Kan hardheten i kranvannet endre seg i løpet av året?

Jeg har målt kranvannet mitt innimellom og jeg har målt 7-8 i vinter, og har hatt samme hardheten i akvariene mine. Har målt 7-8 dH GH i begge akvariene mine siden jeg fikk test for ca en måned siden. Torsdag før helga målte jeg like vannverdier i begge akvarier og flytte en gurami som ikke var frisk over i planteakvariet for behandling. Iløpet av i går og natta han blitt vesentlig oppblåst i mageområdet, så jeg har målt verdier igjen. Vannet var fint bortsett fra GH som lå på 5. Jeg hadde vannbytte i begge på Fredag, og har målt begge på nytt for å dobbeltsjekke. Hovedakvariet holder 7/8 mens ja det ligger på 5 i planteakvariet.

Jeg bestemte meg for å måle vannet i krana, og det ligger på 5. Så jeg er litt rådløs her. Skjønner ikke hvorfor dette skjer.

Noen tips?
For det første så varierer kranvannet i hardhet og pH gjennom året. Man kan aldri gå ut fra at det er slik eller slik...her har spesielt pH endret seg mye, var godt under 7 for en måned eller to siden, nå er det godt over 7.

For det andre vil et akvarium med mye planter forbruke kalsium og magnesium i større grad, så i plantekar må man ofte bruke mer kalsium/magnesium enn i mer tynt-beplantede kar. I tillegg vil mineralene bruke opp sin redox-kapasitet, og er da nytteløse for plantene, som må ha dem i ione-form. Derfor er det lønnsomt å tilsette mindre mengder kalsium/magnesium oftere, i stedet for større mengder sjelden.
Ja som du kanskje vet er dette mine første akvarier og jeg startet i Januar i år så dette er nytt for meg. pH har holdt seg jevnt i begge kar, etter at jeg klarte å lese dem riktig har jeg målt 7.5 siden 9 februar i hovedkaret.

Dette planteakvariet er for tiden et eksperiment i å få planter til å slå rot. Mengden planter er kanskje to tredeler av mengden i hovedakvariet.

Jeg har aldri tilsatt kalsium eller magnesium i akvariet mitt, hva funksjon har dette?
De fleste tenker ikke over kalsium/magnesium hvis de ikke trenger å øke hardheten i akvariet sitt. Kalsium og magnesium er mineraler som er livsnødvendige for alt levende og brukes til å bygge vev av foskjellig slag. F.eks vet jo de fleste at kalsium (og magnesium !) er nødvendig for veksten av ben- og tann-vev. Dette får vi tilført gjennom maten vi spiser, hvis vi spiser sunt. Fisk gjør også det, HVIS de får riktig og variert mat, men noe mineraler i ione-form behøves gjennom vannet og er med på å vedlikeholde fiskens væskebalanse/osmose. Plantene må få det via vannet.

Vannet i krana inneholder større eller mindre mengder av disse mineralene...her i Norge som oftest lite. Dette merker vi på at vannet i krana har lav GH, siden kalsium- og magnesium-ioner utgjør hovedtyngden av de flerverdige mineralene som utgjør GH.

Både fisk og planter trenger altså disse mineralene, og fiskens osmose er innstillt til å fungere i slikt vann som fins i biotopen den kommer fra. Derfor behøver altså noen fisker mer kalsium/magnesium (høyere GH) i vannet enn andre, som f.eks levendefødere, som kommer fra mineralrikt vann. Sortvannsfisk, som f.eks dvergciklider, behøver veldig lite siden vannet de kommer fra er mineralfattig, så de skal ha lav GH.

Dette ble en liten utredning...håper ting ble litt klarere
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap