Sammensetning av fisk

Hei er nybegynner i akvarieverden, så har trålet innlegg her inne opp og ned i noen måneder nå, har lært myyye og lest meg opp om gode råd her! Takk for et helt genialt forum, sånne som meg har en bratt læringskurve her inne. Det er litt av en informasjonsjungel, men har funnet mine guruer her inne som jeg kan stole på. Akvariebutikker hører ikke automatisk til i denne kategorien, har jeg skjønt. Ble forresten anbefalt platy som grei "oppstartsfisk" selv om jeg sa jeg ønsket meg corydoras. Platy skulle være hardføre men stakkarene fikk en tøff start hos meg med hvitprikk. De overlevde varmebehandlingen de fikk, så de er nok noen tøffinger men syns de ikke er så spennende som mange andre fisk.

Startet opp i juni med 54liter med filterguffe fra en akvarievenn, så fikk jeg meg et brukt kar på 125liter. Det tredje karet kom kjapt etter og er på 30liter, så da har jeg nok med vannlemping for ei stund.. Den berømte litersyken som det snakkes om, kom i forrykende fart!

Vannverdier er like i alle kar, holder seg foreløpig stabilt, tester med Tetra dråpetester. Har endel planter og mose i karene, og plantegjødsel i bunn under akvariesand fra Biltema i alle kar.
PH 7,5
Gh 5
Kh 5
Nitritt under 0,3 (som er laveste avlesning på Tetra tester)
Temperatur 22-23 grader (har varmekolber)
Skjønner at det også er lurt med nitrat tester, har bestilt nå så kommer snart i posten. Mer jeg burde ha av tester?

54l:
Fem voksne platy og fem unge platy, nåværende overlevende avkom fra de voksne.
Pestsnegler
Innvendig Eheim filter 2008 originalt, kjører inn Eheim hangon 2041

125l:
Fem corydoras panda (en døde dagen etter innsetting, vurderer å skaffe meg større gruppe)
10 gule reker
10 boraras brigittae
Pestsnegler
2 posthornsnegler
3 sandsnegler (posthorn- og sandsneglene kom på kjøpet med rekepakken)
Juwel innvendig filter originalt, Bioflow 3.0 600l/t trooor jeg det heter (?). Det er forsåvidt gjort rekesikkert med blåsvamp, men ikke helt fornøyd med verken utseende el renslighet. Har bestilt og venter på et utvendig Eheim experience 250, håper dette gjør susen

30l:
30 reker, fargemix
Pestsnegler
Originalt aquael rekesikkert filter, Pat mini 400l/t

Har eikeblader og orekongler i karene, driver nå og tester ut om PH synker litt pga dette. Hadde vel vært greit å få PH litt ned pga pandaene?
Har litt overskudd på grønne alger, lyset sto på lenger i starten men nå er det på 10 timer pr døgn. Har vurdert ottoer men har lite lyst til å bruke opp plassen på disse. Tenker å kjøpe meg eplesnegler isteden for ottoer, de virker mer dekorative ut enn ottoer for meg Etter som jeg har forstått, er eplesnegler utmerket som algespisere? Kanskje tilogmed pestsneglespisere? Hvor mange bør jeg eventuelt starte opp med av eplesnegler i de forskjellige karene?

Ønsker forslag om hvilke andre fisk jeg kan ha i 54litern og 125litern. Drømmer om etterhvert å bytte ut platyene med stjernedanio og corydoras habrosus i 54litern, i tillegg ha eplesnegler som algespisere der. Høres det ut som grei sammensetning?

I 125literen ønsker jeg å ha en litt større stimfisk, f eks en Nannostomus art som kan gå med reker, boraras brigittae og corydoras pandaene. Blir det i overkant mye fisk i 125literen? Blir det fiskekrasj angående PH kanskje? :-S Ønsker meg egentlig mer blikkfang her, men innser også begrensninger siden jeg har reker her.. Vrient dette, greit at reke bestanden holdes i sjakk, men ønsker ikke at de blir rensket bort av sultne rovfugl.

Kan jeg ha noe fisk i 30literen i tillegg til rekene, eller er det nok med belastning i dette karet?

Sikkert mye jeg burde gjøre annerledes og forandre på, lærer så lenge man lever, tips og råd mottas med stor takk! Oooi ble langt innlegg!
Mvh Hege
Glemte å nevne at jeg tar ukentlige vannbytter på 30%, slamsuger enda oftere i platykaret, de lager så mye avfall.. ??

Syns det er vrient å vite om jeg forer nok, antageligvis forer jeg for mye.. Fiskene får som regel noe å spise hver dag, men også enkelte dager ingenting. Rekene kanskje en gang i uka. Syns riktig mengde fôring er vanskelig! Har også i tankene at algeveksten og pestsnegleboomen er i overkant pga overforing. Blir spennende å se hva nitrat testen viser, den er bestilt så venter en postsending snart.

Forer platy med flakfor eller "Akvarie Teknik tropical sextet ", dvs frossen mix av røde og hvite mygglarver, dafnier, mysis (hva er det?) og artemia. Corydoras panda får samme frossen mix eller Tetra tablets TabiMin, en halv tablett om dagen. Boraras brigittae får en kombinasjon av knust flakfor, el knust Tabimin, el så snapper de litt frossen mix av pandaene Rekene får innimellom Snowflake eller noe som heter Crushtabs. Pandaene får de herligste runde små kulemager og er noen skikkelige matvrak :-P
Har ikke så mye å tilføre her i farten, men vil bare nevne følgende: Eplesnegler skal ikke har surt, bløtt vann. pH må være over 7, og GH sikkert minst 10, hvis ikke begynner skallet å gå i oppløsning. Passer dermed dårlig hvis planen er å senke pH. Eplesnegler er også grisete, så jeg syns 30 liter er i minste laget for dem, men et par stykker kan jo gå greit dersom du ikke har tenkt å legge tilrette for eple-yngel (noe som krever litt lav vannstand, og dermed blir vannvolumet enda mindre). Sebrasnegl er en god algespiser, og den tror jeg kan tåle noe lavere pH og GH (bør sjekkes nærmere).

10 timer lys høres mye ut, 6-8 bør nok holde hvis du ikke tilfører CO2. Skru ned lystida og se om dette hjelper mot algene. Jeg tror ikke otto spiser grønne trådalger. Ulike algespisere liker ulike alger, så beste tips er å 1) jobbe med årsaken til at algene oppstår, og 2) sjekke hvilke algespisere som spiser akkurat de algene du sliter med.

Hei Kuledrøm, takk for at du tok deg tid til å svare! Tenkte først og fremst på muligheten om å ha eplesnegler i de to største karene, men ser absolutt argumentet ditt ang den lave GHEN min. Var heller ikke klar over at de griser endel! Skal lese mer om eplesnegler og andre algespiser-kandidater her inne.

Tilfører ikke CO2, så takk for tips om kortere lystid. Trodde kanskje jeg var innafor med 10 timer men skal absolutt teste ut med færre timer Siden karet på 125liter er kjøpt brukt og er over tre år gammelt, har jeg bestilt nye lysrør da selger ikke kunne huske hvor gamle de som sitter i nå er. Blir spennende å se om det kan ha en virkning på de grønne algene.

Tilfeldig bekjentskap
© Simonsen/Engdal
Reklame for plussmedlemskap