No^2 må ned på null enten man bare mater tomt kar med fiskemat o.l, eller man bruker salmi metoden. Poenget er å bygge opp flere bakteriekulturer som tar seg av nitrogensyklusen. Og når den er ordentlig i gang, vil den fortsatt få litt No^2. For belastningen på filterkolonien må økes litt og litt, slik at innebyggerene i filteret kan øke bestanden med bakterier... Har du lest [URLBLOCK1], og [URLBLOCK2] Lykke til!


Takk!

Ja, jeg har lest begge artikler og trodde jeg var nær mål når nitritt-testen vite under 0,3 (laveste nivå på testarket). Vil nitritt-testen være helt blank med null nitritt i vannet?

Inaktiv bruker
SilverShaded
Det jeg mener er ganske enkelt at filterbakterier oppstår ikke ut av ingenting...de må dyrkes frem vha. "mat". Om du bruker Salmi eller fiskemat, er fprsåvidt mindre viktig. Men å ha fisk i karet mens dette pågår, er ikke lenger noe vi driver med...med salmi-metoden kjøres filteret inn slik at det kan ta full fiskebelastning fra dag 1 etterpå, og ingen fisk behøver å utsettes for amoniakk/nitritt. Kickstart med filterguffe er en forkortet innkjøring, men gir ingen garanti for at fisk kan settes inn "umiddelbart". Man bør regne med at det tar [I]litt[/I] tid, det kommer an på hvor heldig man er med overføring av bakterier (bakteriene befinner seg ikke i slam, så det er begrenset hvor mye man får med seg). Det kan ofte gå en ukes eller to før alt er i orden. Uansett bør karet status sjekkes med Salmi-test før fisk settes inn. Man løper også en risiko ved å benytte slam fra andres akvarier, da man er garantert å få med seg de smittestoffer som eventuelt kan finnes der. Riktig forsåvidt som Skautrollet sier, men litt feil å linke til ti år gamle artikler som snakker om "at vannet må modnes" og anbefaler innkjøringsfisk. De har gått ut på dato...


Takk igjen!

Det høres ut som jeg bør gå for Samli-metoden. Jeg har lest begge artikler som Skautrollet linket til men blir ikke helt klok.... Er denne fortsatt innafor? Hvis ikke så må du gjerne linke til en artikkel som er up to date

Ja, den du linker til der, den er up-to-date For en how-to/guide, har du hele metoden steg for steg her. Der finner du alt du trenger, mer eller mindre, hva du må passe på, og 'stadiene' i prosessen. Og trenger du hjelp eller bare lurer på noe, får du alltid hjelp her

Hvis du setter i gang med Salmi, vil antagelig ting gå litt kjappere enn Guiden sier, særlig i starten. Dette fordi karet har gått en stund og har iallfall litt bakterier allerede grunnet normal nedbrytning av plantemateriale i karet. Så ta selve timingen med en klype salt !
Salmi +/-

Har ikke hatt behov for å prøve salmi-metoden selv, men kjemien taler for seg selv.

Har tenkt og prøve salmi metoden, når jeg starter opp 400 L. Sån jeg kan få erfaring...

Men aldri gjør som oss på 70/80 tallet gjorde, for det er beste måten å drive dyreplageri på, selv om vi ikke viste bedre..! Men det gjør vi heldigvis ikke idag.........

Tilfeldig bekjentskap
© Annette Kleven
Reklame for plussmedlemskap