Har killien min fått forstoppelse?

Killi-damen min har vært slapp de siste dagene. Hun svømmer litt rundt, men ligger for det meste helt i ro nede på sanden. Magen kan se ut til å bule litt mer ut enn vanlig. I går oppdaget jeg at hun hadde tynn og hvit avføring, så jeg føler at beskrivelsen nedenfor stemmer ganske godt. Jeg kjøpte henne i forrige uke. Jeg har variert mellom å gi røde mygglarver og vanlig flakfor. I følge beskrivelsen ser det ut som det er stor sjanse for at hun dør av dette... Noen som har erfaringer med dette og som har gjort noe som hjelper for fisken? Fisken min får for det meste fred av de andre fiskene, men hannen kan være litt innpåsliten noen ganger og prøver å "ligge" oppå henne. Hva bør jeg gjøre? Hvor får jeg tak i magnesiumsulfat?

Takker på forhånd for svar

Forstoppelse:
Forstoppelse oppstår gjerne når fisk får feil for over lengre tid. Også kaldtvannsfisker som gullfisk og slørhaler, som går i for varmt vann, er utsatt. Forstoppelsen gjenkjennes ved at fiskes buk eser opp, og fisken spytter ut maten igjen. Skjellene strutter ikke. Avføringen er tynn, og hvit.
Det første en bør gjøre er å rette opp kostholdet. I mange tilfeller dør fisken av denne forstoppelsen, andre ganger kan den komme til hektene av seg selv. Forsøksvis kan du tilsette en strøken teskje med magnesiumsulfat (engelsk salt) pr 9 liter vann.
MgSo4 har ingen negative effekter på øvrige innbyggere i akvariet. MgSo4 øker Gh..
Høres ut som den være rammet av det samme som kampfisken. Tipper det er foringen som er feil...flakfor og mygglarver alene gir for lite fiber i dietten, og flakfor har en tendens til å svelle i magen/tarmen. Prøv å mate med litt av innmaten i en forvellet ert. Du kan også bytte ut mygglarvene av og til med frosne dafnier, dem er det mye fiber i.
SilverShaded
Høres ut som den være rammet av det samme som kampfisken. Tipper det er foringen som er feil...flakfor og mygglarver alene gir for lite fiber i dietten, og flakfor har en tendens til å svelle i magen/tarmen. Prøv å mate med [I]litt[/I] av innmaten i en forvellet ert. Du kan også bytte ut mygglarvene av og til med frosne dafnier, dem er det mye fiber i.

Takk for svar Er dette ulikt fra fisk til fisk hvilken mat som er riktig for akkurat den? Trodde jeg gjorde riktig med å variere mellom mygglarver og flakfor ettersom at det står oppført under hvilken mat de spiser. Jeg kan godt prøve å gi en forvellet ert, men burde jeg vente med å mate noen dager eller skal jeg gi allerede i morgen?
Ja, det er jo ulikt ettersom hver art har sine matvaner i naturen. Og selvsagt spiser en kjøtetende fisk annerledes enn en som er vegetarianer...mage/tarm-systemet er bygget forskjellig. Men uansett hva slags matvaner fisken har i naturen, får den alltid i seg fiber ! Dette fordi små krepsdyr og insekter de tar også forsyner dem med fiber...det er jo ikke "rent kjøtt". Og fremfor alt : fisk i naturen har et variert kosthold, så variasjon er et must

En annen ting er at det flere typer tørrfor enn flak ! Flak er generelt ikke så bra fiskemat, de inneholder ofte dårlige råvarer som videre ødelegges i produksjonsprosessen. Særlig gjelder dette en del av de boksene du finner i dyrebutikkene. Skal du bruke tørrmat, så kjøp ihvertfall gode merker...som Dr. Bassleer og Hikari. De har mange forskjellige typer, som f.eks granulater i ulike kornstørrelser.

Du kan godt prøve med litt ert med en gang, hvis fisken vil spise. Det kan få fart på fordøyelsen. Hvis du vil prøve magnesiumsulfat får du dette på apoteket og i helsekost-butikker. Spør etter Epsom-salt
SilverShaded
Ja, det er jo ulikt ettersom hver art har sine matvaner i naturen. Og selvsagt spiser en kjøtetende fisk annerledes enn en som er vegetarianer...mage/tarm-systemet er bygget forskjellig. Men uansett hva slags matvaner fisken har i naturen, får den [I]alltid[/I] i seg fiber ! Dette fordi små krepsdyr og insekter de tar også forsyner dem med fiber...det er jo ikke "rent kjøtt". Og fremfor alt : fisk i naturen har et variert kosthold, så variasjon er et must :-) En annen ting er at det flere typer tørrfor enn flak ! Flak er generelt ikke så bra fiskemat, de inneholder ofte dårlige råvarer som videre ødelegges i produksjonsprosessen. Særlig gjelder dette en del av de boksene du finner i dyrebutikkene. Skal du bruke tørrmat, så kjøp ihvertfall gode merker...som Dr. Bassleer og Hikari. De har mange forskjellige typer, som f.eks granulater i ulike kornstørrelser. Du kan godt prøve med litt ert med en gang, hvis fisken vil spise. Det kan få fart på fordøyelsen. Hvis du vil prøve magnesiumsulfat får du dette på apoteket og i helsekost-butikker. Spør etter Epsom-salt :-)

Ja, jeg er klar over at det varierer fra art til art, men lurte på om f.eks to fisker av samme art kan tåle ulik mat.
Jeg vil gi fiskene mine skikkelig mat, så jeg får kjøpe nytt tørrfôr så snart jeg kan Skal prøve å gi en ert og gi en oppdatering senere.
Jeg har noen vareprøver liggende som er granulater, fungerer dette bedre enn tørrforet til Tetra?
Tror ikke det der er så mye bedre, nei. Men det er nok ikke værre enn sånt som Tetra TetraMin. Men ikke noe å forsøke seg på før fisken kommer seg i form igjen.
Hvordan går det med kampfisken, forresten ?
SilverShaded
Tror ikke det der er så mye bedre, nei. Men det er nok ikke værre enn sånt som Tetra TetraMin. Men ikke noe å forsøke seg på før fisken kommer seg i form igjen. Hvordan går det med kampfisken, forresten ?

Takk som spør Kampfisken ser ut til å være i mye bedre form. Den svømmer mye rundt og ser ut til å ha det bra, men legger seg også inntil gjenstander. Det eneste som er rart med oppførselen hans nå, er at han noen ganger får en slags rykning i kroppen når han kommer borti f.eks greinen i akvariet.
Det ser ikke helt greit ut dette. Jeg prøvde med en liten bit av en ert, men Killifisken er ikke mottakelig for noe som helst mat. Den blir bare slappere og slappere. Den flytter seg kun når den syntes andre fisk er plagsomme. Det ser ut som at den prøver å finne et bra sted å gjemme seg. Vurderer om jeg sette en liten kopp på skrå inni akvariet slik at den kan gjemme seg, er det lurt eller blir det for mye romstering for en syk fisk? Det ser nemlig ikke ut som at hun syntes det er nok plasser å gjemme seg i akvariet mitt...
Killien min har det ikke bra nå... Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare vente på at den dør, er ikke riktig det heller. Prøvd å gi litt av en ert i dag også, men uten hell.
Det er vanskelig å gjøre så mye, særlig når vi heller ikke har noen peiling på hva slags vannverdier du har. Er det noe galt med vannverdiene kan det være med på å gjøre fisken svakere. Hvis den ikke tar til seg mat i det hele tatt, er det antagelig ikke andre råd å gi enn å bytte en god del vann, og se det an. Du må selv avgjøre om du syns den lider så mye at den bør avlives.
SilverShaded
Det er vanskelig å gjøre så mye, særlig når vi heller ikke har noen peiling på hva slags vannverdier du har. Er det noe galt med vannverdiene kan det være med på å gjøre fisken svakere. Hvis den ikke tar til seg mat i det hele tatt, er det antagelig ikke andre råd å gi enn å bytte en god del vann, og se det an. Du må selv avgjøre om du syns den lider så mye at den bør avlives.

Takk for raskt svar! Jeg byttet 1/3 av vannet nettopp i håp om at det skal bli bedre Tenker meg bort på dyrebutikken litt senere for å få målt vannverdiene og kjøpt noe salt å ha i. Krysser fingrene for at den overlever. Men ligger den sånn helt til imorgen burde jeg nok ta livet av den, eller hva? Er så vanskelig å vite hva som er best.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap