Gh på 6 og ph på 8,5

Fant en dø fisk i akvariumet i dag, gh var på 6 og ph på 8,5. HVa kan jeg gjøre for å øke gh-verdien i vannet? Leste litt på nett at man kunne bruke natron, men stemmer det? Både guppy og platy vil jo gjerne ha GH på mellom 9-19. Mens phen vil dem ha på rundt 7 og 8. Skal sies at det var en av kardinaltetraen som døde.
natron kan brukes til å øke pH, ikke GH. Det fins flere måter å øke GH på, f.eks. kan du tilsette GH/TH+. Gips og utah ice er andre muligheter.

Kardinaltetra i pH 8,5 (og høy GH) er ingen god ide, denne fiskearten skal ha surt, bløtt vann. Hvorvidt pH 8,5 også er i høyeste laget for guppy og platy, skal jeg ikke si for sikkert, men hvis det står 7-8 i fiskebasen, burde vel pH helst være lavere. Hvorfor har du så høy pH? Er den slik i kranvannet også? Brønnvann eller kommunalt vann? Hva slags tester har du brukt?
Som kuledrøm sier, kardinaltetra skal ha bløtt vann. Ikke øk GH.

Noen steder øker vannverket pH til 8,5 antakelig for å spare rørene.

Hvor mange kardinaltetra har du?

Hvor lenge har akvariet vært i drift? Hvor stort er det? Hvordan er filtreringen? Hvor mye fisk har du i det? Hvor mye/ofte fôrer du? Har du testet vannet for nitritt og/eller ammoniakk?
Akvariumet har vært i drift siden begynnelsen på august, det er et juwel rio 125 liter med innebygd pumpe. Tok nitritt test på mandag denne uken før vannbytte, men den prøven var fin. Tok ph og gh test i dag. Er borrvann her jeg bor. Bruker kun aquasafe når jeg skifter vann og en gang i måneden har jeg i planta min. Forer en gang pr. dag, samt at jeg gir eplesneglene og anticitrusen litt ekstra grøntfor en gang pr. dag. Tar da ut matrester dagen etter før jeg legger i nytt. Bruker tetra dråpetester for ph og nitritt samt jbl sin for å måle gh. Skifter vann en gang pr. uke.

Men jeg kan prøve må måle ph en gang til, samt måle i kranen her også.
krepsen85
Akvariumet har vært i drift siden begynnelsen på august, det er et juwel rio 125 liter med innebygd pumpe. Tok nitritt test på mandag denne uken før vannbytte, men den prøven var fin. Tok ph og gh test i dag. Er borrvann her jeg bor. Bruker kun aquasafe når jeg skifter vann og en gang i måneden har jeg i planta min. Forer en gang pr. dag, samt at jeg gir eplesneglene og anticitrusen litt ekstra grøntfor en gang pr. dag. Tar da ut matrester dagen etter før jeg legger i nytt. Bruker tetra dråpetester for ph og nitritt samt jbl sin for å måle gh. Skifter vann en gang pr. uke. Men jeg kan prøve må måle ph en gang til, samt måle i kranen her også.


Har målt i kranen også, og det er akkurat det samme der som i akvariumet. Så da må jeg senke ph, hvordan gjør jeg lettest mulig?
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap