Hva er dette?

Hei

Har et 60 L akvarium.
6 platy og 10 neontetra. Alle de er bra.

I forgårs kjøpte jeg 5 pansermaller.
3 av de endte opp som denne. Noe hvitt belegg....

Av de 2 som fortsatt er igjen, er en aktiv og 1 ligger bare stille.

Er dette sykdom eller andre årsaker?

Ph og nitrit har jeg sjekket hver dag.
Det kan være enten eller, eller begge deler. Det kan se ut som slike hudskader som føler feil/dårlige vannverdier. Med såpass ulike arter (platy og corydoras går ikke bra ihop mht. vannverdier), blir spørsmål om hva vannverdiene egentlig er, for pH, GH, NO2, NH3/NH4 og NO3 ? Og hva måler du med ? Hva slags filtrering har du i karet, og hvilke rutiner for vannbytter/slamsuging ?
Iflg butikken passer disse fint sammen.
Butikken som har pekt ut hva passer sammen.

Bruker dråpe test på ph og nitrit.
Har pumpen som fulgte med akvariet.

Bytter ut 30% vann hver uke.

Glemte å nevne at jeg kun har hatt akvariet i ca 3 uker.
Ingen av de andre fiske sortene som har dette.
Kun de nye jeg kjøpte.
Bruker også happy-life
Vedkommende i butikken som har anbefalt dette, har liten peiling på akvaristikk...ikke ulikt de fleste dyrebutikker rundt omkring i dette landet. De ansatte er ikke akvarister, de er selgere. De driver en "cold-reading" av kundene...ser hva de liker, og anbefaler dette. På den måten fyller de salgskvoten sin. Det fins hederlige unntak, men butikk-ansatte har tatt livet av flere fisk enn jeg orker å tenke på. Det er bare å lete her på forumet, det fins hopetall av "hjelp, fiskene mine dør"-tråder, med gjengangertema "jamen, butikken sa...".

Du svarer ikke på spørsmålene mine angående hva verdiene er, og "pumpen som fulgte med akvariet" sier ingenting.

Hvis du har hatt akvariet i 3 uker, er det ikke innkjørt...vet ikke hvor lenge du har hatt fisk i det, men tipper butikken sa at du kunne sette inn fisk etter et par dager...

Råd : Skaff deg dråpetester for NH3/NH4 og GH, ihvertfall, og les deg opp her på forumet om innkjøring og vannverdier. I mellomtiden, bytt minst 30% vann daglig, kanskje coryene kan reddes.
Basert på det du sier, tipper jeg ammoniakk eller nitritt..
Hvis du kjenner noen med et ferdig innkjørt kar i nærheten, kan du kanskje få litt av filtervatten deres. Husk i såfall at den må fraktes i akvarievann fra hans filter til ditt. Da får du kjapt innført de bakteriene som kjører nitrogensyklusen. Inntil karet er kjørt skikkelig inn, støtter jeg å bytte 30-50% vann hver dag, og prøve å redde corydoras'ene.
Temperatur rundt 25 grader?
Platyer og corydoras funker sammen rent sosialt, men de har ulike krav til bl.a. pH-verdi, temperatur og GH (hardhet). Sjekk fiskebasen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap