Valg av planter og fisk

Hei.

Jeg har bestilt mitt første akvarium, Juwel Rio 240, og jeg er helt blank på dette.
Jeg har prøvd å lese meg opp på så mye jeg kan, og føler jeg har någenlunde kontroll på fiskeløs innkjøring.
Jeg har derimot problemer med å finne ut hva slags fisk og planter jeg skal/kan ha, og føler det er aalt for mye å velge mellom!
Av fisker som jeg har sett på i forskjellige dyrebutikker, er jeg interessert i Koi (kampfisk), Gurami, Raspora, Guppy, Sverddrage og pansermalle. Aner ikke hvilke av disse som passer i lag, men håper noen av dere kan hjelpe meg!
I tillegg lurer jeg så på hvilke planter jeg bør gå får. Ønsker ikke et overfyllt akvarium, men gjerne et par store i bakgrunnen og noen små framme. Gjerne noen tynne lange planter.
Bunnlaget jeg har bestilt er 1,5-2,5 grus. Akvariumstørrelse er altså 240 liter.
Springvannverdier som jeg har testet med dråpetest er PH 7 og GH 0-1.

Håper noen kan hjelpe meg litt i gang, slik at jeg ikke blir sittende med tomt akvarium eller kjøper gale planter og til slutt feil fisk
Foreslår at du tapper noe springvann i en bøtte og måler pH. La bøtta stå i et døgn eller to, og mål pH en gang til. Hvis vannet er bløtt og surt, kan du f.eks. satse på søramerkanske fisk. Er det hardt og alkalisk, og holder seg slik, kan det hende at det passer bedre for f.eks. afrikanske fisk.
Velkommen hit til AF

Du kan jo ta en titt på denne tråden, som handler om en annen nybegynner som ber om råd. Der er det ihvertfall noen generelle tips.

Det viktigste ved valg av fisk er absolutt vannverdiene. Fiskene må passe sammen og med vannet...fisk som skal ha samme vannverdier har potensiale til å passe sammen. Dette finner du data om i Fiskebasen.
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap