Holde liv i stakkars doffen

Hei. Kjøpte mitt første akvarium i dag. 160 liter akvastabil. Problemet er at det fulgte med en gullfisk i det. Gullfisken hadde ifølge selger overlevd i det grumsete stinkende vannet i en bod i 3 måneder eller lengre. det var kanskje vann til ti cm opp og det var sinnsykt illeluktende. Der hadde altså doffen overlevd. Nå ønsker jeg så klart å holde liv i doffen, men samtidig vaske akvariet og gjøre det klart. Han bor nå i en bøtte med det vanne han har bod i. Og det er søndag.. har ikke fiskemat eller noe.
Var ikke min intensjon å behandle fisken på denne måten, jeg ville bare kjøpe et tomt akvarie.

Har forumet noen tips til hvordan jeg kan holde doffen i live på en ok måte til akvariet er klart?
og nå bor han i en ti liters bøtte og gisper etter luft i overflaten. Jeg liker det ikke.

Begynn med å gi ham rent vann med den temperaturen han er vant til.

Har du mulighet til å måle pH på det gamle vannet? Hvis den er veldig lav eller høy, kan det bli et sjokk med rent og relativt nøytralt vann, så da er det kanksje best å justere pH-en litt først.
Gullfisker er hardhause, nå er det Tirsdag så du har nok fått det til på et eller annet vis. Omplasser den til noen som har hagedam eller større kar når den kvikner skikkelig til. Ditt kar vil fort bli forlite samt at du sikkert ønsker å ha en del forskjellige fisker/maller i det og da tar denne fort mye fiskeplass ford deg.

Gi den gulerøtt biter, erter (kokt/kun innmaten ikke skallet), spinat.. Dette er veldig viktige ingredienser for at den skal få lov å komme seg..

For den også med frosne larver som du får i dyrebutikk og Artemia som ligger i samme disken..

Da skal du se at den smiler etterhvert

Lykke til...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap