Kjøp av nytt akvarium

Så, da har jeg herved vært å kjøpt meg 2 stk 54 litere akvarium.

Kom hjem å oppdager at akvariene går på en slags sparepære på 11W.

Mitt spørsmål er: kan jeg skifte den ut til LED rør ? Er sparepæren god nok til å gi gode oppvekstvilkår til blomstene mine? Og er det enkelt å kjøpe nye pærer? Finner ingenting på nettbutikker i Norge. Kan man bruke vanlig sparepære?
Hvilket merke er akvariene...Aquael ?
Dette er sannsynligvis PL-lysrør, ikke "sparepære" egentlig. Rør som passer kan være vanskelig å få tak i, har et slikt kar selv. Lyset er ikke så veldig bra, det spørs hva slags planter du har tenkt deg...går ut fra at du ikke mener 'blomster'.

Om du kan bytte det ut med LED-rør eller sparepære kommer litt an på bl.a. fatningen, men røret er vel så kort at et begge de løsningene blir like dårlig. LED-rør er ikke så veldig bra de heller, gir relativt lite lys. Men det kan være mulig å sette inn et skikkelig LED-armatur...kommer an på hva slags plass det er i lokket.
Det heter Aa akvarium. Aldri hørt om dette merke før :s

Det er planter og ikke blomster nei

Hvordan kan man evt sette inn LED-Armaturer? Fins det noen guider?

Karene koster bare 800kr og siden jeg har hatt negative opplevelser med Juwel tidligere tenkte jeg å prøve dette. Men skulle vel heller gått for noe annet :/

Har sett på akvariet ditt, og det er faktisk en slags sparepære med vanlig E27-sokkel. Sier ikke noe om hva slags lystemperatur det er på lampa, men det kan godt hende den fungerer okay til ditt bruk hvis du ikke skal ha krevende planter. Bytt ihvertfall ikke til vanlige sparepærer, da disse ikke er laget for akvarium-applikasjon.

Nei, noen guider fins det ikke for LED-armaturer. Hvis du løfter lokket og tar et bilde av innholdet, kan jeg si litt mer om det går an å sette inn noe brukbar LED. Det er riktignok ikke mange LED-armaturer som kan klines opp i et akvarium-lokk, for det blir fort for varmt. Eneste jeg vet om er Finnex Stingray...dem har jeg tre av selv og de er bra...og kommer med beslag til innfesting.
@SilverShaded: Vet du om Finnex Stingray har noen norske forhandlere?
Det har de ikke...fins omtrent ikke forhandlere i det hele tatt noe sted i verden tenfor USA, de selger hovedsaklig gjennom sine egne outlets. Deres egne web-butikk er AquaVibrant. De sender imidlertid ikke ut av USA...jeg kjøpte min Finnex Planted+ derfra i 2014 vha. JetCarrier. Det fungerte helt utmerket.
Men nå er det egentlig like greit å handle fra dem via Amazon. Alle mine Stingrays er kjøpt sånn. Vær obs på at Stingray ikke er et armatur for de aller mest lyskrevende plantene, men er utrolig bra forlav-og medium planter. Pris i forhold til kvalitet er uslåelig. Men skal du opp i krevende-klassen, må du ha Planted+ eller planted+ 24/7.
Etter en nøye gjennomtenknings periode tok jeg følgende valg og har herved bestillt 2 stk wromak Classic 60x30cm - Svart fra Aquamanias. Her er d jo med 1 stk lysrør. Mye enklere å evt installere ett lysrør til da.

Noen som har en guide på hvordan man monterer inn flere lysrør i taket? Den som er her inne på forumet blir jo ikke helt det jeg skal gjøre

Dette var egentlig et dårlig valg, siden det sitter "gammeldagse" 15W T8-rør i dem. Tror at det opprinnelige røret er bedre.
Kan forsåvidt være enig i det, men det finns overhodet ingen norske butikker som selger denne type lamper i akvariebutikkene her i Trondheim. Fant heller ingen i norske nettbutikker. Håpet det egentlig var mulig å sette inn t5 lysrør i denne om jeg bare tok å skiftet ut hele t8 innredningen med t5. Om det lar seg gjøre er jo en annen sak ????

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1017&thread_id=29276&sr=21
Denne linken kan evt funke kanskje
valtam
Håpet det egentlig var mulig å sette inn t8 lysrør i denne om jeg bare tok å skiftet ut hele t5 innredningen med t8. Om det lar seg gjøre er jo en annen sak ????

Det der skjønte jeg ikke...du har da ikke T5-innredning, så hva er det du vil skifte ut og i hvilket lokk ? Eneste fordelen med T8-rør er at det fins produsenter som har rør med bra spektrum. Bortsett fra det er det et steg tilbake i forhold til "sparepærene", for ikke å snakke om LED.

Hvis du ønsker bra belysning (plantevekst-messig), er din beste opsjon å droppe lokkene, legge på en glassplate og sette på et LED-armatur, alternativt rive ut innmaten fra de opprinnelige lokkene og montere Stingray.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap