Fisker til en 80 liter tank

Hei.
Drev med akvarium for mange år siden, men etter at jeg fikk et smertesyndrom i begge armene bestemte jeg meg for å slutte med denne hobbien. Jeg kjenner at jeg savner det noe helt vanvittig og har uendelig lyst til å starte opp igjen. Har kommet frem til at jeg er rimelig sikker på at jeg vil klare å holde en 80 liter i gang uten at hverken fisker eller jeg skal lide noen nød (skulle det ikke gå overtar et familiemedlem tank og fisk), og vil derfor gjøre et forsøk. Men jeg sliter litt med sammensetting av fisk. Ønsker meg noe som ikke krever alt for mye, men samtidig er jeg ferdig med de standard nybegynner fiskene (platy,guppy osv).

Jeg har lett i fiskebasen, mye fint der, men å finne ut hvilke fisker som passer sammen er verre.

Jeg tenker at jeg vil ha en type hovedfisk,
Feks Sommerfuglciklider, de er flotte og spennende men jeg er litt usikker på hvor agressive de egentlig er og hvor stor plass de vil kreve. Forslag til en annen spennende og fargerik fisk som vil passe bedre mottas med takk

Stimfisk. noe som stimer godt og som passer sammen med hovedfisken hadde vært flott.

Algespiser. Noen som liker å hjelpe til med å rydde opp i alger og annet snacks

Alltid hatt lyst til å prøve meg på Khuli ål, men regner med at den lett kan komme i veien for hovedfisken hvis den er agressiv og liker seg på bunn.

All hjelp til å sette sammen et blikkfang for en som savner å se et levende bilde i stua mottas med stor takk!
Fiskebasen er lettere å brukere hvis du vet hva slags vannverdier du har i springen og holder deg rundt det. Krav til pH og GH bør stemme godt overens for de artene du velger, og da er det enklest å drive karet (minst mulig "tilpasning" og mekking med vannet). I tillegg er størrelsen på karet betydningsfull, siden fiskestørrelse begrenses av dette.

Det jeg ville anbefale, er en liten gjeng med corydoras på bunnen, en eller annen middelsstor art med litt farger, kanskje C. adolfoi ? Dette forutsetter finkornet sand som bunnlag og lett surt og bløtt vann.

Som algespiser er etter min mening SAE uovertruffen, og du slipper ancistrus o.l. som søler mye og tar opp bunnplass. 4-5 av disse gjør susen...men kjøp dem små ! Noen amano-reker i tillegg er morsomt, og de hjelper også med å holde karet pent.

Til å befolke øvrige vannlag er en liten stimfisk fint. Ta en titt på Nannostomus-artene...mange fine der ! Eller kanskje en flokk Titteya-barber ? Disse er flott å se på og meget fredelige fisk.

Med dette ville du få et både fredelig, morsomt og vakkert akvarium, med "lettdrevne" fisk som klarer seg fint med regelmessige vannbytter og en slamsuging nå og da. Du har jo også god tid på å velge...karet/filteret skal jo kjøres inn i 5-6 uker. Så les deg opp på Fiskeløs Innkjøring....start f.eks her og her. Og har du spørsmål underveis, hjelper vi deg Lykke til !
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Selstad
Reklame for plussmedlemskap