- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hva er dette?
Hva er dette?
Postet 22.07.16 kl 17:25
Det kan være enten eller, eller begge deler. Det kan se ut som slike hudskader som føler feil/dårlige vannverdier. Med såpass ulike arter (platy og corydoras går ikke bra ihop mht. vannverdier), blir spørsmål om hva vannverdiene egentlig er, for pH, GH, NO2, NH3/NH4 og NO3 ? Og hva måler du med ? Hva slags filtrering har du i karet, og hvilke rutiner for vannbytter/slamsuging ?
Postet 22.07.16 kl 18:07
Iflg butikken passer disse fint sammen.
Butikken som har pekt ut hva passer sammen.
Bruker dråpe test på ph og nitrit.
Har pumpen som fulgte med akvariet.
Bytter ut 30% vann hver uke.
Glemte å nevne at jeg kun har hatt akvariet i ca 3 uker.
Ingen av de andre fiske sortene som har dette.
Kun de nye jeg kjøpte.
Bruker også happy-life
Butikken som har pekt ut hva passer sammen.
Bruker dråpe test på ph og nitrit.
Har pumpen som fulgte med akvariet.
Bytter ut 30% vann hver uke.
Glemte å nevne at jeg kun har hatt akvariet i ca 3 uker.
Ingen av de andre fiske sortene som har dette.
Kun de nye jeg kjøpte.
Bruker også happy-life
Postet 22.07.16 kl 18:56
Vedkommende i butikken som har anbefalt dette, har liten peiling på akvaristikk...ikke ulikt de fleste dyrebutikker rundt omkring i dette landet. De ansatte er ikke akvarister, de er selgere. De driver en "cold-reading" av kundene...ser hva de liker, og anbefaler dette. På den måten fyller de salgskvoten sin. Det fins hederlige unntak, men butikk-ansatte har tatt livet av flere fisk enn jeg orker å tenke på. Det er bare å lete her på forumet, det fins hopetall av "hjelp, fiskene mine dør"-tråder, med gjengangertema "jamen, butikken sa...".
Du svarer ikke på spørsmålene mine angående hva verdiene er, og "pumpen som fulgte med akvariet" sier ingenting.
Hvis du har hatt akvariet i 3 uker, er det ikke innkjørt...vet ikke hvor lenge du har hatt fisk i det, men tipper butikken sa at du kunne sette inn fisk etter et par dager...
Råd : Skaff deg dråpetester for NH3/NH4 og GH, ihvertfall, og les deg opp her på forumet om innkjøring og vannverdier. I mellomtiden, bytt minst 30% vann daglig, kanskje coryene kan reddes.
Du svarer ikke på spørsmålene mine angående hva verdiene er, og "pumpen som fulgte med akvariet" sier ingenting.
Hvis du har hatt akvariet i 3 uker, er det ikke innkjørt...vet ikke hvor lenge du har hatt fisk i det, men tipper butikken sa at du kunne sette inn fisk etter et par dager...
Råd : Skaff deg dråpetester for NH3/NH4 og GH, ihvertfall, og les deg opp her på forumet om innkjøring og vannverdier. I mellomtiden, bytt minst 30% vann daglig, kanskje coryene kan reddes.
Postet 22.07.16 kl 19:06
Basert på det du sier, tipper jeg ammoniakk eller nitritt..
Hvis du kjenner noen med et ferdig innkjørt kar i nærheten, kan du kanskje få litt av filtervatten deres. Husk i såfall at den må fraktes i akvarievann fra hans filter til ditt. Da får du kjapt innført de bakteriene som kjører nitrogensyklusen. Inntil karet er kjørt skikkelig inn, støtter jeg å bytte 30-50% vann hver dag, og prøve å redde corydoras'ene.
Temperatur rundt 25 grader?
Platyer og corydoras funker sammen rent sosialt, men de har ulike krav til bl.a. pH-verdi, temperatur og GH (hardhet). Sjekk fiskebasen.
Hvis du kjenner noen med et ferdig innkjørt kar i nærheten, kan du kanskje få litt av filtervatten deres. Husk i såfall at den må fraktes i akvarievann fra hans filter til ditt. Da får du kjapt innført de bakteriene som kjører nitrogensyklusen. Inntil karet er kjørt skikkelig inn, støtter jeg å bytte 30-50% vann hver dag, og prøve å redde corydoras'ene.
Temperatur rundt 25 grader?
Platyer og corydoras funker sammen rent sosialt, men de har ulike krav til bl.a. pH-verdi, temperatur og GH (hardhet). Sjekk fiskebasen.
Postet 23.07.16 kl 03:44
Endret: 23.07.16 kl 03:45