Møbel til 120 liters akvarium pluss litt andre spm

Hei!

Vi er nybegynnere på stort akvarium. Har tidligere hatt aquabox. Nå har vi kjøpt et brukt 120-liters akvarium som jeg skal hente i morgen. Det følger med pumpe, rensefilter, algeskrape, fødekasse, gradestokk, luftslange (hva er nå det?), hov, vaskeskrape, lys og varmekolbe(mulig defekt).

Spm nå er hva det kan stå på. Jeg tenker å sette det i gangen, der det ikke vil komme noe særlig sollys inn, er det grei plassering? Med lys og evt timer vil det vel bli nok lys uansett? Vi har ikke noen god plass for det i stua.
Vurderer å kjøpe en hemnes kommode fra ikea (etter litt leting rundt blant annet her inne) der jeg så at det gikk fint med et 160-liters Akvarie, så får vi fortsatt beholdt lagringsplass der.

Evt ulempe med å stå i gangen er kanskje temperaturen, men da gjør vel varmekolben jobben? Hvor mange stikkontakter trenger man egentlig til et akvarium?

Så må jeg vel ha noe mer utstyr. Sikkert en ny varmekolbe, hva koster en sånn, og hvor mange watt?
Må jo ha sand, skjønt at grus ikke er noe særlig. Samme hva slags sand?
Planter
Mat
Og fisk etterhvert, når karet er igang.
Hva slags fisk går i et 120-liters? Noen typer går vel bedre sammen enn andre. Både med tanke på temperatur, vannkvalitet, mat os
Jeg er takknemlig for svar!
120 liter er jo ikke så veldig stort, men det blir tungt nok med sand, vann og utstyr. Om kommoden holder, kan jeg ikke svare på...det oppgies ingen bærevekt på Ikea's sider, og jeg kjenner ikke dimensjonene på karet (det har også noe å si for hvordan vekten fordeles). Hvis det er et Juwel-akvarium, ville jeg heller satset på å kjøpe bordet som hører til karet.

Luftslangen hører antagelig til filteret, som da formodentlig er et innvendig filter ?

Varmekolbens størrelse avhenger av to ting : temperaturen i luften og temperaturen du ønsker i akvariet. Hvis det ikke er veldig kaldt i gangen, burde det holde med en varmekolbe på 100W. Det er bare bra at det ikke er sollys der akvariet står, det virker bare fremmende på alger. Forøvrig trenger du kontakter til filter, lys og varmekolbe, altså 3 stykker.

Nei, det er ikke helt likegyldig hva slags sand du bruker, det bør i utgangspunktet være kvartssand, som ikke påvirker vannverdiene nevneverdig. Jula har en fin sand som er beregnet til basseng-filter, men det begynner å bli utsolgt nå. Ser de har noen igjen på Gjøvik. Ellers er det mange som bruker sand fra Biltema. Hvis lysrørene er gamle, bør de også byttes.

Planter (og mye annet utstyr) finner du her.

Når det gjelder fisk er det viktig at de passer både med akvariets størrelse, krav til samme vannverdier og gemytt. Du kan jo søke litt i Fiskebasen her på AF. Det er en fordel å vite hva slags vannverdier du har i krana, og så gå ut fra disse verdiene når du leter etter mulige fiskearter. Kommer jo an på hva du liker selv også. Imens skal vel karet settes opp og kjøres inn, og det tar tid. Så kanskje det er lurt å lese seg opp på Fiskeløs Innkjøring, f.eks. her og her.
Takk for svar.
Karet er 80 bredt, 50 høyt og 30 dypt.
Jeg vet ikke merket på karet før i morgen. Hva koster evt disse bordene?

Hmm, da skulle jeg hatt en kontakt til :p

Takk for svar og linker, har lest litt om fiskeløs tilvenning her inne, men må lese mer. Skjønner ikke helt det der med vannverdier enda.. Hva bruker jeg til å måle med?

Jeg får også ta turen ned på ankazoo her i byen, de har stort utvalg i utstyr og diverse til fisk. Og mye kunnskap de og. Der finner jeg sikkert også det jeg trenger.
Til både innkjøring og daglig drift av et akvarium trenger man dråpetester. Dette er det beste middelet vi har til å kontrollere at vi tilbyr fiskene våre best mulig vannkvalitet. Du trenger dråpetester for pH, hardhet (GH og KH), ammoniakk (NH3/NH4), nitritt (NO2) og nitrat (NO3). Det er bred enighet om at JBL dråpetester er best, du finner dem her.

Hvis du går inn og leser trådene jeg linket til om innkjøring, vil du kanskje få bedre forståelse av hva innkjøring egentlig er, og hvorfor det må gjøres. Det er ikke tilvenning, for det er ingen fisker i akvariet...vi bruker Salmi ammoniakk til å simulere at det er fisk i karet mens de gode bakteriene etablerer seg i filteret. På den måten er det ingen fisker som behøver å gjennomgå den perioden med giftige ammoniakk- og nitritt-verdier som automatisk kommer før filterbakteriene er klare til å gjøre jobben med å fjerne avfallsstoffene.

En liten ting til : Vær meget forsiktig med å ta råd fra ansatte i dyrebutikker...de er ikke akvarister og har ofte meget dårlige kunnskaper om akvaristikk. De er selgere og måles på hvor mye varer de klarer å prakke på deg, ikke på sine kunnskaper. Mange her har kommet meget skjevt ut etter råd fra dyrebutikk, med fiskedød og elendighet til følge. Finn ut hva du skal ha før du handler noe...spør gjerne her først
Igjen, takk for gode svar.

Ja skal lese mer før jeg gjør noe som helst, og få tak i disse dråpetestene. Er det engangstester, eller kan jeg bruke de flere ganger?

Har skjønt det som at det er vanlig salmiakk dere bruker? Og har skjønt at det kan ta flere uker før det er klart.
Har også skjønt at man kan kick-starte akvariet med vann/bakterier fra et akvarium som er igang. Men er det lurt?
Hva blr man da passe på?

Ja liste er nok nødvendig, og spør gjerne her først

Får se hva som følger med i morgen av ting, og hvilken type akvarie det er.

Vil denne kofferten dekke det jeg trenger, pluss test for gh i tillegg? Blir billigere å kjøpe sett enn en og en ser det ut til.


Æsj, får ikke til link, bare hopper ut av nettleseren...
Vel...som du sier, du trenger GH-testen i tillegg. Og pH-testen som er i settet er ikke god nok, den går fra pH 3-10 og viser bare halve pH-enheter. Det er mye bedre å satse på en av de mer nøyaktige testene, som f.eks. pH 6.0 - 7.6.
Dråpetestene varer ganske lenge, man bruker bare noen få dråper hver gang.

Det vi bruker er Lilleborg Salmi, som du ofte finner i dagligvaren. Den inneholder kun ammoniakk løst i vann (ikke noe såpe eller parfyme).

Ja, man kan kickstarte filteret på flere måter. Risikoen er at man kan få med seg smittestoffer fra et annet kar, så det må være noen man stoler 100% på, og at bakteriene ikke klarer seg like bra i annet vann. Uansett tar det gjerne litt tid før bakteriene får etablert og forøket seg, ofte en uke eller to. Innkjøringen/testingen blir som i Guiden, bare raskere.
Ok, da skal jeg regne litt på det og se hva som lønner seg. Og lese mye, og flere ganger :p

Da tenker jeg det er tryggest å gjøre alt fra "bunnen av" uten å blande inn andre bakterier.

Nå sitter jeg mest å lurer på om jeg får plassert dette karet ett eller annet sted :p Måtte være litt rask med å bestemme meg for om jeg skulle kjøpe eller ikke, så har ikke fått målt og sett hvor det er plass...
Men nå får jeg iallefall karet i hus, så får jeg bruke litt tid. Har ønsket meg akvarium i noen år, så nå er muligheten der.
På sånne akvariebord; er det topplata der akvariet skal stå som er de oppgitte målene, eller er det selve understellet som de oppgir målene på? For jeg tror jeg skal få et sånt til å passe i et hjørne på stua.. De målene som står er 81x36x73 og når målene på akvariet er 80x30x50 bør det gå? Så sant det er den plata som er 81x36?

Ble mye spm nå, beklager :p
De beste akvariebordene er de som er "firkantet hele veien", altså der topplata ikke henger ut over veggene på bordet. Ideen bak det er at karet skal passe akkurat til topplata, vekten av karet vil da overføres direkte ned gjennom veggene til underlaget/gulvet. Da hviler ikke hele vekten av karet på selve topplata....hvis du skjønner min litt kronglete fremstilling Å ha et kar som er for lite til topplata er derfor heller ikke bra. Jeg vet ikke hvilket bord du referer til...hvordan er 'fasongen' på det ? Karet ditt har noen litt merkelige mål (veldig smalt og høyt), så det er ikke lett å få bord som passer.
Det bordet jeg kikket på fra juwel hadde en topplate som hang utenfor ja.. Æsj, er det som passer best i hjørnet på stua sidn jeg har både skjenk og vitrineskap på hver side der...:p

Hmmm, må tenke godt gjennom dette med bord og plassering ser jeg...

Ja det er noen rare mål på karet, og fronten ser buet ut på bildet. Spent på om dette var et godt kjøp eller ikke :o

Men nå må jeg legge meg, jobb i morgen 7.30 :p
Ja da har jeg fått hentet akvariet. Det må nok få en grundig vask, hadde stått i kjeller i 3 år. Hva bør jeg vaske med? Rent vann bare?
Og så ser det ut som om både lysrør og varmekolben må skiftes. Var et hull i varmekolben, og blitt rust inni... Det var rust i lokket til akvariet også, der man kan åpne luka til lysarmaturet. Hva gjør jeg med det? Har det noe å si? Lysrørene har fått en del svarte flekker, så de så gufne ut.
Var med en del dekorasjon, noen typer stein og et slags hus. Og utstyr til å slagside osv.

Pumpa (het eheim eller noe?) ser også ganske skitten ut etter lagring. Skal den åpnes eller noe, for filteret sitter vel inni der? Det bør kanskje også skiftes?

Har ikke fått tid til å se så grundig på det enda, og vi må jo først ha et bord på plass..
Vask akvariet med rent eddikvann, ikke noe såpe. Du kan bruke en slik husholdnings-svamp med to sider, slike du får billig i 10-pakk på dagligvaren. Den tard et meste av fastgrodd skitt. Når akvariet er rent, bør du sette det et trygt sted (ute ?) og fylle det opp for å sjekke for lekkasjer. Et akvarium som har stått så lenge kan tørke ut i silikonfugene, og så lekker det. En av farene med å kjøpe brukt...

Filteret må du også skrubbe rent...hiv de gamle filtermediene, de er ubrukbare. Lysrørene kan du nok også bare kaste, ja. Får håpe armaturet virker i det hele tatt, hvis ledningskoblinger er rustet kan det være tvilsomt. Er det T8 eller T5 rør (det skal stå på røret hva det er) ? Er det T8, kan det hende det har glimtennere som bør byttes. Det får du i lampebutikk, ta med en av de gamle og få tak i nye i så fall. Luka i lokket er det ikke så mye å gjøre med, annet enn å forsøke å pusse bort det verste av rust.
Med nytt av alt mulig blir det til slutt dyrere å kjøpe brukt...
Ja jeg ser jo det at det fort kan koste litt å få det i orden ja... Men gjort er gjort... Får ikke sett noe mer på det før tidligst søndag tror jeg, vi skal bort i helga.
Mulig dette var et stort bomkjøp, får ta et overslag på hva det vil koste å fikse det..

Takk for gode svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap