Nystart 720l sand vs grus

Hei.

Skal endelig få startet opp igjen mitt 720 liters kar. Men klarer ikke helt å bestemme meg for kornstørrelse.
Synest Biltema sand blir alt for fin. Hadde det før og etter en stund havna all sanda på ene siden pga strømninger. Og syntes den virvla for lett opp når jeg "rota" rundt nedi karet. Eller min store Pleco tok seg noen "runder".
Skal bli en Sør Amerikansk lignende selskapskar. Lurer egentlig mest på å bruke denne 2-3mm elvegrusen. http://www.aquascapingnorge.no/shop/product/elvegrus-2-3mm-20kg?tm=tilbud&sm=dekorasjon/grus.
Blir det for grovt? Blir jo en variasjon av fisker hovedsakelig fra Sør Amerika (og kanskje noen andre som passer inn). Kommer vel gjerne noen Coryer også etterhvert. Og er vel disse jeg er mest nervøs for, i henhold til sand/grus. Men siden dette er elvegrus, så har den jo runde kanter vil jeg tro, og det burde vel gå bra? Eller burde jeg gå ned til Rådasand sin 0,8-1,2mm http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1536. Litt redd for at jeg vil synest den blir for fin også.

mvh
Frode
Vet ikke med rådasand, her er det sikkert andre som har peiling og kan svare deg på om denne er "myk" nok til coryer. Men hvis du skal ha coryer, så er det nok best med sand/noe de kan sile gjennom gjellene. De går sikkert fint på rund stein, men det er da som sagt ikke noe de kan sile gjennom gjellene.

Nå er det vel ikke fin badestrandsand på alle stedene coryene lever vilt heller, men hvis man har en bitteliten plan om å holde coryer på et tidspunkt, er det kanskje likegreit å velge noe som passer de allerede i starten. Så slipper du å tenke på det senere.
Enig med Grapejuice her...hvis man har maller i tankene, er det best å planlegge substrat deretter.
Jeg har Rådasand 0.8-1.2 i ett av mine cory-kar. Den fungerer greit, men er kanskje "på kanten" grov og skarp...og jeg har inntrykk av at plantene ikke er så komfortable der. Kan være noe jeg bare innbiller meg..

Biltemasanda er grei nok, men har den ulempen at den har alt for vid kornstørrelse, imho, med korn helt ned i 0.1 mm. I et annet cory-kar har jeg en hvit sand på 0.4-0.8 mm, den er ideell for coryene å jobbe med og ligger fint på plass. Det er den "rette" kornstørrelsen for cory, etter min mening. Ihvertfall er 2-3 mmm alt for grovt.
Takker for svar ?

Lurer på om jeg skal prøve Rådasanden som har 0,4-0.8 mm da. Vil jo det beste for fiskene. Og blir vel litt roligere i karet nå med bare 1 Pleco, i motsetning til 2 som jeg hadde før. Bare håpe at ikke filteret flytter for mye av sanden med den størrelsen og da ?
Holder det med 80kg sand, eller burde jeg gå for 100kg? Er 200cmx60cmx60cm 720 liters kar.

Mvh
Frode
Med et kjapt regnestykke, vil et gjennomsnitt på 7 cm sand tilsvarer 84 liter sand. Og hver liter veier bortimot 1.5 kg.
Skal ha bunnsubstrat undersanden også, så regner med det holder med 100kg da ?
Takk for god hjelp ?

Mvh
Frode
Da skal du vel ha 1 cm næringssubstrat under, så det blir 72 liter....altså sånn omtrent akkurat 100 kilo
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap