En del spørsmål, oppstart av nytt akvarium

Vi har hatt et lite 60l i mange år, hvor det har vært Molly, Platy og en (snill og stor) kinesisk algespiser.

For ca 3 måneder siden fikk jeg et Ferplast Cayman 110 Pro (230 liter), med det kom det også en delvis defekt Eheim 2073.

I 230l har jeg nå stående en Eheim 2171, det har stått i ca 3 måneder med vann, vi har flyttet vann og guffe fra pumpa i det lille akvariet med jevne mellomrom i hele tidsperioden og vannet måler helt fint i begge - har målt selv og har tatt med vannprøver til en lokal dyrebutikk.

For en uke siden så flyttet vi over alle Platy, kinesiske algespiseren og 3 L-144 over i det nye/store akvariet.
Over til spørsmålene:

Noen av Platyene svømmer av og til litt med ryggfinna nedslått, kan det være av stresset over å ha blitt flyttet til et nytt miljø? Det er en som av og til svømmer mye i overflaten, kan det være av samme årsak?

Den kinesiske algespiseren som i det mindre akvariumet svømte mest langs bunnen bruker nå hele akvariumet, og svømmer veldig mye opp og ned langs veggene. Den var tidligere ganske rolig og inaktiv, nå er den veldig aktiv. Burde denne ha flere av samme art eller kan den klare seg alene?

Holder det å kjøre 2171 i det akvariet eller blir det for lite? Jeg har fikset 2073 som nå kan brukes i tillegg - men det blir kanskje veldig mye med begge samtidig på 230l kar?

Vi har for det meste levendefødere, og med Eheim pickup 160 i 60l så har det av og til havnet noen yngel inne i pumpekammeret. Jeg har sett mange rart DIY-løsningen for å hindre yngel i å bli dratt inn av de større Eheim eksterne pumpene. Er det noen som har gode tips her? Noen kjører grove natursvamp som de trer rundt innsug mens andre har tilpasset ynglekammer som står rundt innsuget. Vil svamp rundt påvirke vanngjennomstrømningen i filteret?

Og av mat. Vi har brukt noen sinking wafers, og Tetra Pro (rød). Er det noe annet som anbefales til Molly/Platy sammen med L-144 og en kinesisk algespiser?

Alle gode svar og tips mottas med takk

//Marius
Når du sier at det "måler fint", hva er de faktiske vannverdiene for ammoniakk, nitritt, pH og GH ?

Ut fra fiskenes oppførsel høres det ut som noe er galt med vannet. De burde ikke klemme finner pga. flytting...de høres stresset ut. Filteret burde forsåvidt rekke et stykke, men er litt i minste laget. Har selv større filter enn dette i både 120 liter og 190 liter. Er det god bevegelse i overflaten ? Hva slags vannbytterutiner har du ? Jeg ville nok latt de to filtrene kjøre paralellt i 5-6 uker, og så l 2073 overta.
Som yngelsikring går det greit å tre litt nylonstrømpe utenpå innsuget. Det hindrer ikke sirkulasjonen så lenge du passer på å holde strømpa ren. Men det krever effektiv slamsuging, siden du har såpass sølete bunnfisk.

Hvis algespiseren har vært alene lenge, klarer den seg nok alene. Men egentlig trives de best i grupper.

Som navnet sier, trenger algespisern grøntfor, dette er en vegetarianer ! Det samme gjør platy/molly og L144. Og Tetra er ikke akkurat kvalitetsmat. Vet ikke hva slags sinking wafers du bruker ? I alle fall bør du sørge for litt levendefor innimellom (frossent), og ellers gi dem grønnsaker som forvellede erter, spirulina og brennesleskudd, med litt agurk/squash av og til.

NO2-: 0
pH: 7,3
GH: 11
NH3: 0.01ppm

Det var det butikken ga meg av verdier.

Og ja, jeg synes også noen av dem virker stresset - mens de fleste fiskene tar livet helt med ro og oppfører seg helt normalt så er det noen av dem som virker stresset som du sier.

2171 som står tilkoblet i dag (250T) er thermo+filter. Nå er det ikke sånn at det varmer vannet noe særlig, de ligger rimelig stabilt på 24 grader selv om innslaget på thermodelen er satt til 23 grader. 2073 er et rent filter. Jeg er litt usikker bare om det blir veldig mye bevegelse i vannet, om det kan være litt vel mye med begge samtidig?

Vi bytter ca 56-58 liter en gang pr uke, jeg regner med det er ca 200 liter vann i akvariet.

Har brukt Hikari Sinking Wafers. Har ikke brukt noe grønnsaker til nå, men skal ta med det.

Det er god bevegelse i overflate og under overflaten i den ene halvparten av akvariet, den andre halvdelen er roligere. Fiskene virker som de bruker begge deler av karet (bortsett fra L144 som stort sett holder seg i midten), de svømmer rolig i den litt stillere delen og virker som de leker seg i strømmen i den andre halvdelen.
Når ble det sist målt, da ? Du burde absolutt ha JBL dråpetester selv, slik at du kan holde bedre øye med vannet ditt. Dyrebutikker bruker ofte strips til å måle med, noe som kan gi svært misvisende verdier.

Har du brønnvann med så høy GH, eller bruker du noe GH+ ved vannbytter ? Vil ellers anbefale deg å bytte mer vann, 30-40%, særlig siden du har noen sølete bunnfisker. Slamsuger du skikkelig ? Lagrer du vannet før bytter, og bruker du noen slags vanntilberedningsmiddel ?
Har bestilt en http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=5201 (JBL testkoffert for å kunne ta dråpetester selv), butikken tar dråpetester - men tar betalt.

Det ble målt på tirsdag, har byttet vann etter det.

Det er vannet fra kran som er hardt, tilsetter ikke noe. Skal begynne å bytte mer vann under vannbytte.

Vannet står i ca 1 døgn for å få temp og luftet ut NH før det byttes. Slamsuger under vannbytte, det jeg rekker over før 60 liter er ute.

Bruker ingen vanntilberedingsmidler. Har aldri brukt det i 60l heller, og der har det ikke vært noe problem. Noen av fiskene (noen individer) har av og til der også klemt finner, men det har alltid gått over.

Og den kinesiske algespiseren har ikke alltid vært alene, de var 2 men den ene ble veldig aggressiv og drepte en god del Platy så den ble fjernet.
Vær obs på at pH-testen i denne kofferten er pH 3-10, noe som er ganske unøyaktig da den måler kun halve pH-enheter og er vanskelig å lese av. Anbefaler deg å bruke testen pH 6.0-7.6 (eller 7.4-9.0). Dessuten mangler GH-test !

Forstår ikke at du skulle ha så hardt vann, det stemmer ikke med dataene jeg har for Halden. Jeg får ikke vann fra samme vannverk som deg, men Sarpsborg og Halden burde ikke være så ulike. Omtrent alle offentlige vannverk i Norge leverer bløtt vann. Her er GH 0-3, litt avhengig av årstiden. Derfor tviler jeg litt på den målingen, med mindre du har noe kalkavgivende stein/grus i karet (?). Misforstå meg rett...GH på 11 er fint for platy/molly, men jeg mistenker at det ikke stemmer.

Har du lufting/pumpe som sirkulerer vannet når du lagrer det ? Det som trenger utlufting er klor...hovedvannverket i Halden bruker det, og fisk reagerer sterkt på klor, da ser man nettopp finneklemming. Ellers burde ikke tungmetaller være noe problem, vi har strenge krav til drikkevannet her i landet. Men jeg vil anbefale deg å forsøke med et vanntilberedningsmiddel, det beste er Seachem Prime. Det kan bedre en situasjon som ikke høres helt bra ut.
Oj, teksten ble jibberish av en eller annen grunn.
Tror GH-testen led av aldersproblemer, og har bestilt en mer nøyaktig PH test.
Nye dråpetester av kranvann etter 24t viser en GH på 4, akvariet viser også 4.

NO3: 0.025
No2: 0
NH4: 0.1
PH: 8
KH: 2
GH: 4

Fiskene har roet seg ned og svømmer nå helt normalt, ingen finneklemming annet enn på hunnfiskene når hanfiskene blir litt for leken av seg. Det er mye jaging etter at vi flyttet fra 60l til 230l, det er 2 voksne og 1 ung han, og 11 voksne hunner av platy.

Nå gjenstår bare å finne ut av pumpeproblematikken egentlig. Uten kolbe så burde vel 2171 stå ettersom den har varmeelement i filteret. 950l/t alene på den, og 2073 er kraftigere. Kan de kjøres sammen på et 230l, eller blir det for mye? Kan det bli for mye?
Se der ja...mine mistanker var begrunnet angående GH. Men på den annen side er en GH på 4 for lavt for platy..

Egentlig kan det aldri bli for "god" filtrering...derimot kan det bli for stor sirkulasjon. Men platy er vel ikke så følsomme for akkurat det. Og uansett vil 'jobben' (og filterbakteriene) fordele seg mellom de to filtrene, alt etter næringstilgangen for filterbakteriene. Det er jo også mulig å strupe ned begge filtrene litt mens du kjører begge sammen, hvis du syns det blir mye strøm. Klart at 2073 vil være bedre, og en varmekolbe koster da ikke skjorta Mange som selger kolber rimelig brukt her på AF, hvis det er et poeng.
Jeg tester med begge filter sammen og ser om jeg kan få plassert det sånn at det ikke blir plagsomt.

Vi har hatt platy i samme vann (aldri hatt kalksten) i flere år, de formerer seg og vokser og de som har dødd ble angrepet av en veldig aggressiv kinesisk algespiser. 90% av platyene vi har i karet nå er født og oppvokst i mykt vann, vi har fått noen hunner mer litt andre farger nå som vi fikk større kar.

Hvilke problemer skulle Platy få med for mykt vann?
Vel, arten har utviklet hele sin fysiologi over utallige generasjoner, basert på vannet i deres opprinnelige biotop. Der er vannet på GH 10 og oppover. Hardheten har først og fremst innvirkning på fiskens osmoseregulering, altså balansen av vann og salter i fiskens vev. Feil GH gjør at fisken må streve mer med å holde riktig osmose-balanse, noe som igjen fører til stress, livsforkortelse og høyere mottagelighet for sykdom (stresset immunsystem). Altså ikke nødvendigvis noe som "syns" veldig på fisken, og til en viss grad blir de tilvendt forholdene...men fiskens gener forandres jo ikke ! Som jeg har sagt ved flere anledninger, at fisken lever og 'ser fin ut' betyr ikke nødvendigvis at den har det topp. Samme med formering, det skal svært mye til at levendefødere ikke yngler.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap