125l juwel - utvendig filter

Hei

Jeg har tenkt å bytte ut filteret på en 125liters juwel akvarium, og som jeg forstår er det utvendig filter som gjelder.

Kan dere anbefale en? som ikke koster alt for mye. Har sett litt på nettet, og det er aaaalt for mye å velge mellom, så skjønner ikke hvilken jeg skal velge.

Trenger en som er lett å vedlikeholde, og som jeg bare kan la stå over lenger perioder uten å gjøre noe med. Når jeg må rense filtrene må det være ganske enkelt å gjøre.

Hadde satt pris på forslag med merke og modell
Hvordan er det med ett Eheim PRO 3 2228? Ser at det ligger en ute på finn som er ny.. vil denne være ok? er denne bra? dekke mitt behov? Er filter som følger med på denne bra? eller bør de byttes ut med noe annet?

Denne ligger ute for 1800 kr, men man får jo mye annet til den prisen.. eller noe rundt der. Bør jeg velge denne? eller noe annet?
Da trenger du noe som er enkelt, men effektivt og pålitelig. Alle utvendige filter krever omtrent samme jobb ved filter-rens, bortsett fra Fluval hvor man må skru ut skruer for å åpne lokket. Bortsett fra det, må man løfte ut kurver og skylle dem i akvarievann...likt for alle, mer eller mindre.

Den beste og billigste varianten er nok Eheim eXperience, i ditt tilfelle burde en modell 250 holde. Her i huset går det to av eXperience 350, og de renses omtrent to ganger i året.

Litt dyrere, men kanskje enda bedre når det kommer til filter-rens, er en Eheim pro3 250 (2071)...den har et forfilter, slik at du kan komme unna med en regelmessig rens av forfilteret og derfor ikke trenger ta ut kurvene like ofte.
Vel...du får et helt nytt Eheim eXperience 250 for den prisen. Syns 2228 blir litt over the top for en 125-liter.
SilverShaded
Da trenger du noe som er enkelt, men effektivt og pålitelig. Alle utvendige filter krever omtrent samme jobb ved filter-rens, bortsett fra Fluval hvor man må skru ut skruer for å åpne lokket. Bortsett fra det, må man løfte ut kurver og skylle dem i akvarievann...likt for alle, mer eller mindre. Den beste og billigste varianten er nok Eheim eXperience, i ditt tilfelle burde en modell 250 holde. Her i huset går det to av eXperience 350, og de renses omtrent to ganger i året. Litt dyrere, men kanskje enda bedre når det kommer til filter-rens, er en Eheim pro3 250 (2071)...den har et forfilter, slik at du kan komme unna med en regelmessig rens av forfilteret og derfor ikke trenger ta ut kurvene like ofte.


hvordan er Eheim Pro 4+ 250 kontra Eheim pro3 250? Bør jeg gå for modellen over? for å få høyre gjennomstrømning av vann?
Disse to filtre (Pro3 250 og Pro4 250) har akkurat samme gjennomstrømningskapasitet ! Vil tippe de har akkurat samme motor.

Eheim Pro4 er ganske nye, og har da en ekstra Xtender-funksjon som gjør det mulig å utsette filterrens littegrann. Ser ikke noen særlig fordel med dette...hvis filteret trenger rens, bør det renses...ferdig snakket. Å lede vannet utenom noe av filtermediene for å utsette rens, kan være en risiko. Det er bare en ekstra-dings som kan gå i stykker, slik jeg ser det....og den gir selvsagt høyere pris på filteret. Ellers er det samme filter.
Er det noe poeng i å gå for 350? eller evnt 450? oppnår jeg noen fordel ved å gjøre det?
Vel...det er litt relativt. Ett poeng ville være om du kanskje tenkte på et litt større kar i overskuelig fremtid, da har det virkelig noe for seg å skaffe et større filter allerede nå.

Ellers vil jeg si det kommer an på hva slags fisk du planlegger. Til fisk som skal ha rolige strømforhold (scalarer, guramier) er det ihvertfall dumt...da må man drive og strupe filteret for at ikke fiskene skal gå veggimellom. Og jeg tror ikke det egentlig er så sunt for motoren i det lange løp. Jeg vil si at 250-modellene er allerede godt pluss-dimensjonert for 125 liter, med mindre du skal ha karet fullt av meget sølete fisk (f.eks. sugemaller).
tusen takk for gode råd
hva med ett av disse?

http://www.webzoo.net/eheim-pro-3_561.html

forstår det slik at uansett om jeg kjøper ett av de store her, skal det være mulig å justere dem slik at kraften ikke er så stor når vannet kommer ut av filteret.

Disse er jo litt dyre da, men hvis jeg får tak i noen rimelig brukt eller noe, er de verdt å satse på?
Alle de som er på den siden du linket til er for store for 125 liter, etter min mening. Vet ikke hva du skal med det, hvis du ikke planlegger større kar. Å drive konstant struping er som allerede nevnt ikke ideelt på permanent basis.

Å kjøpe brukt er selvsagt en mulighet, men det med størrelse gjelder jo like fullt. Og bruktkjøp er bruktkjøp...en vet aldri hvordan utstyret har vært behandlet og vedlikeholdt. Jeg ville nok heller ha kjøpt et riktig dimensjonert filter nytt, enn et veldig overdimensjonert brukt.
Hei

jeg kjøpte for noen uker siden en Eheim pro 4 250 til en god pris hos zoopermaked.no
De har gode priser på utvendige Eheim pumper.

verd og ta en titt.



tusen takk for gode tips
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap