Tips til stillegående, relativt rimlig, men fungerende, utvendig pumpe til 180l

Har fått nytt akvarie i hus, etter 6 års pause. Og trenger en oppdatering på det meste merker eg...

Noen som vil fortelle meg hvilken STILLEGÅENDE utvendig pumpe eg bør kjøpe til en 180 L, i dag? Noen som har billig AMtop t.d og er fornøyde?

I akvariet skal det være mye planter (uten co2 per nå) gå 6-8 sommerfulg ciklider, corydoras adolfoi, noen maller som eg ikkje har bestemt enda, og kanskje litt til.. litt usikker på samensetningen, må lese litt mer på dette.
Men det skal helt sikkert ikkje gå malawi der, så det med sterk strøm er ikkje viktig.

Holder det med en pumpe som det står >200 L? Eller må eg gå får >300L?

Hadde ein eheim 2028 sist eg hadde akvarie, godt fornøyd med den, men hva fungerer minst like bra og er i tillegg stillegående, som er til salgs nå?

Ser på:
AMTOP AKVARIEFILTER MODEL 3335 - koster 570 kr...
Men den øverste er bare svamp, ikkjer filtermateriale.
Eheim 250 Experience - koster 1655 kr..
Fluval 206/306.. - 1110 kr / 1495 kr
Tetratec EX. 600 som er for liten og Tetratec EX. 1200 som er for stor.... ? - 1000 kr/1705 kr
Hei,

Jeg har et 180 liter akvarium jeg nettopp oppgraderte filteret på. Det ble et tetratec ex 1200. Stort som fy, men også stillegående og mer enn stort nok for 180 liter.
Hadde før et eheim 2324 thermofilter som ble for lite over tid.
Skal sies jeg ble litt overasket over ex1200 filteret da det var større enn jeg trodde.
Du bør ikke velge et filter som går opptil 200 liter, nei...det blir å leve på kanten. Alle de tallene er overdrevet fra produsentenes side. Det gjelder forsåvidt alle produsenter, men særlig Fluval (er min erfaring). Et filter som er oppgitt å pumpe 1000 l/h (tomt !) vil kanskje yte rundt 6-700 l/h i normal drift...og et filter bør kunne snu akvarievolumet minst 4-5 ganger i timen. Da må selvsagt også medievolumet være tilsvarende stort, ellers fungerer det ikke.

Jeg har selv to Eheim eXperience 350, som går i henholdsvis 120 og 190 liter. Veldig stillegående, effektive, driftssikre, enkle og lette å holde i orden. Gode filtermedier, ikke minst ! Klart det fins billigere filter enn Eheim, men man får stort sett det man betaler for. Vet det er flere her som er bukbart fornøyd med Am-Top også.

Ellers er dvergciklider/sommerfuglciklider sammen med corydoras ikke en god ide...det vil uvergerlig føre til masse juling for coryene på dagtid, og dårlig nattesøvn for ciklidene. Coryer har null peiling på hva revir er, og svinser overalt, natt og dag.
SilverShaded
Ellers er dvergciklider/sommerfuglciklider sammen med corydoras ikke en god ide...det vil uvergerlig føre til masse juling for coryene på dagtid, og dårlig nattesøvn for ciklidene. Coryer har null peiling på hva revir er, og svinser overalt, natt og dag.



Såg vel egentlig for meg at coryene kunne bli litt plagsome ja... du har ikkje noen tips til hva som kan gå i lag med sommerfuglciklider? kan ikkje ha sommerfuglciklider alene i en 180 L, tror eg....

Eheim frister ja... Ser for men amtopen lekke, bare fordi den er så billig... men jo billigere pumpe (dersom den fungerer) jo mer penger å bruke på annet gøy
Alle de artene du har nevnt er mer eller mindre bunnfisk, du skal vel uansett ha noe som går høyere opp i vannlagene ?

Når det gjelder filter blir det en vurdering av pris kontra utbytte. Eheim filter bare går og går, og gir dermed utmerket utbytte i sikkerhet over lang tid i forhold til pris (jeg har et 2222 som er 20 år og går like fint i dag) . Et billigere filter har ikke samme byggekvalitet men gir bedre utbytte over kort tid, f.eks hvis du ikke regner med å ha det særlig lenge, eller ikke er like opptatt av driftssikkerhet.
Enda på denne: EHEIM professionel 4+ 250.
ikkje bestilt enda, da kansje 350 er eit bedre valg... men blir en av dei i alle fall...

For å si det som sant er, eg aner virkelig ikkje hva eg skal putte oppi.
Ønsker meg veldig sommerfuglciklider, og prøver finne ut hva som passer i lag med det, men eg vet rett og slett ikkje helt hvordan eg skal finne det ut.
Og ønsker noe mer spennende enn t.d tetra..
Du kan ikke regne med å ha så mye mer enn ett par eller to med sommerfuglciklider på permanent basis, så det er klart du trenger annen fisk også. Dette må være arter som trives med den lave pH som sommerfuglene trenger for å trives, og også være fredelige og rolige. Kanskje en stim med indiske glassmaller hadde vært stilig ? Eller en gjeng øksefisk ? Begge disse går relativt høyt i vannet og vil ikke forstyrre sommerfuglene. Aner jo ikke hva du liker, og når det ikke er spennende nok med noen tetra-arter...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap